Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Registrering af firma som dansk som udenlanskdansker

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Kort fortalt så er jeg dansker, men for en mindre årrække bosiddende i Mexico grundet min mands arbejde for et større dansk medicinalfirma.

Jeg har fået lyst til at starte op som selvstændig med import til DK, Scandinavien og forhåentligvis Europa. Jeg vil importere mexicanske håndlavede tasker, ting til bolige og til haven og har allerede flere gode produkter samt suppliers klar.

Problemet er imidlertidig at det åbenbart ikke er så simpelt at registrer mit firma som dansk, da jeg jo er bosat i Mexico. Jeg har en dansk representant (ulønnet) samt CO adress i Danmark. Værken skat eller andre iværksætter organisationer ser ud som at have et svar, men siger blot at jeg må registrer mit firma som Mexicansk, hvilket jeg ikke har lyst til.

Er der nogen som ved mere om denne problematik og om hvorfor det skal være så indviklet at jeg bliver opfordret til at søge juridisk og skattemæssig ekspertise før end at jeg overhovede er startet? Jeg vil mægtig gerne videre da jeg står klar med nogle helt fantastiske produkter som skal afsted inden foråret for alvor sætter igang i det danske......

Mange venlige hilsner

Karina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan faktisk godt forstå, at du har fået det råd, at du skal søge ekspertbistand.

For det første er der de skattemæssige problemstillinger - som jeg ikke har en dyt forstand på, men dog ved, ikke er et "piece of cake", når man taler danskere bosat midlertidigt i udlandet.

Uden at jeg har nogen som helst ret til at "kommentere" dine familiære forhold, så gætter jeg faktisk på, at i hvert fald din mand (og nok også du) fik skattemæssig rådgivning, da I rejste ud !  Det er nærmest uundværlig for expatriates. Det jeg forsøger at sige er, at det er jo også en slags bevis på, at skatten ikke er nem.

Mht. moms og told - der ved jeg "lidt" mere.

Her skal du gøre dig klart, hvordan du vil handle. Vil du indfortolde varerne "selv" og sælge dem videre med dansk moms eller vil du sende dem direkte til slutkunderne og lade dem stå med toldregningen?

Hvad med varer til andre lande end Danmark - skal de gå direkte til de pågældende lande eller skal de via Danmark først - og også her: Hvem vil du sælge til ? 

Du siger "etablere firma i Danmark" - er det et personligt ejet firma eller et selskab? Og så kommer skatteproblematikken tilbage, inkl. noget (som jeg heller ikke har forstand på) nemlig ledelsens sæde.

Hvis du vil drive et personligt ejet firma, og vil indfortolde varer selv i EU, så skal du registreres ved en repræsentant i EU, som hæfter sammen med dig. Hvem vil du få til det ?

Det samme gør sig muligvis (jeg ved ikke om DK og Mex har en gensidig inddrivelsesaftale) gældende hvis du "kun" skulle momsregistreres.

Alt dette er bare sådan lige fra hoften - der er mange, mange flere ting der skal vendes, og findes svar på.

Og ja - løsningerne på mange af ovenstående (og det jeg ikke har nævnt) er meget mere besværligt, når du sidder ovre i varmen.

Ikke sagt for at slå nogen skår i din ide - tværtimod. Jeg håber  du i stedet for at ærgres over at du ikke kan finde nogen svar, så netop får tingene klarlagt, så du kan komme i gang med at få solgt.

Hvis mit gæt om, at I fik skattemæssig rådgivning, da I rejste, ud er rigtigt - så kontakt da dem der hjalp og hør om de kan hjælpe dig nu og hvad de skal have for'ed.

Vh og held og lykke
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig først og fremmest sige at jeg ikke er uenig med Lars i de spørgsmål og problematikker som han rejser.

Jeg skal heller ikke lægge skjul på at eksperthjælp til at få afklaret alle disse spørgsmål hurtigt render op i en rigtig masse kr. Står dine ambitioner for din kommende virksomhed mål med en startomkostning på måske 25.000 (eller mere) til rådgivning samt hvad der evt. måtte stilles af krav om sikkerhed for diverse registreringer.

En let løsning kunne være at oprette et SMBA (selskab med begrænset ansvar) sammen med en dansk partner. Dette er en selskabstype som ikke har noget kapitalkrav og som samtidig begrænser jeres hæftelse. Det er muligt at aftale en fordeling af resultatet ud fra forskellige kriterier - eksempelvis arbejdsindsats.

Jeg ved godt at dette ikke er den perfekte løsning på det du lagde til. Men det er en måde hvor du for meget få midler kan komme igang og samtidig undgå hovedparten - hvis ikke - alle de problemer, som Lars opridsede.....

/Henrik

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er enig med Henrik i at et Smba kunne være en udmærket løsning.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

KarinaMex:

Hej alle

Kort fortalt så er jeg dansker, men for en mindre årrække bosiddende i Mexico grundet min mands arbejde for et større dansk medicinalfirma.

Jeg har fået lyst til at starte op som selvstændig med import til DK, Scandinavien og forhåentligvis Europa. Jeg vil importere mexicanske håndlavede tasker, ting til bolige og til haven og har allerede flere gode produkter samt suppliers klar.

Problemet er imidlertidig at det åbenbart ikke er så simpelt at registrer mit firma som dansk, da jeg jo er bosat i Mexico. Jeg har en dansk representant (ulønnet) samt CO adress i Danmark. Værken skat eller andre iværksætter organisationer ser ud som at have et svar, men siger blot at jeg må registrer mit firma som Mexicansk, hvilket jeg ikke har lyst til.

Er der nogen som ved mere om denne problematik og om hvorfor det skal være så indviklet at jeg bliver opfordret til at søge juridisk og skattemæssig ekspertise før end at jeg overhovede er startet? Jeg vil mægtig gerne videre da jeg står klar med nogle helt fantastiske produkter som skal afsted inden foråret for alvor sætter igang i det danske......

Mange venlige hilsner

Karina

 

Nemt, opret et ApS :-)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren og hvor er fordelen med et ApS i forhold til et SMBA?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Søren og hvor er fordelen med et ApS i forhold til et SMBA?

 

MvH

Peter

Er der ingen der siger der er, kender faktisk ikke til SMBA forholdende, har aldrig undersøgt det, hvor er fordelen i et SMBA fremfor et ApS for en dansk statsborger bosat i udlandet?

 

 

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Søren og hvor er fordelen med et ApS i forhold til et SMBA?

 

MvH

Peter

 

http://smba.dk/smba

 

hvilket af dette anser du som korrekt? web er jo web, så hvad kan man stole på?

hvis hovedparten af det der skrives der er korrekt, er det temmelig interessant for udlandsdanskere, specielt hvis man er bosat (i f.eks Mexico hvor man formoder skatten er lav)

 

 

 

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:
Er der ingen der siger der er, kender faktisk ikke til SMBA forholdende, har aldrig undersøgt det, hvor er fordelen i et SMBA fremfor et ApS for en dansk statsborger bosat i udlandet?

Er selv bosiddende i sverige og har et dansk smba. Der er ingen fordele i det ene selskab frem for det andet. Det er kun konstruktionen der har en forskel.

Bagdelen ved et smba er at man SKAL være 2 om det. Ved et aps så kan man være alene.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Søren og hvor er fordelen med et ApS i forhold til et SMBA?

Hvis man skal pege på en fordel ved et ApS er det at det skattepligten altid vil være tilknyttet Danmark, hvorimod ved et SMBA afhænger det blandt andet af om ledelsen har sæde i Danmark eller ej.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)