Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsdanskere: Badeferie, skattely eller reel rejselyst?

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har du helt ret i, og det er slet ikke på den måde jeg mener. Opsøger bare ikke andre udlandsdanskere, networks eller expats generelt, har ingen som helst lyst til det. Men når jeg da endelig møder en anden dansker taler jeg om stort og småt som jeg gør med alle andre mennesker uanset hvor de kommer fra :)

Fra Helsinge
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg er på ferie, og i de perioder hvor jeg har boet i udlandet, foretrækker jeg at hænge ud med lokalbefolkningen i stedet for andre danskere.

Har mødt alt for mange danskere i udlandet, der har travlt med at brokke sig over at det er for varmt/koldt/man kan ikke få Stryhns leverpostej og alt muligt andet.

Jeg vil dog langtfra kalde mig reserveret men  velintegreret Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige kommet hjem efter 10 år i Irland.

Er man dansker med vikingerødder, er de fleste døre åbne, for de er stolte af deres egne dansk-norske vikingerødder. Kan man gå på pub og selv gider åbne munden, er det nemt at snakke med dem.

Skatten og leveomkostningerne er lavere end i Danmark - men man skal for alt i vejen ikke blive syg derovre. Huspriserne er helt hen i vejret.

Men jeg vil aldrig tilbage, med mindre 2 betingelser opfyldes:

- Sol! Der er altid skyer over Irland, og det er møg-deprimerende

- Forbedring af infrastrukturen. Det er et mareridt at komme omkring, men de bliver ved med at stemme på Fianna Fail eller Fine Gael, begge stok-konservative, så der er lange udsigter til, at de bliver et samfund og ikke bare individuelle personer

Det er til gengæld spændende at køre vestpå til Cork, Kerry, Galway og Donegal, se landskaber, bjerge, får og lam som medtrafikanter på vejene og hyggelige landsbyer med pub og levende musik. De synger meget, til forskel fra danskerne. Jeg er endt op med at konkludere:

It's awesome to be a tourist in Ireland - to live and commute in Dublin is awful

 

 

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende. Følger lige med her og HÅBER virkelig, at andre skriver om deres udlandsophold.

Fra Kina, Pearl River Deltaet
Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Badeferie, skattefordele eller rejselyst udelukker vel ikke hinanden. Jeg har selv boet i Asien i 7 år (fordelt på 2 forskellige lande) og et par andre steder i EU inden da.
I starten var det rejselyst og appetit på nye udfordringer som sendte mig afsted. Det aftager over tid, hvor skattefordelene bliver ved med at være der.
Jeg kunne godt tænke mig et job, hvor det kunne minde om badeferie, men det hænger ikke helt sammen med det jeg har oplevet. Lønmodtager eller iværksætter i udlandet er sjældent kun 37 timer om ugen. I Asien er jobbet nærmere en livsstil. Her tænker man arbejde en stor del af døgnets 24 timer.

Det der får mig til at blive lige nu er den fart, der er på tingene her i Asien. Jeg føler mange gange, at der sker mere her i de 14 dage jeg tager til DK på ferie, end der har gjort i DK den tid jeg har været væk.

Held og lykke med dine projekter i Sydamerika og alle de andre udfordringer, som følger med når man forlader sit hjemland.

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Forresten til Christian; Du kender sikker udenmærket det her initiativ, men vil alligevel poste den i tilfælde af du ikke vidste det http://www.startupchile.org/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kom godt nok en del svar, ved at sparke lidt til debatten en søndag aften. Tidspunktet for at oprette indlæg her på Amino spiller vist en stor rolle på deltagelse. ;-) Men super fedt at se folk deltage så aktivt i debatten.

 

@Poul:

Ja der er en masse fantastiske steder at besøge og ting at se. Det er dog mere noget man bør tage på en backpacker-rejse (selvom det selvfølgelig er fedt at være så tæt på). Nu har jeg desværre ikke haft så meget tid (eller økonomi) til de store rejser efter jeg valgte at bosætte mig herovre, men det kommer jo forhåbentlig. Det jeg ser mest frem til ved Santiago, er dog at 2 timer den ene vej har vi strand (og surf), og 2 timer den anden vej er der ski-resort i bjergene. Mon ikke jeg kan blive lidt bedre til Snowboard denne vinter? ;-)

 

@Rosenstand: 

Jeg kan sagtens forstå skat & klima som grunde til at flytte (og ikke flygte) fra Danmark. Men som du selv siger; så handler det jo også om kulturen der hvor man bor. Du nævner jo selv anden mentalitet og åbenhed (hos amerikanerne) som du jo godt kan lide, samt mulighederne. Men det ville jo ikke helt være det samme, hvis du ikke brød dig om kulturen?

Det er blandt andet en af grundene til at USA (og specielt Florida) ikke siger mig noget; jeg bryder mig ikke synderligt om kulturen. Jeg holder mig til det latin-amerikanske for nu. Med 590+ millioner mennesker i latin-america og generel vækst-rate på 4-5% tror jeg nu også der er en del muligheder i det latin-amerikanske marked. ;-)

 

@Dan (Abcel):

Super fedt at høre fra andre danskere i Latinamerika. Arbejder du primært med internationale kunder, eller har du også startet noget op i Mexico?

Kan sagtens forstå din holdning mht. expats. Må dog indrømme at jeg ikke har noget imod at netværke med andre expats, men foretrækker at netværke med folk inden for samme industri eller andre iværksættere. De fleste expats jeg mødte i Lima, var som regel kun i Peru pga. deres kone/mand/samlever - samt alle engelsk-lærerne, der kommer for at undervise i landets bedste skoler. Det var ikke lige min målgruppe; her i Chile ser jeg mere frem til at netværke med ligesindede iværksættere - på torsdag er der Meetup med StartUp Chile, så der satser jeg på at møde en del andre iværksættere og interessante personer.. Uanset om det så er expats eller chilenere. ;-)

 

@Kamille:

Super fedt at høre andre, som også har fået den der "aha" oplevelsen, og følelsen af at Danmark måske ikke lige er det eneste sted man kan føle sig hjemme. Jeg tror der er stor forskel på om man er reserveret eller velintegreret, som Michael Rasmussen også nævner. En ting er at opsøge disse Expat-netværk og primært leve i sin "expat-bobbel", en anden ting er at integrere sig med lokalbefolkningen og primært omgås med lokale. Det gør dog ikke, at man ikke kan mødes med andre danskere og have noget tilfælles. F.eks. så jeg alle Danmarks kampe i VM med en anden dansker i Lima; hvilket ikke havde været det samme, hvis jeg havde set kampene med mine peruanske venner. 

 

@DKAB:

Vi kan sagtens blive enige om at rejselyst, skattefordele og "badeferie" (klima) ikke udelukker hinanden. Men (efter min erfaring) er det at starte virksomhed i et nyt land blot en endnu større udfordring end at gøre det fra Danmark. Du har mindre at falde tilbage på, og mange gange er der kulturelle og sprogmæssige udfordringer; møde de rigtige mennesker, lære landet, byen og stederne at kende, osv.

Kan sagtens forestille mig at "rejstelysten" aftager lidt med tiden, hvor f.eks. skattefordele så bliver. Men hvis du bliver boende et sted, så må det jo også være fordi at kulturen (og mulighederne) tiltaler dig tilstrækkeligt, til at blive boende. ;-)

 

Tak for alle svarene, håber endnu flere udenlandsdanskere (og folk der overvejer / planlægger at rejse til udlandet) bringer deres historier og overvejelser for at flytte fra Danmark.

 

Varme hilsner fra Santiago

- Christian Jessen

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Vi flyttede til Florida i 2009 af en lang række årsager. Blandt andet skat, klima, muligheder og den helt anderledes mentalitet og åbenhed, der er her i forhold til i Danmark.

Jeg synes nu ikke, der er noget underligt i, at skat og klima er væsentlige årsager. Vi betaler 0% i statsskat her i Florida, momsen er 6%, en liter benzin koster godt 5 kr. for en liter, et hus på 250 kvm. med pool i gated community kun få år gammelt ligger omkring $400.000 - godt 2 millioner kr.

Så er der selvfølgelig lige det faktum, at det nationale nærmarked her er på 330 millioner mennesker mod de godt 5 i Danmark. Og masser af andre gode grunde.

Vi føler nu ikke, vi er flygtet fra Danmark - vi er flyttet. Og vi har ingen planer om at flytte tilbage :-)

Er det så alt hvad du betaler eller er der andre skatter?

Nogen steder betaler man ingen skat i x antal år, er det sådan i Florida?

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Smith:

Er det så alt hvad du betaler eller er der andre skatter?

Nogen steder betaler man ingen skat i x antal år, er det sådan i Florida?

Uha nej - vi betaler jo så de føderale skatter etc. Samlet set betaler jeg vel omkring en 32-33% i skat i USA inkl. bidrag til sygesikring og den slags.

I Danmark lægger jeg fortsat et ubehageligt stort beløb i skat af de selskaber, vi ejer der

Fra Paderborn
Tilmeldt 1. Jan 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en fantastisk diskussion der er gang i!

Jeg hedder Jane Rusz og flyttede til Italien I 2002 ( 19 aar gammel), i mellen tiden har jeg vaeret 9 maaneder i Dk og 2 aar i Houston, US + 1/2 I Buenos Aires, Argentina. Saa jeg har faaet rejst/flyttet en smule. Selv om Italien er et meget uorganiseret land er jeg her jo stadig... med det er helt ikke fordi der er noget skatte fidus i det!!!! En nornal loen for en modedesigner som mig er 1500 Euro om maaneden, og det er ikke for 37 t men taettere paa 50 t i ugen! Slave loen vil jeg kalde det( men gennemsnitsloennen for en Italiener er 1500 Euro pr. md.)...af dette beloeb skal man kun betale 30% i skat.... saa kan du regen dig frem til at det er en loen man ikke kan laeve ret laenge for! Der imod hvis du tjener omkring 100.000 euro om aaret betaler man ca. 55 % ( ikke saa langt fra de danske skatte procenter person fradraget er ca. det samme som i DK) i skat.

I mange tilfaelde er der egen betaling ( smaa beloeb ca. 50Euro) for at komme til konsultation paa hospitalet, (ca. 5 euro for forskelige papir paa kommunen etc.), egen betaling af skoler, universitet, motorveje med mere.

Der hvor jeg vil hen, er at jeg synes at mange danskere ( uden at generalisere) der ikke har vaeret ude over graenser, og ikke har oplevet andre kulturer er alt for forvent og snot forkaelet! Danskere er bare for gode til at brokke sig, jeg har selv en familie hvor hovedparten betaler topskat og det er mange penge de betaler, men ofte glemmer de bare alle de goder de har!  

For eksempel roej jeg paa skade stuen i USA hvor jeg skulle have liet min finger sammen det tog mindre end en time og inden jeg kunne forlade skadestuen, skulle jeg betale ved kasse 1 750 us$. Jeg synes at det er fint med egen betaling ....jeg er bare glad for at jeg ikke blev koert ned af en bus!

Lige nu er jeg ved at starte mit eget firma I Italien, det er nu lettere sagt end gjort. For Italienere har vist aldrig haft ry for at organiseret!! Eftersom som jeg kender den italienske kultur rigtig godt ( er ogsaa gift med en italiener) bliver jeg stadig ofte forbavset over den ineffektivitet og modvilje jeg moeder... det tager ca. 100 aar hver gang med skal henvende sig til det offentlige for at have fat paa et skykke papir... som de selvfoelgelig ikke kan sende paa e-mail!

Efter hvad jeg har laest om i Dk er der virkelig meget hjaelp at hente for ivaerksaettere. Jeg oenske at der bare var en 1/10 saa meget opmaerksomhed paa ivarksaettere i Italien. Nogle gange maa man jo bare " do it the hard way" hvis man vil frem.

Og saa til klimaet! Jeg kan jo godt lide at det er 20 grader og hoej sol den 30 marts, og saa er italiensk mad heller ikke det vaerste!

Tak for et rigtig interessant indlaeg.

Jane Rusz

 

 

 

 

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)