Hans - for kommunikationskonsulenter som os, virker det mest naturligt at charge for den tid, vi rent faktisk bruger. Betaler kunden fuld pris bør han vel så også have alle rettighederne til det udførte arbejde (vi forbeholder os naturligvis stadig retten til at bruge casen til egenmarkedsføring). Om kunden så vil sende pressemeddelelsen til 2 aviser, 300 aviser eller 800 aviser plus publicere den på websitet, kan vi vel i og for sig være ligeglade med eller? Der hvor det begynder at blive lidt besværligt er, når vi tager os for dårligt betalt for en opgave. Hvis nu kunden siger, jamen jeg skal kun sende pressemeddelelsen ud til 3 aviser. Giver vi her afslag i prisen, ja så skal vi så omvendt også have kompensation i form af royalties eller et engangsbeløb, hvis de bruger teksten til andre ting. Personligt har jeg haft dette problem omkring udvikling af visuel identitet og pay-off. Det er sgu dyrt at få lavet (kom ikke og sig, at man kan lave et gennemtænkt logo for 2.000 kroner. Det kan godt være, at det bliver godt, men det vil altid være et lucky punch). Her har mange kunder svært ved at forstå, at de skal betale måske 30-40 timers arbejde for et gennemtænkt logo med tilhørende pay-off og overordnet visuel kommunikationsstrategi. Mange piver over, at de kun skal bruge logoet på et website og visitkort. Hvis jeg nu går ned i pris (og får betaling for mindre end den tid jeg bruger), skal jeg så finde mig i at se logoet anvendt i en annonce, på et krus eller på facaden. Nej, jeg skal ikke. Skal jeg finde mig i det, hvis jeg har taget betaling for den tid jeg har brugt. Ja, jeg skal så. Det samme gør sig i mine øjne gældende med det webprojekt Allan Avalance nævner. Har du betalt dem fuld pris, så skal de klappe kaje og overdrage alle rettigheder. Hvis du har presset dem ned i pris, så er det i mine øjne helt ok, at de genbruger koden på andre projekter. Så til både købere og leverandører - før I underskriver en kontrakt, så tænk nøje over, hvordan materialet skal bruges. Og om I kan leve med at eje rettighederne eller ej. |
Dato: 22-02-2007 17:13:50 Forfatter: Christian Uhl
Hans - for kommunikationskonsulenter som os, virker det mest naturligt at charge for den tid, vi rent faktisk bruger. Betaler kunden fuld pris bør han vel så også have alle rettighederne til det udførte arbejde (vi forbeholder os naturligvis stadig retten til at bruge casen til egenmarkedsføring). Om kunden så vil sende pressemeddelelsen til 2 aviser, 300 aviser eller 800 aviser plus publicere den på websitet, kan vi vel i og for sig være ligeglade med eller?
Jeg er helt enig - og så kan der alligevel være undtagelser. Hvis en kunde vælger at bruge én af mine sange i en kampagne, afgiver jeg ikke min ophavsret af den grund. Jeg vil tvært imod give en klokkeklart afgrænset tilladelse til brug. Hvis kampagnen "hitter" og firmaet gerne vil udbyde sangen som ringetone, så må de betale igen.
mvh Hans