Jeg var inde på billetnet.dk og kigge efter billetter. Da jeg gik ind og læste om deres levering stod der følgende:
"BEMÆRK! BILLETnet gør opmærksom på, at forsendelsesrisikoen altid påhviler køber, og BILLETnet påtager sig intet ansvar eller risiko for billetternes hændelige undergang, forringelse, bortkomst eller beskadigelse under forsendelsen til køber."
Jeg troede altid det var forretningen der bærer risikoen hvis et brev ikke bliver leveret til kunden?
Når varen er afsendt er det normalvis transportvirksomheden der har ansvaret, indtil de har fået bekræftet at du har modtaget varen.
Hos billetnet er det dig som skal rette henvendelse til transportør (evt. PostDanmark), når din billet er bekræftet afsendt og ikke er dukket op endnu.
Jamen det der interesserer mig er, om det er lovligt af lægge ansvaret over på kunden hvis en vare sendt som almindelig brev bortkommer? :) Det tror jeg nemlig ikke at det er, uden at skal gøre mig helt klog på det.
Dvs. at jeg i min webshop kan sende mine varer med Maxibrev og sige til kunden, at det bare er ærgerligt, når brevet ikke dukker op? Jeg tror, det er dét spørgsmålet går på.
Jeg er af en helt anden overbevisning, nemlig at jeg så må sende varen igen?
Jeg kan huske en artikel på eb.dk i deres forbruger del, hvor de rent faktiske havde sådan en sag. Og der gav de medhold til firmaet, at så længe man tager tydelig forbehold for ansvaret, så er det ok.
Ved godt det ikke er en domstol, men når eb.dk kan få en virksomhed ned med nakken, så gør de det - kan huske jeg selv blev ret overrasket over at man kunne ansvarfraskrive sig det.