Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejningsejendom, indtægter.!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende udlejningsejendom i forbindelse med fraflytning:

Hvis en lejer fraflytter og der skal tilbagebetales et depositum hvordan skal dette regnskab så føres?

Hvis lejer feks skal have 10.000.- retur ud af et depositum på 15.000.-, skal de sidste 5.000.- således bogføres som en indtægt selvom det er gået til istandsættelse herunder maling?

Hvad ville den mest gunstige løsning være for udlejer? Vil det være at tilbagebetale hele depositummet og derefter selv at istandsætte lejligheden, eller vil det være mest gunstigt at blot få en maler/gulvmand til at varetage det hele således der ikke bliver tilbagebetalt depositum?

Jeg kan desværre ikke rigtig se hvad konsekvenserne er hvis lejer får hele depositum tilbage eller ingen depositum tilbage..!

Jeg tænker naturligvis på om det kan betale sig at selv istandsætte, eller kontakte en fagmand til dette..!

 

 

 

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nystartet:

Hvis lejer feks skal have 10.000.- retur ud af et depositum på 15.000.-, skal de sidste 5.000.- således bogføres som en indtægt selvom det er gået til istandsættelse herunder maling?

 

Ja du bogfører de 5000 kr. på en separat indtægtskonto til dette formål og så bogfører du de direkte udgifter til istandsættelsen på en omkostningskonto.

mvh
Michael

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Skal der således laves en seperat konto til dopositum, og derefter bogføre alle udgifter som normalt via driften?

Jeg kan ikke rigtig se hvad forskellen er på om lejer får hele beløbet tilbage, og hvad konsekvensen er af dette?

Er det en fordel at lade en fagmand udføre hele arbejdet?

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal under balancekontiene have en konto, hvor indbetalt depostium er anført. Dermed kan du i dit regnskab se, hvormeget din lejer har indbetalt i depositum, som du dermed hæfter for.

Hvis du er meget i tvivl om dette, kan det godt være en fordel at lade en bogholder/et bogføringsbureau udføre din bogføring og evt. lave dit årsregnskab. Har du f.eks. både erhvervslejemål (med moms) og private lejemål (uden moms) kan det hurtigt blive svært at holde tungen lige i munden.

Skulle du få lyst til bistand er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig. Se evt. på www.v-bf.dk

mvh
Michael

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Deposita er jo lejers tilgodehavende, som står på en statuskonto og i banken. Dette udbetales til lejer. Samtidig laver du en almindelig fraflytningsfaktura på de omkostninger, lejer hæfter for og som han derfor skal betale, herunder lejerestancer, a conto varme, a conto vand. Det bliver i dit tilfælde så 5.000 k. Hermed er din bogføring på plads.

Mvh Marai

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

depositum er IKKE lejers tilgodehavende, det er udlejers sikkerhed for at lejer opfylder sine forpligtelser!

Depositum skal kun tilbagebetales hvis der er noget at betale tilbage efter istandsættelse, der kan jo også godt ligge en regning til fraflytter, hvis depositum ikke dækker!

 

HUSK, hvis du vælger selv at istandsætte, så skal din indsats også betales fra depositum.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

-29hotrod:
depositum er IKKE lejers tilgodehavende

 

Regnskabsmæssigt er det. Man bruger det så som sikkerhed, men det ændrer ikke at det ikke er udlejers penge.

Mvh Maria

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for jeres hjælp, men jeg har stadig et uafklaret spørgsmål:

Hvis man selv foretager rengøring/maling i forbindelse med fraflytning, og takserer dette arbejde til DKK 5.000.- således lejer skal have f.eks. DKK 10.000.- retur, bliver de 5000.- således regnet med som personlige indtægt?

Hvis dette er tilfældet er det vel det smarteste at få det hele lavet af håndværkere selv om dette så koster 15.000.- og lejer således ikke får noget retur...!

 

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nystartet:

Hvis man selv foretager rengøring/maling i forbindelse med fraflytning, og takserer dette arbejde til DKK 5.000.- således lejer skal have f.eks. DKK 10.000.- retur, bliver de 5000.- således regnet med som personlige indtægt?

 

Nej, det har ikke noget med sagen at gøre. Det er først, når du hæver løn, at du bliver beskattet af de penge, du hæver.

Forhåbentlig er det en virksomhed? ApS, A/S eller lign.? Ellers hæfte du jo for alt personligt.

Mvh Maria

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tilbageholder 5000 kr. er dette en indtægt, men til gengæld kan du jo så fratrække de eventuelle udgifter du har haft til materialer. Differencen, der dermed svarer til betaling for arbejdsløn tilgår virksomhedens resultat.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)