Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af værdi på inventar

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal købe min partners andel af fælles virksomhed - herunder inventar.

Er der en "tommelfinger regel" for hvor meget møbler falder i værdi over tid?

I praksis drejer det sig om "simple møbler" på Ikea/Ilva niveau: Stole, skriveborde etc.  - ingen dyre møbler og intet dyrt IT udstyr.

Der er måske samlet for 50-60.000 i "ny pris". Inventaret er ca 3 år gammelt.

Hvad vil man skyde på at det er værd i dag?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tingleff

I min verden (revision og regnskab) anvender man to "tommelfinger regler" for værdiforringelser på inventar, der ikke er afskrives fuldt ud ved anskaffelsen.

1) Regnskabsmæssigt afskrives inventar over den "økonomiske leveperiode", som er den periode virksomheden typisk regner med at inventaret holder. Jeg ser oftest, at afskrivningsperioden er mellem 3 og 5 år.

2) Skattemæssigt afskrives inventar efter saldometoden, som er 25% om året af den værdi, der var i starten af året. F.eks. anskaffes inventar for kr. 50.000, afskrives første år kr. 12.500. Næste år er værdien kr. 37.500 som der igen afskrives 25%, altså kr. 9.375 osv.

Alternativt kan I selvfølgelig få et kontorinventarfirma eller lignende til at vurdere aktiverne for jer, men beløbets størrelse taget i betragtning er det næppe besværet værd.

Med venlig hilsen og god jul

Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - det var dejligt konkret og medgørligt!

Det understreger præcis det der var min fornemmelse,,,,,,,,,,,at de måske 60.000 kr i dag ikke er meget mere end 25.000 værd!

 

TAK!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)