Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tip en ven

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen!

 

I forbindelse med vi skal lancere et nyt projekt har jeg lige et par spørgmål:

 

Hvad er jeres holdning til funktionen "Tip en ven"?

 

Min egen holding er at langt de fleste websites overhovedet ikke kan finde ud af at implementere funktionen ordenligt. Jeg mener kun den skal være der hvis det virkelig er et godt og brugbart tip man sender afsted. At få smidt den i hovedet på forsiden synes jeg selv er overvældende, og i mange tilfælde alt for overflødigt til kunne betragtes som brugervenligt. Jeg vil først se funktionen når man kan tippe om noget konkret.

 

Lad mig høre jeres mening.

 

og lige en sidste: Kan "Tip en ven" betragtes som spam?

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg vil tippe en ven, benytter jeg instant messaging, min egen e-mail, SMS, giver ham et kald eller nævner det næste gang jeg taler med vedkommende.

Tip en ven-funktioner har lidt udspillet deres rolle på websites efter min mening, da de fleste brugere på nettet har kontakt med deres nære venner på en mere direkte måde end lige e-mail. Det gælder især den yngrer generation. Samtidig skaber de tvivlsspørgsmål om hvad det er websitet sender til "vennen" og jeg ville personligt blive ked af at være den sender min kammerats e-mail-adresse i hænderne på et firma der ikke helt er bekendt med loven om påkrævet samtykke m.v.

Hvis man gerne vil gøre det nemmere for folk at henvise til et bestemt sted på et website, bør man måske i stedet for bruge kræfterne på at lave bedre URL''er, som er nemme at huske og sende videre. Især når det gælder artikler og lignende. Det hjælper både folk med at identificere hvad en adresse handler om, samtidig med at søgemaskinerne generelt benytter URL''en til at gennemskue emner og keywords for en adresse. På den måde slår man 2 fluer med et smæk.

Eksempel:

http://www.apple.com/support/downloads/itunesrepairtoolforvista10.html

vs.

http://www.windowsmarketplace.com/content.aspx?ctId=394&WT.mc_id=0207_01

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg mener at tip-en-ven-funktionalitet, både har relevans på en forside samt på de mere konkrete emner/nyheder e.lign.
Der er stadig mange som "falder over" et spændende website, og vil dele det med en ven.

Det med at tip-en-ven funktionen har udspillet sin rolle, er jeg ikke enig i.
Funktionen handler i bund og grund om at udbrede kendskabet til sit website, og det gør man lettest ved at gører det mest muligt brugervenligt at kunne "tippe".
Man kunne evt. udvide det med tip-en-ven funktion via sms og IM.

Som internetside, vil man oftest hellere have at brugeren "tipper en ven" med det samme, fremfor at brugeren venter på at vennen bliver online (IM) eller de mødes, og dermed satse på at brugeren husker internetsiden på det tidspunkt.

Det er en relativ beskeden mængde kode der skal til at lave funktionen, og den fylder oftest heller ikke meget design-mæssigt.
Så det eneste mod-argument jeg kan se, er om det betragtes som spam.


Alt om både i Danmark

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det betragtes kun som spam såfremt man modtager en belønning for at "tippe sin ven" eller at ejeren af hjemmeside, tilføje materiale til funktionen, så 3-person modtager mere en tilsigtet fra afsender af mailen.

 

Jeg mener absolut stadig af funktionen har relevans. Den kan med fordel udbygges, således man tipper sin ven via sms istedet. Jeg ved ikke om det er korrekt at unge mennesker ikke mailer hinanden, for et mener jeg de gør i meget større udbredelse end andre, men det er helt sikkert at de sender sms til hinanden, i et helt utroligt omfang.

 

Jeg modtager tit mails hvor jeg er blevet tippet. Jeg gør det også tit selv. Det er let hurtigt og selv om jeg snakker med personen samme dag, er det ikke sikkert jeg jeg får det nævnt eller kan huske hvilken hjemmeside det drejer sig om, og især hvor på hjemmesiden jeg fandt det interessant, hvis det ikke kun er til en specifik hjemmeside.

 

Når det er sagt, er der selvfølgelig kun en måd e at teste det på, og det er at føre statistik over benyttelsen heraf. Har man ikke funktionen, må man bruge dette forum.

 

Vh

 

Kruse 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Nå det ser ud til at jeg lige må udspecificere mit indlæg fra tidligere.

Det primære problem med tip-en-ven (i min lille verden) metoden er at afsenderen har meget lidt kontrol over hvad der bliver inkluderet i e-mailen til vennen, og hvis han har, så har han også frit råderum til at misbruge det.

Søren Kruse nævner:

"Det betragtes kun som spam såfremt man modtager en belønning for at "tippe sin ven" eller at ejeren af hjemmeside, tilføje materiale til funktionen, så 3-person modtager mere en tilsigtet fra afsender af mailen."

Hvem definerer hvad tilsigtet er? for at tip-en-ven funkitonen skal være uden tvivl skal afsenderen have mulighed for 100% at definere alt indholdet i e-mailen. Dvs emnefeltet, indholdet, afsenderen, url'en osv. Dvs reelt set er tip-en-ven funktionaliteten i sin rigtige udformning ikke andet end en formular der sender en e-mail uden at at websitet der stiller den til rådighed må ændre i indholdet.

Hvis et website stiller en tip-en-ven funktion til rådighed og en person sætter en robot i gang med at sende spam til andre via den, fordi man kan definere indholdet i mailen og benytte det som en anonym e-mail-klient, så er det kun websitets ejere der kan blameres for at stille et "åbent relay" til rådighed. Samtidig vil e-mailen ryge igennemn webhotellets mailservere og i værste tilfælde få dem blacklistet, så f.eks en CMS-løsning på samme webhotel ikke længere kan sende nyhedsbreve med sit modul eller lignende. I dag fiser der robotter rundt på nettet der ikke laver andet end at finde kontaktformularer og forsøger at udnytte dem med diverse falske data.. finder sådan en robot en tip en ven formular, så er der fest i gaden.
Det svarer sådan ca. til at stille en åben mailserver til rådighed og annoncere med at alle kan benytte den til at sende e-mail med.


Med markedsføringsøjne ville jeg da elske at
kunne opbygge en database med referencer mellem e-mail-adresser som
"kender" hinanden igennem tips. Det er samme årsag til at jeg som bruger
ikke kunne finde på at benytte det, når jeg har muligheden for at sende
en personlig e-mail igennem min normale e-mail-klient og undgå at min e-mail-adresse havner hos et firma der måske ikke lige kan finde ud af at holde styr på sine arkiver og sine samtykker, hvilket efterhånden mere er reglen end undtagelsen.


Hvad angår tip en ven funktionalitet overført til SMS og IM, så tror jeg mere det skyldes en marketingdirektørs personlige våde drøm, end det er et ønske om reelt at hjælpe brugerne.

via IM kunne det måske godt virke som en god ide kort tænkt, men de fleste der har prøvet at benytte sig af IM ved også godt at noget af det første man blokkere er beskeder fra tilfældige robotter der forsøger at sende links til viagra og lignende sider. En tip-en-ven funktionalitet vil altid se ud som om den kommer fra en anden person end den der tipper, da det ikke er muligt (eller nogen god ide for den sags skyld) at give en anden mulighed for at sende igennem ens egen konto. I de fleste IM systemer skal man derfor have en autoriseret bruger som relayer beskeden videre. og for at det nogenlunde virker skal man have denne bruger autoriseret af vennen inden beskeden sendes. Lidt af en Catch-22. Hvis man alligevel er online for at surfe er sandsynligheden også ret stor for at man har sin IM åben, ligesom en tip-en-ven funktionalitet over IM i mange tilfælde kræver at modtageren er online på tidspunktet. Som blev nævnt som et problem tidligere ved at brugeren selv skulle gøre det fra sin egen IM.

En SMS er bare ikke et særlig godt medie at sende en URL (der kan være op til 250 tegn la
Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder mere som om du har set dig vred på funktionen, for vil man finde problemer kan man altid finde noget.

 

Når man tipper en ven, drejer dig sig jo oftest om en artikel, et varekort og meget sjældent en hjemmeside. Dvs det er standard beskeder der sendes afsted, hvilket altid er defineret af hjemmesidens ejer. Derfor kan en 4. mand ikke komme ind og definere nyt indhold efter forgodtbefindende.

 

Det er altid et ønske om at hjælpe brugeren. Om ens motiv er for at øge eget salg eller kendskab til målgruppen, er underordnet. Der er ikke nogen der åbner en webshop for at hjælpe brugerne, man gør det for at tjene penge. Det der er afgørende er om brugeren benytter tjenesten.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :


"Når man tipper en ven, drejer dig sig jo oftest om en artikel, et varekort og meget sjældent en hjemmeside. Dvs det er standard beskeder der sendes afsted, hvilket altid er defineret af hjemmesidens ejer. Derfor kan en 4. mand ikke komme ind og definere nyt indhold efter forgodtbefindende."



Og det er så netop det problem, som ombudsmanden har beskrevet tidligere. Hvis websites ejer definerer indholdet, så ved afsenderen ikke præcis hvad det er han sætter sit navn på overfor sin ven. Altså risikerer han at ejeren fylder på med superlativer som får afsenderen til at lyde mere imponeret over siden end nødvendigt. Det virker måske banalt, men det er netop den måde tip-en-ven funktionerne blev misbrugt på i 1999 og 2000 under dot-com-festen. Ligeledes gælder misbruget ved at opsamle e-mail-adresserne og benytte dem til andre formål. Ikke nødvendigvis noget alle gør, men nok til at man som bruger bør tænke sig om en ekstra gang inden man taster sin e-mail ind på et website. Derfor laver mange tip-en-ven funktionen som en forudfyldt formular hvor man så kan rette teksten til og *bum* så er der fri leg.

Samtidig så forhindrer det ikke funktionen i at blive brugt til denial of service angreb eller mailbombing. Der er man ret ligeglad med indholdet, der skal bare skydes så mange mails afsted som mulig. igen noget der skal tages højde for ved at indbygge blokader og dermed mere arbejde for at få funktionaliteten til ikke at give tilbageslag. Det er selvfølgelig ikke en umulighed.



"Det er altid et ønske om at hjælpe brugeren. Om ens motiv er for at øge eget salg eller kendskab til målgruppen, er underordnet. Der er ikke nogen der åbner en webshop for at hjælpe brugerne, man gør det for at tjene penge. Det der er afgørende er om brugeren benytter tjenesten."

Der er vi så måske bare grundlæggende uening (men det skal der jo også være plads til). Jeg har set rigelig eksempler på at ejere af websites på ingen måde har et specielt ønske om at hjælpe deres brugere, men bare ønsker at bruge deres "ansigtsløse" brugere til at formidle deres budskaber fordi de så håber på det giver en bedre troværdighed overfor modtageren, og bruger tip-en-ven funktionalitet til at udbrede deres kommercielle budskaber for at kunne sige at det var brugeren selv der valgte at sende det i tilfælde af nogen brokker sig.     

Så kan det godt være jeg bare har set mig sur på funktionaliteten, men det er så min holdning til den (som der oprindelig blev spurgt om). Der er for mange problemer og risici forbundet med den helt klassiske model hvor man indtaster en e-mail og der så bliver sendt en mail med et link, til at det er en funktionalitet man bør bruge sin tid på og man bør overveje om der ikke er bedre måder at få folk til selv at sprede budskabet.

Selvfølgelig er det afgørende om folk bruger tjenesten eller ej, det tror jeg heller ikke jeg har afvist? Jeg holder ganske meget af at brugerteste idéer og funktionalitet for at se om de holder i virkeligheden, så det er jo bare noget man må kaste sig ud i og teste. Mine tests til dato har dog ikke vist nogen speciel forbedring ved brug af tip-en-ven funktionalitet i forhold til den øgede risiko, men jeg skal da ikke udelukke at det skyldes projekternes type.

Jeg har oplevet langt bedre respons ved at flette "tippe"-modellen ind i en form for invitation til at deltage i et spil, en fortløbende service (f.eks. send et nyhedsbrev du allerede abonnerer på til en ven og angiv hvad du synes han skal læse) eller lignende hvor de to brugere kan "gøre noget sammen" som følge af den specielle invitation/mail, eller hvor det giver adgang til noget der måske ikke ligger offentligt.

Engangs-tips er for mig en overflødig funktionalitet der kun er med til at fyl
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)