Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stigende bomuldspriser

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er jeg ved at være færdig med indkøb af efterårsvarer 2011. Rigtig mange af vores leverandører har været nødt til at lade deres varer stige en hel del. Det betyder at forbrugeren fra efteråret kommer til at betale ca 20-50 kroner mere for en bluse til et barn. Eks før 199 Nu 249 kr.

Det er ikke alle som har været nødsaget til at gøre det - men flere end jeg havde regnet med.

Årsagen skal findes to steder:

- Stigende bomuldspriser: Bomuldspriserne er steget ekstremt det sidste års tid. Man kan se det på grafen i venstre side her. Prøv at sætte den til at vise de sidste 2 år eller de sidste 5 år. Det er meget voldsomt. Årsagen er bla oversvømmelser og ødelagte bomuldsmarker - samt mange andre hændelser, som gør at bomuld i dag nærmest er guld.

- Bedre arbejdsforhold: Tekstilarbejderne ønsker bedre arbejdsforhold (i øvrigt med rette). De forlader fabrikkerne - og er blevet meget mere selektive i forhold til hvilke forhold de vil arbejde under.

Det er de to årsager jeg kender til. Nok de største. Men der er sikkert mange andre områder som også spiller deres egen mindre rolle.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvis nogen har anden viden? eller et bud på hvad fremtiden bringer på dette område? nye materialer? nye produktionslande?

Fra Nyborg
Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Jeg vil gerne komme med mit synspunkt på det - yderemere har vi et familie firma som importere og udvikler produkter i primært Kina. Vi har opleveret samme stigning på bomuld hvilket som du siger er en generel stigning. MEN der er håb forude :)

Vi kan ikke leve med denne stigning overfor vores kunder - det er en stigning på 30-40 % vi har oplevet på dette matriale, og er ikke en holdbar situation for vores virksomhed. Vi gjorde det at vi undersøgte marked for nye produktions muligheder og har har fået produceret nogle af vores basis vare i Pakistan (vare som ikke er meget kompliceret at producer). Kvaliteten er vigtig for os da det er vores varemærke - og de lever fuldstæding op til vores forventniger selvfølelig efter et par vareprøver frem og tilbage, men sådan er det jo osse i Kina.

Ydermere er det hurtigere at sejle det hjem fra PK end CN og de kunne producer det på 2 uger kortet tid den samme mængde som vi plejer at få lavet i CN, da der slet ikke er samme "tryk" på deres produtions system som i CN.

Jeg ved der ligger mange tekstilfabrikker i Lohore området.

Med hensyn til matrialer vil det altid være et spg om at mixe matrialerne optimalt for de produkter du selv producer for at opnår den rette kvalitet.

håber du kan bruge overstående - har du spg skyder du bare løs :)

Take care

Rune B.S

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:
eller et bud på hvad fremtiden bringer på dette område? nye materialer? nye produktionslande?

Jeg haaber at HAMP vil erstatte bomulden. Bomulden er en miljø-katastrofe at producere og hvis ikke Hamp erstatter den saa i hvertfald at bomulden bliver dyrket uden alle de satans sprøjtegifte.

Helt spasser-agtigt at overse Hampen

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er bestemt ikke kun bomuld som stiger i pris. Stort set alle råvarer stiger, lige fra palladium (+192% på et år) over bomuld (+139% i.f.t. for et år siden) til appelsinjuice (+20% i.f.t. for et år siden). Se fx Financial Times' index her http://markets.ft.com/markets/commodities.asp

 

Det er altid vejret, jordskælv, tsunamier, vulkaner, Kina og videre i den dur som får skylden. Aldrig det faktum at verdens nationalbanker har sat hastigheden på seddelpresserne gevaldigt i vejret. Efter min bedste vurdering er det vi oplever i øjeblikket inflation, ikke dårligt vejr.

 

Prøv at sammenligne prisen på en råvare i.f.t. en anden. Her er prisudviklingen slet ikke så dramatisk. Det er kun når man sammenligner råvarer med papirpenge at priserne stiger så kraftigt.

 

 

 

 

Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle,

Vi producerer børnetøj i bla Bangladesh for nogle danske børnetøjsmærker, som du nok kender. Hvis du er interesseret i at høre mere kan du kontakte mig mehmet@uni-tex.dk. Så fortæller jeg gerne nærmere.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså plat, at man hele tiden giver vejret og andre forhold skylden for stigende priser...

Det vi ser nu, er den voldsomt stigende inflation, som jeg har sagt ville komme. Med alle de milliarder af kroner, euro, dollars osv, som der er blevet trykt de sidste par år, så er det her uundgåeligt... Og det vi ser nu, er altså kun begyndelsen!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Sigurd:

Det er bestemt ikke kun bomuld som stiger i pris. Stort set alle råvarer stiger, lige fra palladium (+192% på et år) over bomuld (+139% i.f.t. for et år siden) til appelsinjuice (+20% i.f.t. for et år siden). Se fx Financial Times' index her http://markets.ft.com/markets/commodities.asp

 

Det er altid vejret, jordskælv, tsunamier, vulkaner, Kina og videre i den dur som får skylden. Aldrig det faktum at verdens nationalbanker har sat hastigheden på seddelpresserne gevaldigt i vejret. Efter min bedste vurdering er det vi oplever i øjeblikket inflation, ikke dårligt vejr.

 

Prøv at sammenligne prisen på en råvare i.f.t. en anden. Her er prisudviklingen slet ikke så dramatisk. Det er kun når man sammenligner råvarer med papirpenge at priserne stiger så kraftigt.

Du var hurtigere end mig ;D

Men er helt enig! Yes

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres indlæg og syn på sagen. Jeg ser godt at det ikke kun er bomulden som stiger - men at det er generelt på mange områder. Nu er det så lige pt det med bomulden som jeg hører mest om via mit arbejde.

Men hvad er udsigterne så? For når jeg ser kurven over bomuldspriserne - så går den fra at have været rimelig stabil i mange mange år - til pludselig at hæve sig himmelhøjt og bare fortsætte i den retning. Har det været sådan før? Og hvis - hvad skete der så?
og vil den nogensinde komme ned på samme niveau igen. Ved det er spekulationer og ingen rigtig kan spå om det. Jeg er bare nysgerrig og interesseret.

Og mere interessant: Er der noget sted man kan finde tal for den samlede produktion der laves af tekstiler? For som jeg ser det, så har vi før bare købt ved behov og mere til for sjov. Nu skæres der jo nok ind til behov hos nogle folk, pga de højere priser - og så skulle markedet jo gerne følge med - med mindre produktion. Ellers får vi jo et udsalgsmekka (mere end nu) hvor ingen tjener særlig mange penge.

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:
Så er jeg ved at være færdig med indkøb af efterårsvarer 2011. Rigtig mange af vores leverandører har været nødt til at lade deres varer stige en hel del. Det betyder at forbrugeren fra efteråret kommer til at betale ca 20-50 kroner mere for en bluse til et barn. Eks før 199 Nu 249 kr.

og selvsamme bluse kan man købe udenfor Danmark for måske 35 kr, det er udelukkende grådighed i sidste led der gør at priserne stiger som de gør, bomuldsprisen har intet med dette at gøre, der er for 1-3 kr bomuld i en bluse og selv en stigning på 20% i bomuldsprisen giver ikke en prisstigning på 2-50 kr i udsalgsleddet.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

og selvsamme bluse kan man købe udenfor Danmark for måske 35 kr, det er udelukkende grådighed i sidste led der gør at priserne stiger som de gør, bomuldsprisen har intet med dette at gøre, der er for 1-3 kr bomuld i en bluse og selv en stigning på 20% i bomuldsprisen giver ikke en prisstigning på 2-50 kr i udsalgsleddet.

Men det er jo ikke kun 20% bomuldsprisen er steget. Hvis du kigger på kurven snakker vi nærmere 3-400% det sidste års tid. Men det er klart at de mængder som de virkelig store udenlandske tekstilvirksomheder kan aftage, vil gøre at de kan forhandle bedre priser - men sådan har det altid været. De fleste af vores udenlandske mærker har ingen eller meget få prisstigninger.

 

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)