Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stigende bomuldspriser

Side 4 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle og andre

Allerførst et venligt smil til jer alle. Skønt at læse at andre interesserer sig for købmandskab og råvarer... og alt muligt andet.

Til Helle:
Der er masser af gode alternativer til bomuld som tekstil råvare.
Det jeg fornemmer, både på og mellem linierne i dine indlæg, er at du forudser et behov for og/eller har et ønske om at omstille dig og gøre din virksomhed mere fleksibel og forberedt, til når/hvis det bliver værre med alt det bomuldsbøvl.
Det har jeg en del at sige om (og jeg koster gratis hele året), men det er for omfattende at komme ind på her, tænker jeg.
Derfor har jeg sendt dig en anmodning om noget netværksvenskab her på Amino. Håber det virker efter hensigten, og hvis ikke må du skrive, hvis du har lyst :o) 

Mine tanker om ting i denne tråd i øvrigt, er...:

De fleste producenter af alternativer til bomuld, er (indtil videre) bedre til at tænke på grønne idealer end de er til markedsføring og tilgængelighed (availability) etc. 
Det betyder bl.a. at de tilgængelige alternativer bliver opkøbt, og sommetider endda forudbestilt, af større virksomheder i tekstilbranchen, der har folk ansat til at finde leverandører og producenter de kan bruge i trendy produkter der er er egnede til "eco-branding". Hmm... grøn markedsføring, på dansk(?).
Men det kan lade sig gøre. Det er bare besværligt, og bør jo slet ikke være noget hverken detail forhandler eller kunde/forbruger skal tage initiativ til. Men det er det altså uanset hvordan det "burde" være.

Jeg har glemt hvem der skrev om hamp, og har ikke været her længe nok til at kunne scrolle og læse samtidigt med at jeg skriver indlæg. Men til dig:
Hamp bliver brugt til en del industrielle tekstiler. Tænk bare på hampereb.
Det har vist sig at være svært at få bønder til at dyrke hamp, alene med henblik på at høste og forarbejde planternes fibre til tekstilfremstilling.
Stigmatiseringen af hamp-planten betyder at bønderne ofte bremses af en eller flere af følgende årsager:
De tør ikke, fordi der i områderne hvor de bor er "pirater". Produktet (hampfibrene) bliver for dyrt til at være interessant for tekstilfabrikanter, når der skal et korps af døgnvagter på markerne. I mange "rural areas" sætter konkurrenterne ild til markerne. I modsætning til i Danmark er det jo ikke sådan små hobbyfarmere, hvor man lige låner lidt såsæd af naboen hvis man lige står og mangler, imens man småsludrer lidt om underlige København hvor man drikker dyr kaffe med mælk i glas., eller at vejret er værre end sidste år. 
Om der dyrkes fibre til T-shirts eller topskud til tossetobak, kan jo være svært at sikre sig.
De kan måske heller ikke få sig selv til at smide den del af planten ud, hvor de kan tjene allermest. Så de sætter ild til de fibre der kunne være brugt til tekstilfremstilling. 
Det er jo fjollet, men ikke rigtig nogens skyld, eller hvad synes du?
Siden man i Californien vedtog loven om "medical marihuana" er der faktisk en del (endda økologisk dyrkede) hampfibre der bliver brugt netop til tekstilfremstilling. Men billige er de ikke. Det er trendy og efterspørgsel er større end udbud.

Til Søren:
Jeg tror det muligvis er en god idé at lytte til den kloge købmand, også selvom han ikke er så pædagogisk som man kunne ønske sig ;o)
Måske kunne det hjælpe hvis du forsøger at tolke hans tvangsfodring af dig med erfaringer og dokumentation, som tegn på tålmodighed og omsorg... eller noget *host*

Til Trend aka den kloge købmand:
Se ovenfor ;o)

Som altid, i bedste mening

/Maria 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ValuthaDerkins:

Til Søren:
Jeg tror det muligvis er en god idé at lytte til den kloge købmand, også selvom han ikke er så pædagogisk som man kunne ønske sig ;o)
Måske kunne det hjælpe hvis du forsøger at tolke hans tvangsfodring af dig med erfaringer og dokumentation, som tegn på tålmodighed og omsorg... eller noget *host*

Til Trend aka den kloge købmand:
Se ovenfor ;o)

Jeg er ik uddannet pædagog, og gudske lov for det ;D Og desuden bidrager 10 år i udlandet heller ligefrem til bedre dansk kundskaber... Men lad mig prøve at være en smule pædagogisk, og skrive det på en let forståelig måde.

Lad os antage at et tøjfirma har en margin på 10. Denne margin går fra produktionsprisen til retailprisen/vejlende udsalgspris. Det betyder at en trøje til 20 kr i produktionspris, koster 200 kr i butikken.

Stiger bomuldsprisen så med f.eks 1,50 kroner, og produktionsomkostningerne + told + andet dermed stiger 0,50 kr, så er den reele stigning på 2 kroner.
2 kroner x 10 (i margin) = 20 kroner i stigning for forbrugeren...

Dermed burde en stigning på 20-50 kroner nemt kunne opnås, da bomuld og produktionsprisen blot skal stige 2-5 kroner... Ganske simpel matematik Smile
Faktor 10 er på ingen måde urealistisk, nok nærmere en del i underkanten... Den hedder nok nærmere 15-20!

Slut prut finale eller hvordan man afslutter på pædagogvis...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Rettelse - forkert adressering :·)

@Fashion - er du helt sikker på at en mark-up på 10 er normal for danske mærker?

@Valutha - tak for de spændende informationer, jeg har godkendt din invitation :·)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Faktor 10 er på ingen måde urealistisk, nok nærmere en del i underkanten

Korrekt Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

@Fashion - er du helt sikker på at en mark-up på 10 er normal for danske mærker?

Det variere nok fra mærke til mærke, og fra produkt til produkt... Men som sagt, så var det der blot et eksempel, så jeg på en pædagogisk måde kunne forklare, hvorfor en lille stigning i råvareprisen medførte en stigning på 20-50 kr for slutbrugeren...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Andoharanofotsy
Tilmeldt 24. Jun 06
Indlæg ialt: 713
Fra  Skandic Madagascar Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Helle og alle andre i denne meget aktive tråd Smile

Som Helle tydeligvis indikerer og bomulds priser har været stigende gennem de sidste år og meget voldsomt i løbet af det sidste halve år, hvilket skyldes mislykket bomulds høst af nævnte årsager mm.

Faktum er prisen på bomuld er steget voldsomt og vi alle i tekstil branchen kæmper med dette faktum - fra bonden til "Helle". Jeg har i 10 år produceret tøj for danske virksomhedder på Mauritius og Madagaskar og senest har den store hovedpine været de stigende bomulds priser. Det har ikke været muligt at absorberer de konstante stigninger og korrekt når der fremhæves at der ikke skal meget til på indkøb/ produktion før det smitter af på en endelig udsalgspris. Men regnestykket lyder mere som 2 kroner stiger til ca. 10 kroner. Og en stigning på 50 kroner lyder meget sandsynligt da de fleste metervarer er steget mellem 1 til 1.5 usd./ meter. 

Problemet som flere danske virksomhedder er løbet ind i er den støt stigende lokale købekraft i Asien. For mange fabrikkers vedkommende og det er MEGET lettere at producere til den lokale befolkning i stedet for at eksportere. Den lokale købekraft er ikke nær så krævende som eksport og giver et hurtigere cash flow. 

Hvordan fremtiden tegner sig er jo altid et godt spørgsmål, men en ting er sikkert. Prisen ligger på udbud/ efterspørgsel, så bliver kommende bomuldshøst gunstig og det vil smitte positivt af på faldende bomulds priser. 

Af nye produktions lande kan nævnes Afrika - både fast landet men som nævnt er Mauritius og Madagaskar store tekstil producenter, stik imod logistik, da der ingen bomulds produktion er i disse lande. Men til gengæld er der en villig arbejdskraft baseret på Europæisk kapital og "know how", samt tekstil eksporteres på EUR1 certifikat, hvilket giver told frihed for importøren. Derfor kan vi holde bomulds pris eventyret (hvis man da har sat sine penge i bomuld) på afstand, selvom det uden tvivl har kostet på kommende efterår kollektioner. 

Håber nogle blev klogere og andre blev inspireret.  

 

Mvh Mikkel

When essence is quality...!

 

http://www.mwcreation.net

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkel:

Problemet som flere danske virksomhedder er løbet ind i er den støt stigende lokale købekraft i Asien. For mange fabrikkers vedkommende og det er MEGET lettere at producere til den lokale befolkning i stedet for at eksportere. Den lokale købekraft er ikke nær så krævende som eksport og giver et hurtigere cash flow. 

Hvordan fremtiden tegner sig er jo altid et godt spørgsmål, men en ting er sikkert. Prisen ligger på udbud/ efterspørgsel, så bliver kommende bomuldshøst gunstig og det vil smitte positivt af på faldende bomulds priser. 

Nemlig mikkel Yes

Omend følgende muligvis er en ringe trøst når man står med et akut problem relateret til mere eller mindre akut bomuldsbøvl, håber jeg det trods alt kan give et positivt pust og udsigt til bedre tider forude. Både hvad angår miljøbelastning, prisudvikling, bæredygtighed og priser.

Vi ER nogle der trækker alt hvad vi kan i retning af regionale (Europæiske) alternativer til diverse "blodige" og eksotiske råmaterialer. Der sker virkelig noget på den front i øjeblikket, men det er jo ikke just sådan noget der skaber forsidehistorier.
Det har halvlange udsigter, da det kræver enorme ressourcer, koordination og tid at komme fra tanke til produkt.
Der er dog enighed "i klubben" om at fremtiden skal planlægges NU, og at alle led i kæden, på længere sigt vil have gavn af at man designer globalt og høster-producerer-sælger lokalt. Der er fokus på at alle led i kæden skal hænge sammen, og at fremtidens råvareproduktion i så vid udstrækning som muligt skal være lokal, lige fra bønder til producenter og distributører... osv.

Men tro mig når jeg siger at det er bøvl og ballade i en helt anden målestok at designe infrastruktur osv. i EU-regi.
Designere, produktudviklere osv. ER klar, og har været det længe. Nu er politikere, magthavere og beslutningstagere også ved at være godt med. Et par studieture til de varme lande, et par konferencer i Bruxelles og lidt networking, lidt EU-støtte og så er den hjemme.

Helt konkret kan jeg nævne at en besværlig dame fra Frederiksberg, der til forveksling ligner en levende version af min avatar, bl.a. deltager i følgende:
http://bamboo-sd.be
Der kommer et indspark (eller gedigent los, hvis nødvendigt) om vigtigheden af europæisk dyrket bambusfiber til tekstilfremstilling, som alternativ til bomuld. 
Skulle der sidde en driftig bondemand eller to, der godt vil være på forkant med udviklingen, kan jeg kun anbefale dig/jer at tage med derned. Hvis ingen i Danmark ser at komme med på vognen NU, vil "Bamboo - made in Belgium" være det der står på det dér lille stykke stof der er syet fast i syningen på indersiden af det tøj vi har på... Du ved, den der altid sidder og kradser lidt ubehageligt.

European Regional Development Fund er allerede med på vognen... Afsti-afsted Danmark!

Som altid, i bedste mening,

/Maria

PS: Til miljø-ekstremisterne: Hej venner... ja ja ja vi ved godt at det er farligt... vi HAR check på det med biomimicry, biodiversity og bio-alt-muligt-andet også. Ingen panik, tak. Men hvis I vil være helt sikre, så ta' med! I ER inviteret. Det koster gratis og er på engelsk - komsedasse... I vil jo gerne ;o)

 

Side 4 ud af 4 (37 indlæg)