Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg komme galt afsted?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, dejligt forum i har kørende her, der kan man bruge mange timer =)

Jeg har prøvet at søge, men fandt ikke noget der 100% svarede på mit spørgsmål, så nu prøver jeg her.

 

Hvis jeg gerne vil lave en webshop, men de produkter jeg vil sælge er kendte mærkevarer fra USA, som allerede bliver forhandlet herhjemme, og som jeg ved der eksistere agenture og eneforhandlings aftaler på, må jeg så importere dem fra USA alligevel?

Det bliver igennem en wholesaler, da producenten ikke vil sælge direkte til mig.

Jeg tænker at den danske distributør ikke vil syntes om dette, men spørgsmålet er om jeg bryder nogen regler, eller om jeg bare kan give den gas?

 

Hilsen

Martin

Fra Århus
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

God formiddag Martin,

De eneste du umiddelbar kan komme galt afsted med er de etiske og moralske regler om at "snylte" på den Danske importørs salgs/marketing arbejde og den investering han har i at lagerføre varen.

Der er undtagelser, men umiddelbart kan intet hindre dig i at købe og videre sælge varer du lovligt har købt og som er lovlige i DK.

Der er meget få ting den danske importør kan gøre for at hindre dig. Det han kan gøre er at lægge pres på producenten for at denne skal stoppe dem der sælger dig varen. De fleste vare har i dag en stregkode og med den kan producenten se hvem de har solgt varen til, og som har solgt viderer til dig.

Mit bedste råd til dig er, at finde et produkt hvor du kan importere direkte fra producenten. Det er noget nok lettere og du er fri for at skulle være parallel importøren i krig med den "rigtige" importør.

Som producent er det noget af det værste der kan ske, hvis produktet bliver så populært i et land, at der er andre der importere det. Det gør at den "rigtige" importør holder op med at arbejde for produktet, og parallelimportøren gør intet salgs-marketing arbejde, andet end at udbyde produktet og "snylte" på brandets værdi.

Da jeg selv var producenten gjorde vi alt for at forhindre parallel import på gode export markeder.

Kort:
Alt efter hvilke produkt det er, og hvilke retslige rettigheder importøren har (IPR eller lign.) er det kun det moral/etiske ellers er du i 99 ud af 100 tilfælde udenfor fare.

Igen det gode råd til dig er at finde et ligende produkt, hvor du er importøren.

Al det gode og godt nytår
Tony 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tony Evald Clausen:

De eneste du umiddelbar kan komme galt afsted med er de etiske og moralske regler om at "snylte" på den Danske importørs salgs/marketing arbejde og den investering han har i at lagerføre varen.

Der er undtagelser, men umiddelbart kan intet hindre dig i at købe og videre sælge varer du lovligt har købt og som er lovlige i DK.

Jeg er ked af at sige det, men du kunne ganske enkelt ik tage mere fejl!

Det er direkte ulovligt, at importerer registrerede varemærker fra lande udenfor EU! Og varerne ligestilles med salg af falske produkter/fake varer!

Tony Evald Clausen:

Der er meget få ting den danske importør kan gøre for at hindre dig. Det han kan gøre er at lægge pres på producenten for at denne skal stoppe dem der sælger dig varen. De fleste vare har i dag en stregkode og med den kan producenten se hvem de har solgt varen til, og som har solgt viderer til dig.

Ja eller stævne trådstarter for varemærkekrænkelser + markedsforstyrelser + kompesation + sagomkostninger ++++++++
Listen kan nemt blive lang og ubehagelig!

 

Til trådstarter, så findes der her to blogindlæg om parallelimport:

Guide til parallelimport

Guide til parallelimport

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 350
Fra  Ulvenes Polering Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes da ikke der er nogen der har nævnt kopi vare

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Broløs:

Jeg synes da ikke der er nogen der har nævnt kopi vare

Du sprang vist ordet LIGESTILLES over... ;D

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

God middag Fashion-Seller,

Du skal ikke være ked af det. Dit og mit svar er så vidt jeg kan se lige rigtige. Du har ret i at det i visse tilfælde er direkte ulovligt at importere registrerede væremærker... det tager jeg også forbehold for den sidste del af mit svar. Det er mere kompliceret end som så, og i øvrigt så er var der intet jeg kunne gøre når firmaer i Belgien og Frankrig købte mine produkter fra min Østriske importør... udover at fyre importøreren - det er bare fakta - nuvel mine produkter var også hovedsagelig produceret i DK. Lovmæssigt kunne vi ikke forhindre firma X i at sælge vores produkter til butikker - hvis der er lavet nye regler hører jeg gerne om det.

En vare der er kun falsk hvis den ikke er produceret af den virksomhed den hævder at være produceret af.

Jeg er ikke helt sikker på vi er uenige, jeg er blot usikker på om vi er enige om hvad et reg. varemærk indbefatter af muligheder for krænkelser. E.g. så er parallel importeret coca cola lovligt så længe de overholde danske krav se mere her http://www.faqs.org/abstracts/Business-international/CARLSBERG-SATSER-PA-COCA-COLA-PRODUKTER-DENMARK-PARALLELL-IMPORTS-OF-COCA-COLA.html

Med den viden jeg har indenfor dansk jura, har jeg ret svært ved at se hvad man vil stævne en trådstarter for...

Al det gode til de gode

Tony 

 

 

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 350
Fra  Ulvenes Polering Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det gjorde jeg da os 

 

Når men godt nytår til jer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

 

Hvis du gør det mellem eu lande ville det ikke være noget problem, når du gør det fra usa så kan du komme i alvorlige problemer.

K.h Lina Erfaren importør fra kina og eu lande.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tony Evald Clausen:

Du skal ikke være ked af det. Dit og mit svar er så vidt jeg kan se lige rigtige. Du har ret i at det i visse tilfælde er direkte ulovligt at importere registrerede væremærker... det tager jeg også forbehold for den sidste del af mit svar. Det er mere kompliceret end som så, og i øvrigt så er var der intet jeg kunne gøre når firmaer i Belgien og Frankrig købte mine produkter fra min Østriske importør... udover at fyre importøreren - det er bare fakta - nuvel mine produkter var også hovedsagelig produceret i DK. Lovmæssigt kunne vi ikke forhindre firma X i at sælge vores produkter til butikker - hvis der er lavet nye regler hører jeg gerne om det.

Hvordan kan du sammenligne parallelimport i EU, og parallelimport fra resten af verden?

Din sag handler om parallelimport i EU, og der gælder et sæt regler, mens trådstarter spørger til import fra USA, hvor et andet sæt regler gælder... Så dit eksempel med Belgien & Frankring er ubrugeligt!

Tony Evald Clausen:

En vare der er kun falsk hvis den ikke er produceret af den virksomhed den hævder at være produceret af.

Jeg skrev at den ligestilles med falske produkter rent juridisk... Og sådan er det altså bare... Og tror du ik på mig, så Googler du bare løs på domme fra Sø- & Handelsretten ;D
For varen er ik sat i cirkulation i EU af EU agenturet, og derfor takseres den som illegal...

Tony Evald Clausen:

Jeg er ikke helt sikker på vi er uenige, jeg er blot usikker på om vi er enige om hvad et reg. varemærk indbefatter af muligheder for krænkelser. E.g. så er parallel importeret coca cola lovligt så længe de overholde danske krav se mere her http://www.faqs.org/abstracts/Business-international/CARLSBERG-SATSER-PA-COCA-COLA-PRODUKTER-DENMARK-PARALLELL-IMPORTS-OF-COCA-COLA.html

Yes der er meget få brancher, hvor import er legalt, HVIS produkterne overholder en helveds masse regler. F.eks Coca Cola kan jo ik betale sig at importere, da det er alt for dyrt at leve op til gældende lovgivning...
Det eneste sted i EU, hvor jeg kender til at de importere Coca Cola med succes er UK. Altså pubs, barer, diskoteker mm. De køber container vis hjem direkte fra USA. De er ligeglade med lovgivningen til emballage, ingredienslister osv, da Coca Colaen alligevel skal sælges i glas, og slutforbrugeren derved aldrig kommer i forbindelse med emballagen mm.
Der kan det betale sig, men så lever de heller ik op til lovgivningen...

Tony Evald Clausen:

Med den viden jeg har indenfor dansk jura, har jeg ret svært ved at se hvad man vil stævne en trådstarter for...

Varemærke krænkelser... Ganske simpelt Smile

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange hurtige svar.

Producenten har distributøre i både Norge og Sverige,

vil det sige at hvis jeg køber fra disse distributøre, at så er alle regler overholdt?

Grunden til at jeg ikke ønsker at benytte den danske importør, er at han samtidigt er forhandler, og jeg gider ikke købe ind hos en konkurrent, hans priser er mega høje, da han har en dyr adresse, jeg ville køre mit som en webshop, for at holde omkostningerne nede, således at slutbrugeren spare mest muligt.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)