Hej alle Kort fortalt så er jeg dansker, men for en mindre årrække bosiddende i Mexico grundet min mands arbejde for et større dansk medicinalfirma. Jeg har fået lyst til at starte op som selvstændig med import til DK, Scandinavien og forhåentligvis Europa. Jeg vil importere mexicanske håndlavede tasker, ting til bolige og til haven og har allerede flere gode produkter samt suppliers klar. Problemet er imidlertidig at det åbenbart ikke er så simpelt at registrer mit firma som dansk, da jeg jo er bosat i Mexico. Jeg har en dansk representant (ulønnet) samt CO adress i Danmark. Værken skat eller andre iværksætter organisationer ser ud som at have et svar, men siger blot at jeg må registrer mit firma som Mexicansk, hvilket jeg ikke har lyst til. Er der nogen som ved mere om denne problematik og om hvorfor det skal være så indviklet at jeg bliver opfordret til at søge juridisk og skattemæssig ekspertise før end at jeg overhovede er startet? Jeg vil mægtig gerne videre da jeg står klar med nogle helt fantastiske produkter som skal afsted inden foråret for alvor sætter igang i det danske...... Mange venlige hilsner Karina |
Jeg kan faktisk godt forstå, at du har fået det råd, at du skal søge ekspertbistand.
For det første er der de skattemæssige problemstillinger - som jeg ikke har en dyt forstand på, men dog ved, ikke er et "piece of cake", når man taler danskere bosat midlertidigt i udlandet.
Uden at jeg har nogen som helst ret til at "kommentere" dine familiære forhold, så gætter jeg faktisk på, at i hvert fald din mand (og nok også du) fik skattemæssig rådgivning, da I rejste ud ! Det er nærmest uundværlig for expatriates. Det jeg forsøger at sige er, at det er jo også en slags bevis på, at skatten ikke er nem.
Mht. moms og told - der ved jeg "lidt" mere.
Her skal du gøre dig klart, hvordan du vil handle. Vil du indfortolde varerne "selv" og sælge dem videre med dansk moms eller vil du sende dem direkte til slutkunderne og lade dem stå med toldregningen?
Hvad med varer til andre lande end Danmark - skal de gå direkte til de pågældende lande eller skal de via Danmark først - og også her: Hvem vil du sælge til ?
Du siger "etablere firma i Danmark" - er det et personligt ejet firma eller et selskab? Og så kommer skatteproblematikken tilbage, inkl. noget (som jeg heller ikke har forstand på) nemlig ledelsens sæde.
Hvis du vil drive et personligt ejet firma, og vil indfortolde varer selv i EU, så skal du registreres ved en repræsentant i EU, som hæfter sammen med dig. Hvem vil du få til det ?
Det samme gør sig muligvis (jeg ved ikke om DK og Mex har en gensidig inddrivelsesaftale) gældende hvis du "kun" skulle momsregistreres.
Alt dette er bare sådan lige fra hoften - der er mange, mange flere ting der skal vendes, og findes svar på.
Og ja - løsningerne på mange af ovenstående (og det jeg ikke har nævnt) er meget mere besværligt, når du sidder ovre i varmen.
Ikke sagt for at slå nogen skår i din ide - tværtimod. Jeg håber du i stedet for at ærgres over at du ikke kan finde nogen svar, så netop får tingene klarlagt, så du kan komme i gang med at få solgt.
Hvis mit gæt om, at I fik skattemæssig rådgivning, da I rejste, ud er rigtigt - så kontakt da dem der hjalp og hør om de kan hjælpe dig nu og hvad de skal have for'ed.
Vh og held og lykke
Lars