For firmaer som f.eks. UPS kan du blive hyret som vognmand, men her er du ikke selvstændig hvis det er dét du ønsker.
(Jeg ved ikke om de stadig har deres egne vognmænd, eller om de har hyret selvstændige)
Derudover kan større firmaer hjælpe med leasing-aftaler af biler, f.eks. gennem AVIS (dog dyrt). Hvis du ønsker lidt rådgivning, har jeg tidl. været kørselsleder i et af DK's største pakkefirmaer så bare send en PM og så kan jeg muligvis hjælpe dig.
Det kommer an på hvad for en slags vognmand du vil være og hvem du kører for. Så kommer an på hvem du skriver kontrakt med, og hvad de forlanger.
jeg er selv vognmand (lidt endnu) og der skal ingen penge på bordet. Men som der bliver skrevet - det er en benhård branche og vil du tjene penge, så er det altså ikke 8 timers arbejdsdage du har foran dig.
Det er teoretisk set korrekt. Men det kan ikke svare sig for dig at få lavet en bankgaranti da den skal fornys hvert 5. år. Du kan derimod få lavet en revisorerklæring. Det koster omkring en tudse at få lavet og så duer den i al fremtid.
Du skal dog bare være god for de 150.000.- f.eks. igennem fast bolig eller andet.
Skal du have mere end èn tilladelse, mener jeg du skal stille 40-50.000.- ekstra pr. lastbil udover de 150.000.-
Men vær opmærksom på at du kun skal have tilladelser til de vogne der vejer mere end 3500 kg. tilladt totalvægt.
Ligeledes skal du registrere køretøjet til vognmandskørsel på motorkontoret efterfølgende. Du skal ikke længere have påsat ID nr. på lastbilen, men den skal til gengæld være tydeligt mærket med firmanavn med minimum 10 cm. høje bogstaver.