Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret til billeder

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hm, det er en speget sag den her.

Hans - for kommunikationskonsulenter som os, virker det mest naturligt at charge for den tid, vi rent faktisk bruger. Betaler kunden fuld pris bør han vel så også have alle rettighederne til det udførte arbejde (vi forbeholder os naturligvis stadig retten til at bruge casen til egenmarkedsføring). Om kunden så vil sende pressemeddelelsen til 2 aviser, 300 aviser eller 800 aviser plus publicere den på websitet, kan vi vel i og for sig være ligeglade med eller?

Der hvor det begynder at blive lidt besværligt er, når vi tager os for dårligt betalt for en opgave. Hvis nu kunden siger, jamen jeg skal kun sende pressemeddelelsen ud til 3 aviser. Giver vi her afslag i prisen, ja så skal vi så omvendt også have kompensation i form af royalties eller et engangsbeløb, hvis de bruger teksten til andre ting.

Personligt har jeg haft dette problem omkring udvikling af visuel identitet og pay-off. Det er sgu dyrt at få lavet (kom ikke og sig, at man kan lave et gennemtænkt logo for 2.000 kroner. Det kan godt være, at det bliver godt, men det vil altid være et lucky punch). Her har mange kunder svært ved at forstå, at de skal betale måske 30-40 timers arbejde for et gennemtænkt logo med tilhørende pay-off og overordnet visuel kommunikationsstrategi. Mange piver over, at de kun skal bruge logoet på et website og visitkort. Hvis jeg nu går ned i pris (og får betaling for mindre end den tid jeg bruger), skal jeg så finde mig i at se logoet anvendt i en annonce, på et krus eller på facaden. Nej, jeg skal ikke. Skal jeg finde mig i det, hvis jeg har taget betaling for den tid jeg har brugt. Ja, jeg skal så.

Det samme gør sig i mine øjne gældende med det webprojekt Allan Avalance nævner. Har du betalt dem fuld pris, så skal de klappe kaje og overdrage alle rettigheder. Hvis du har presset dem ned i pris, så er det i mine øjne helt ok, at de genbruger koden på andre projekter.

Så til både købere og leverandører - før I underskriver en kontrakt, så tænk nøje over, hvordan materialet skal bruges. Og om I kan leve med at eje rettighederne eller ej.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 22-02-2007 17:13:50 Forfatter: Christian Uhl
Hans - for kommunikationskonsulenter som os, virker det mest naturligt at charge for den tid, vi rent faktisk bruger. Betaler kunden fuld pris bør han vel så også have alle rettighederne til det udførte arbejde (vi forbeholder os naturligvis stadig retten til at bruge casen til egenmarkedsføring). Om kunden så vil sende pressemeddelelsen til 2 aviser, 300 aviser eller 800 aviser plus publicere den på websitet, kan vi vel i og for sig være ligeglade med eller?

 

Jeg er helt enig - og så kan der alligevel være undtagelser. Hvis en kunde vælger at bruge én af mine sange i en kampagne, afgiver jeg ikke min ophavsret af den grund. Jeg vil tvært imod give en klokkeklart afgrænset tilladelse til brug. Hvis kampagnen "hitter" og firmaet gerne vil udbyde sangen som ringetone, så må de betale igen.

 

mvh Hans

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad hvis personen tager billder af f.eks produkter el. en oversætterfirma over sættertekst fra firma X ™ som er TradeMarked?
Generellt er jo alt som er trademarked beskyttret af særlige regler - så hvad i dette i tilfælde?





Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har opgivet at få quote-funktionen til at virke ordentligt, så vi må tage det på en anden måde:

Hans - jeg er helt enig. Der vil altid være undtagelser. Og det er klart, at hvis en kunde køber et "hyldeprodukt", så køber de det med begrænsede rettigheder. Men ved bestillingsarbejde mener jeg, at man leverer et færdigt produkt til kunden, som de så får rettighederne til.

Det er jo lidt det samme med stock-billeder. Her kan man godt nok købe et billede uden royalty-begrænsing ret billigt, men problemet er jo så, at man risikerer at se 3 annoncer med samme billede. Guldfiske-billedet (fisken der hopper ud af bowlen) er jo efterhånden en gentagelsesklassiker.

whatever - TM eller ej. Hvis du som fotograf tager et billede af en Coca-Cola, så kan du godt copyrighte billede i den forstand, at Coca-Cola Company kun har begrænsede rettigheder til billedet. Dit problem er så, at du naturligvis ikke må sælge billedet videre til gud og hver mand, da det jo netop er et registreret varemærke, som C-C kan beskytte. Der er et ret sjovt eksempel med Eiffel-tårnet, der minder lidt om det her. Du må gerne tage billeder af Eiffel-tårnet i dagslys og sælge ud af billederne. Men tager du billedet om aftenen eller natten, hvor tårnet er oplyst, ja så klapper fælden. Det har virksomheden bag Eiffel-tårnet nemlig eneret på. Du må gerne tage billedet, men det er for your eyes only.

Med hensyn til oversættelse af tekst, så har langt de fleste oversætterfirmaer (i hvert fald dem, der er værd at handle med) en fortrolighedspolitik. Hvis de vil gøre sig forhåbninger om at handle med større virksomheder eller offentlige institutioner, kan de ikke leve med, at folk er bange for, at deres ting bliver offentliggjort. Men man kan muligvis godt forestille sig situationer, hvor oversætterfirmaet bliver aflønnet alt afhængig af, hvor mange lande eller medier teksten skal bruges. Så er vi tilbage i den gamle snak omkring timer vs. royalties, og her synes jeg stadig, at det er mest fair bare at charge for den tid man bruger (det er derfor, at jeg aldrig bliver rigtigt rig ;-))

Det blev igen et langt svar. Håber I bærer over med mig, men det er et emne, der i lang tid har haft min interesse.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
> Jeg har jo betalt for at få en vare men varen er bare ikke min og det fortæller han først efter at billederne er optaget. 

Nej, det er en meget generel misforståelse om ophavsrettigheder. Man køber normalt ikke rettighederne men en licens til den brug der er aftalt. Det mest almindelige er, at de juridiske rettigheder forbliver hos ophavsmanden.

Hvis man køber en CD køber man rettighederne til at bruge musikken på denne i privat sammenhæng - ikke til offentliggørelse eller reproduktion.Hvis du vil spille CD''en i radioen skal der betales KODA og GRAMEX for offentliggørelsen, og hvis der skal trykkes kopier af den skal NCB ind over.

Hvis man køber et billeder, køber man normalt på samme måde rettighederne til at bruge det på den måde der er aftalt. Skal det bruges på andre måder, skal der naturligvis betales for det.

Hvis man har fast ansatte folk vil deres kreative arbejde, billeder, tekster eller kode, normalt tilfalde virksomheden de arbejder for. Så her er der ikke noget problem. Problemet opstår når man benytter eksterne firmaer eller freelancere. Så er det meget vigtigt at man får aftalt rammerne for licensen.

Når virksomheder handler med hinanden er de ikk nær så godt beskyttet som når almindelige private forbrugere handler med virksomheder. Der er en stor grad af aftalefrihed, og det forventes at professionelle virksomheder selv kan overskue den handel de er ved at indgå. Det er således ikke et krav at en fotograf, programmør eller tekstforfatter skal oplyse alle detaljer om dansk Ophavsret - det forventes at du som køber har sat dig ind i det. Men det er naturligvis "god stil", synes jeg, hvis man ærligt og åbent fortæller om dise ting som leverandør - om ikke andet i et sæt af standard forrretningsbetingelser (til dem der så gider at læse det ...)
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok - tak for informationen, Christian.
Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er ganske normalt, og helt i overensstemmelse med Ophavsretsloven (og Mikkel demibs besvarelse ovenfor). Selv såfremt I havde aftalt at rettighederne skulle overdrages til dig/dit firma, har kunstneren/ophavsmanden såkaldte droit morale-rettigheder - dvs. ret til at få sit navn nævnt i forbindelse med offentlig gengivelse af "værket". Denne ret er ufravigelig (kan ikke aftales andet i en kontrakt) så der er egentligt ikke noget som helst fordækt i hans krav...

(Det er også derfor der er rulletekster efter film og lignende...)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)