1. hvis du ikke køber selve den juridiske enhed som samtykket er givet til oprindelig men bare databasen så er værdien sådan rent juridisk ca 0 kr pr modtager værd, medmindre du synes det har en værdi at sidde og kigge på en stor liste af e-mails i excel :-).
Det er en gråzone for overtager du hele websitet og kører det videre som det er nu som et selvstændig website og modtager e-mail-adresserne kun den type mails som de også modtog tidligere, så er der sikkert ikke nogen der vil brokke sig over / opdage at det måske er et andet CVR-nummer der har overtaget servicen som sådan.
Men rent lovligt så skal du se det som at ejerne af e-mail-adressen har givet "firma a" lov til at de må sende vedkommende e-mails om berstemte emner. Uanset hvad "Firma a" og du (firma b) så aftaler indbyrdes så kan du ikke bare overtage den aftale der er mellem firma a og modtagerne uden at modtageren er gået med til det. Det betyder rent praktisk at de skal spørges om det er ok.
2. Hos Ubivox anbefaler vi ikke at begynde at sende mails til en nogen man ikke har kommunikeret med i mere end 12 måneder, medmindre der er tale om en slags årlig mailservice eller lignende. Modtagerne har som regel glemt at de har tilmeldt sig hvis der er gået så lang tid og generelt vil den type lister modtage en del frameldinger og i værste fald klager. Der er ikke noget facit på hvor lang tid der højest må gå da det kan afhænge af service og indhold, men mere end 12 måneder så begynder man at være ude af folks bevidsthed. Du kan jo tænkte over hvor mange e-mail-lister du kan huske du har skrevet dig selv op til for 12 måneder siden og som du ikke har hørt fra :)
3. Jeg ville klart lade sælger sende en e-mail til alle modtagerne om at han ny har solgt websitet til en ny ejer og fortælle præcist hvem den nye ejer er, og så i mailen inkludere et link der hurtigt gør det muligt for modtageren at bekræfte at vedkommende stadigvæk gerne vil modtage e-mails fra den nye ejer.
De fleste marketingfolk bliver helt hvide i hovedet når de får det af vide, men det er den absolut mest fair måde at behandle modtagerne på og den største sikkerhed for køberen at lave en ordentlig due dilligence på databasen.
Der er ikke nogen smart teknologi eller andet der juridisk kan overflytte samtykket alligevel, så selv om du sender dem en mail og måler leveringsrate og visningsrate, vil du stadigvæk have samtykkeproblemet. Hvis sælgeren af websitet ikke har sendt i længere tid så har du ikke nogen tal at støtte dig op ad medmindre der forsøges at sendes en ny mail.
Nogen vil så mene at de lidt mere tekniske kan kontrollere uden at sende en mail om mailboxen eksisterer og på den måde få et estimat, men det vil formodentlig være et temmelig forkert tal i sælgers favør, da mange mail hosts ikke direkte nedlægger en mailkonto bare fordi brugeren ikke længere husker at tjekke mail på den. :-)
------
Den vigtigste læresætning er at man kort og godt ikke bør handle andre menneskers samtykke til at modtage mails og andet. Det er også den holdning der generelt er blandt de fleste udbydere af nyhedsbrevssoftware fordi det er umuligt at hjælpe en afsender med gode leveringsrater hvis klagerne (folk der klikker junk i f.eks. hotmail) overstiger 0,5% - 1% (af det antal mails der er sendt til domænet), da mange mailudbydere ser meget alvorlig på klager fra brugerne.
Så kan det godt være man har det juridiske på det rene via en eller anden omvej, men hvis brugerne ikke synes at det er i orden og klager (fordi de ikke kan huske de har tilmeldt sig det, tror det er spam, eller på anden måde er utilfredse), så kan du som afsender råbe nok så højt, men du bliver stadigvæk blokkeret og dermed også din nyhedsbrevsudbyder, som efterfølgende smider dig på porten for en for høj klageprocent da det også vil gå ud over andre kunder.
Tommelfingerregelen (der ikke er juridisk funderet) er at tænke over hvordan man selv ville have det hvis du fandt ud af at en virksomhed havde overdraget en aftale du havde med dem til en anden virksomhed uden at spørge dig først. Hvordan kan du så være sikker på at køber overholder den oprindelige aftale og ikke begynde at sende dig alt mulig irrelevant fordi han håber du har lyst til at købe det også og hvad ville du synes om den virksomhed der gjorde det?
Hvordan ville du have det med at din telefonudbyder solgte dit telefonabonnement og driften af det til en anden telefonudbyder der leverede næsten det sammen, men benyttede lejligheden til at ringe til dig en gang om ugen og fortælle at de altså også har et godt tilbud på vinduespudsning. :-)
Det er som nævnt en gevaldig gråzone og mange slipper afsted med en lavere moralsk tilgangsvinkel til emnet uden at blive straffet og tjener sikkert godt på det. Men det er det samme som at køre på en ulovlig tunet knallert. Det er skidesmart så længe man ikke bliver taget i det og ingen brokker sig. Sker det, så mister man som regel hele sin investering og nogen gange lidt til i bøde. :-)