Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et leasingselskab hente bilen uden fogedens assistance?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Michael:

Nej, Ulrik Guldbæk - det er dig der tager fejl. Jeg har svaret korrekt.

Jeg bringer et link, og her kan du læse betingelserne om tilbagetagelse på side 5. Det forholder sig nøjagtigt som jeg har beskrevet, og det er ikke i strid med lovgivningen at have et sådan vilkår, hvilket jeg forklarede i mit tidligere indlæg. Derfor bringer jeg et link fra privatleasing. Erhvervsleasing som trådstarter henviser til giver endda, - som du nok ved - mulighed for endnu skrappere vilkår når leasingtageren er vognmand.

http://www.pleasing.nu/images/Standardvilkaar_Leasingaftale_med_Pleasing_ver%201.pdf

Den lovgivende magt er hos Folketinget. Derfor er det uden betydning, hvad et privat leasingselskab måtte finde på at skrive i deres standardvilkår. Man kan ikke aftale sig ud af pligten til at overholde Straffeloven.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Derfor er det uden betydning, hvad et privat leasingselskab måtte finde på at skrive i deres standardvilkår.

Der er nu forskel på den situation, som du linker til, hvor der er tale om et køb på afbetaling den aktuelle situation, som er leasing.

I det første tilfælde overgår ejendomsretten til køber, hvad den ikke gør ved leasing. Det vil derfor i dit tilfælde være selvtægt, hvorimod ved leasing henter udlejer sin ejendom.

/Henrik

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 03:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Der er nu forskel på den situation, som du linker til, hvor der er tale om et køb på afbetaling den aktuelle situation, som er leasing.


I det første tilfælde overgår ejendomsretten til køber, hvad den ikke gør ved leasing. Det vil derfor i dit tilfælde være selvtægt, hvorimod ved leasing henter udlejer sin ejendom.

/Henrik

Den forskel er ikke relevant. I begge tilfælde har køber / leasing en delvis ejendomsret; nemlig brugsretten. Sådanne rettigheder nyder også beskyttelse. Formålet med forbud mod selvtægt er bl.a. at sikre, at det er (foged)retten, der afgør, om betingelserne for at bringe brugsretten til ophør er til stede.

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvor mange link du henviser til så er fakta hvis kunden har skrevet under på se neden for det er brugt at danmarks måske største leasingselskab.

Nu ved jeg ikke hvor omtalte bil er leaset. Men f.eks SAC skriver i deres kontrakter. Hvis betalingen udebliver mere en 8dage, betegner SAC det som misvedligeholdelse af kontrakten og har ret til at Hente det leaset på kundens regning.

Lige præsics sætningen at firmaet har ret til at hente det leaset på kundens regning har jeg snakket med min advokat om.

Advokaten sagde: Du bestemmer selv om du vil indgå kontrakten, men hvis du skriver under binder du dig til kontraktens skrift. Men jeg personligt forstår leasing selskabet, de vil jo gerne havde penge for bilen, de har jo også udgifter på denne.

Hvis trådstartees kunde har skrevet under på kontrakten og der står at HVIS BETALINGEN UDEBLIVER MERE END XXDAGE, BETRAGTER LEASINGSELSKABET DETTE SOM MISVEDLIGEHOLDELSE, OG SEASIGNSELSKABET HAR RET TIL AT HENTE DEN LEASET BIL.

Så hvis trådstartes kunde har indgået sådanne kontrakt, så er der jo ikke så meget at gøre.

Så kan man hoppe og danse og henvise til alverdens link og lovskrifter. Her har man jo givet retten til at leasing selskabet må hente bilen.

Go´weekend herfra

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

DT Hansen ApS:

Hvis trådstartees kunde har skrevet under på kontrakten og der står at HVIS BETALINGEN UDEBLIVER MERE END XXDAGE, BETRAGTER LEASINGSELSKABET DETTE SOM MISVEDLIGEHOLDELSE, OG SEASIGNSELSKABET HAR RET TIL AT HENTE DEN LEASET BIL.

Ja. Med fogedrettens hjælp. 

DT Hansen ApS:

Så kan man hoppe og danse og henvise til alverdens link og lovskrifter. 

Loven står over aftaler.

Man kan kun indgå de aftaler, som loven tillader. Man kan fx ikke aftale, at leasingselskabet må fængsle eller henrette leasingtager ved betalingsmisligholdelse, og man kan heller ikke aftale, at leasingselskabet må begå selvtægt. 

Hvis du forsøger at håndhæve en aftale med den slags vilkår, vil du komme på rigtigt hårdt arbejde med at overbevise en dommer om, at man kan aftale sig til ret til straffelovsbrud.

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)