Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret til billeder

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 18. Dec 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en fotograf til at tage billeder af mine produkter her i firmaet.


 


Da jeg taler med han her i dag siger han at vis jeg sender billeder til ugeblade eller andre steder hvor de bliver offentlig gjort skal jeg skriv at det er ham der har ophavsretten til billederne.


 


Jeg må bruge dem selv men ikke sælge dem.


Vi har ikke aftalt det og jeg har ikke underskrevet noget men skal betale mange penge for det arbejde han har lavet,


 


Er det Normalt?


 


Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, hvis I ikke udtrykkeligt har aftalt at du ejer billederne, så ligger ophavsretten hos fotografen...

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, der er desværre rigtigt mange fotografer, der arbejder på den måde. Kontrakten skal udtrykkeligt nævne, at rettighederne overgår til dig ved gennemført betaling... ellers har du kun begrænsede rettigheder.

Jeg har oplevet samme problem inden for tekstområdet. Jeg er ofte blevet kontaktet af diverse virksomheder, der skal have skrevet tekst til et magasin. I det øjeblik de vil oversætte teksten og bruge den i udlandet, så kræver en journalist ekstra betaling. Som reklametekstforfatter plejer jeg at tage mig betalt på timebasis, og så er jeg sådan set lidt ligeglad med om teksten bliver brugt i Svaneke eller hele USA og omegn.

Ville ønske at fotograferne ville arbejde på samme måde. Det kan nemlig nogle gange godt være dyrt at købe sig ud af rettighedsbøvlet ved kontraktunderskrivning.

De bedste hilsener

Christian Uhl
Tekstforfatter
kreakvarium


Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 21-02-2007 08:06:29 Forfatter: Christian Uhl
Ville ønske at fotograferne ville arbejde på samme måde. Det kan nemlig nogle gange godt være dyrt at købe sig ud af rettighedsbøvlet ved kontraktunderskrivning.

 

I hvert fald er det træls, når det ikke fremgår tydeligt af aftalen.

 

www.journalistforbundet.dk kan man læse lidt uddybende om, hvordan det med ophavsret kan ses fra journalister og pressefotografers side. Der er også nogle gode eksempler på, hvordan ordentlige aftaler kan udformes.

 

mvh Hans

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hold da helt op hvor er jeg glad for at jeg meldte mig ind i Amino og læste denne tråd.

 

Jeg har netop indgået en aftale med en fotograf og hans assistent om at filme mine undervisningsvideoer...........og gik jeg ud fra at ophavsretten var min, eftersom det er min ide, mig der skal betale og mig der bliver filmet............

 

Vi har ellers lavet en ret løs aftale (rent prismæssigt) og det synes jeg jo var kanon. Men nu kan jeg da godt se hvorfor. Har næste møde på tirsdag, hvor vi skal gennemgå første drejebog (som jeg også skriver og tegner). Jeg må hellere finde en formulering via ovenstående link til journalistforbundet og få det ned på skrift...........med begge deres underskrifter.

 

Tak for denne tråd!!!

Tilmeldt 18. Dec 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja jeg blev også selv overrasket efter at have læst de svar jeg har fået.

Der er i mit tilfælde lavet billeder men jeg har ikke fået dem endnu

og jeg har heller ikke betalt og vi aftalte bare at de kom og optog billeder hos mig og aftalte en timeløn det fik jeg en mail på men der ståer intet om ophavsret

 

så jeg prøver at presse dem,

 

Husk alle tekster billeder mm er der ophavret på så lær af min  fejl så har jeg ikke fejlet forgæves

 

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
"Husk alle tekster billeder mm er der ophavret på så lær af min  fejl så har jeg ikke fejlet forgæves"

Rigtigt.

Jeg synes lige, at jeg vil udvidde med:
Man skal som udgangspunk se verden i det lys, at ALT er ophavsretsligt beskyttet.

Nogen har skabt det og de har også rettighederne over det HVIS IKKE ANDET ER AFTALT.

Hvis man har denne indgang, så undgår man mange problemer her i livet... og specielt på nettet, hvor det SÅ let at afsløre.

Tag f.eks. en, der stjæler tekst fra andre hjemmesider: Man tager nogle stumper interessant tekst fra sin egen hjemmeside (uden æøå) og indsætter det i søgefeltet mellem nogle gåsetegn på Google og laver en søgning.

Er der nogen, der har hugget ens tekst, så finder man dem lynhurtigt.

Mvh, Christian

Tilmeldt 18. Dec 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
 1. Det kan godt være at du synes det er i orden med ophavsret men når jeg sælger en vare så har jeg ikke ret til den vare bagefter.


Jeg har jo betalt for at få en vare men varen er bare ikke min og det fortæller han først efter at billederne er optaget. 


 

2. Ok det er lov men når en fotograf aftaler pris så mener jeg at HAN SKAL OPLYSE OM OPHAVSRET og ikke komme efter han har optaget billeder.

 

For MIG ER DET FUSK.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 22-02-2007 11:20:42 Forfatter: snitter
2. Ok det er lov men når en fotograf aftaler pris så mener jeg at HAN SKAL OPLYSE OM OPHAVSRET og ikke komme efter han har optaget billeder.



 

Jeg er helt enig i, at han bør oplyse om betingelserne.

Jeg er klar over, at jeg ikke selv altid oplyser præcist om det i mine tilbud, så jeg kan egentlig godt forstå den fotograf, der ikke lige tænker over det.

Dog har jeg altid oplyst det, når jeg har lavet noget, hvor jeg efterfølgende vil holde på min ophavsret, men i princippet kunne jeg egentlig gå i gang med at kræve ekstrabetaling af en lang række kunder, som f.eks. har lagt pressemeddelelser på deres hjemmesider. Jeg tror bare ikke, det vil være en god forretningsstrategi på længere sigt.

 

Jeg håber, du finder en mindelig løsning på dit problem.

 

mvh Hans

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Samme issue skal man iøvrigt være på vagt overfor i forbindelse med webdesign og programmering. Det erfarede jeg, heldigvis inden jeg nåede at brænde nallerne.

Sagen var, at jeg har brugt ekstrem lang tid på at udtænke et webprojekt og lavet en udførlig beskrivelse af dette. Det eneste jeg manglede, var en programmør til at realisere det. Projektet er såmænd ikke banebrydende, men alligevel ikke set mage til, ihvertfald ikke i min branche.

Jeg havde faktisk fundet et firma til at udføre opgaven, og det eneste vi manglede var at afslutte aftalen, da jeg finder ud af, at han ikke ønsker at overdrage rettighederne for det programmerede til mig, eller ønsker at begrænse sine muligheder, for at sælge et tilsvarende system til andre.

I mine øjne betaler jeg et firma en masse penge for at udvikle noget som JEG har udtænkt, hvorefter vedkommende kan sælge det til mine konkurrenter til en brøkdel af prisen. Den holder jo ikke.

 

Jeg har nu lavet en aftale med et andet firma, hvor begge parter har visse begrænsninger, som vi hver især kan leve med.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)