Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdspillere søges til forretningseksperiment.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Forleden deltog jeg i en snak om partnerskaber.
Min holdning var, at det er bedst lige at have set hinanden i øjnene, før man  går ind i et forretningsmæssigt partnerskab, for at sikre den bedste gensidige tillid og for at skabe synergi ud af hinandens tilstedeværelse.
Jeg legede med tanken om at lave en slags tænketank, hvor 4-5 iværksættere mødes en dag eller to om måneden for at udvikle ideer. Hver iværksætter stiller fra start med et beløb på 5-10.000 kr., som kastes i realiseringen af så mange ideer som muligt. Hver iværksætter yder et aftalt antal timer og når nogle aftalte resultater mellem mødedagene.

Modholdnigen var, at man sagtens kan opbygge den nødvendige tillid uden at parterne mødes.

Jeg mener, det er udviklende at udfordre sine holdninger.

Derfor vil jeg lægge op til følgende eksperiment:

Vi sammensætter et hold på fem personer, så vi får repræsenteret følgende roller: skriverka''l, designtrold, teknikgut, administrator, sælger.
I fællesskab udvikler vi et forretningskoncept, som vi efterfølgende sætter i værk og driver.
Udgangspunktet for konceptet er et internetdomæne.
Vi bruger hver 10 timer på udvikling og 10 timer på realisering. Derefter går vi i drift, og vores timeforbrug afhænger herefter af konceptet.
Vi skyder hver lige mange penge (max. 2000 kr.) i projektet, og vi deler overskudet ligeligt.
Jeg leverer et spændende domænenavn og sætter idéudviklingen igang i en anden tråd sideløbende med denne.

Jeg selv sætter mig på rollen som skriverka''l - og koordinator.
Jeg beretter om processen i denne tråd i takt med at projektet skrider frem (eller dør).

Kommentarer og ideer er naturligvis meget velkomne undervejs.

De, som har mod på at gøre forsøget, kan kontakte mig via mail eller PM. Der vil ikke bliver afholdt "ansættelsessamtaler" og holdsammensætning vil ikke foregå demokratisk - jeg vil enerådigt sammensætte det bedst tænkelige hold ud fra at få dækket så mange kompetencer som muligt.
Som et kryderi på eksperimentet vil jeg bruge startguidens iværksættertest som værktøj til at sammensætte holdet. Ansøgere bedes derfor tage testen her: http://startguiden.dk/ivaerksaettertest og meddele mig deres procenttal. Jeg selv er 100% Entrepenør, 70% Integrator, 30% Producent og 0% administrator.

Når eksperimentet kører, er vi naturligvis ligeværdige parter. Jeg har ikke gennemtænkt juridiske spidsfindigheder osv. Det ordner vi som et hold undervejs. Det hele baserer sig på tillid opbygget via nettet.

Gode hilsner

Hans

Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

 
det lyder som en god /anderledes ide jeg gerne vil deltage i, jeg har en ide der har ligget i "skuffen" i en tid og jeg tror at tiden er inde nu det drejer sig om et område mange kender til men få har et rigtigt kendskab til, luftfart
 
da jeg har sat kryds i kalenderen den 29.11 i århus ville det være en god lejlighed til at se hinanden an.
 
lad mig hør nærmere.?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hans

Godt initiativ, det må der kunne komme noget interessant ud af. Dog synes jeg at den test er rimelig useriøs i forhold til de andre psykologitests jeg har været udsat for gennem tiden - kan man ikke finde noget lidt mere reelt? Mit forslag kunne være Belbins model for Teamroller - jeg synes at den siger mere i denne situation.

Det er dit projekt, så ovenstående er bare feedback fra sidelinien.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 02:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i, at testen er meget kortfattet og dermed meget upræcis.

Til gengæld er resultatet overskueligt og sammenligneligt, hvilket er vigtigt i denne sammenhæng.
 
mvh Hans
Tilmeldt 30. Aug 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hans
God ide. Det kunne jeg godt være med på. Forventer, at du koordinerer ....
/Pli
 
Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Godt initiativ.

Lige en ting - testen burde være en såkaldt positiv test hvor summen af alle områder skal give 100% ( hvis de bruger Adizes ). Dvs er man dårlig til noget er man god til noget andet, ingen kan få 0% over hele linjen, ligesom ingen kan få 100%.

Det er en overordentlig effektiv test, og hvis læseren ikke har lavet testen, kan det kraftigt anbefales.
Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans.

Det er en spændende idé, men tillad mig at komme med en lille historie fra et, nu opløst, samarbejde...
Håber det kan bruges positivt!
 
For nogle år siden lavede jeg, vistnok på det dengang eksisterende Jobber.dk et opslag efter samarbejdspartnere. Ideen var at samle alle nødvendige kompetencer for opstart af internetforretninger. Opskrift:
1. Få en god idé (jeg havde selv alle ideerne) 
2. find nogen som også synes det er en god ide, og som har kompetencer til at gennemføre det - f.eks. programmører og designere 
3. Sælg projektet når/hvis det begynder at "rykke".
 
Udgangspunktet var faktisk ganske udemærket - det lykkedes at sammensætte et hold på fire,  men efterhånden som det blev relevant at mødes, ideer skulle koordineres osv. faldt den først designer fra. Sådan er det nu gået med hele holdet efterhånden.
Nu kunne jeg godt fortsætte med en lang historie som helt sikkert er uinteressant, men humlen er, at hvis du sammensætter et hold af fremmede vil det, efter min allerbedste overbevisning, være meget vanskeligt at skabe noget langvarigt levedygtigt...
 
Hvad sker der efterhånden som kravene til hinanden stiger, har alle mand samme opbakning hjemmefra, kan/vil alle ofre samme tid på projektet osv., hvem sidder med ejerskabet osv osv.?
 
Jeg ønsker bestemt ikke at virke som bremse for noget som måske/måske ikke kan blive et godt initiativ, men prøv at være opmærksom helt fra starten. Det starter med fem mand som alle har ideer, men alle har dybest set samme ønske. Man deltager fordi man allerhelst ser sin egen idé ført ud i livet, men mangler de sidste kompetencer som behøves for at skabe hvad man forventer bliver en succes.
 
God vind med projektet, men husk at passe på jer selv
 
Mvh Carsten
 
 
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/21/2005 12:21:58 AM Forfatter: Oldenburg

God vind med projektet, men husk at passe på jer selv

Mvh Carsten

Hej Carsten
 
Tak for din respons.
Du giver meget nøjagtigt udtryk for netop den skepsis, som jeg selv går ind til projektet med - men det er netop den skepsis, jeg vil sætte på spil og eksperimentere med, så jeg har valgt bevidst at pakke min skepsis dybt ned i en kasse og forsøge at gå til mine nye partnere med så åbent sind som muligt.
Hvis du har nogle tips til, hvordan vi kan undgå, at tingene løber ud i sandet, vil jeg meget gerne høre det. På den måde kan vi imødegå de problemer, som du har haft, så vi ikke behøver drage dine erfaringer.
 
mvh Hans
 
PS - alle som har henvendt sig får en melding i løbet af denne uge.
 
Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans.

Det handler om personligheder, gennemslagskraft og styring. Der er ingen tvivl om at det er svært, men ikke umuligt, at starte op som beskrevet i projektet.
 
En god del af mulige problemer kan du klare ved at hente jura ind i kontrakten - allerede fra starten. Det er relevant at teamet kan "skille sig af" med deltagere der ikke leverer deres del af indsatsen. Der vil næsten givet være folk som falder fra af den ene eller anden årsag, men så længe det ikke er ideens ophavsmand er det vel en risiko man kan acceptere.
 
Fra start skal ideen være defineret så der ikke er tvivl om hvilken idé der arbejdes med.
Hvis alt er planlagt fra start, alle vil levere en god indsats, og der er en god kontrakt som alle forstår indholdet af, så går det nok ikke helt galt.
 
De projekter jeg fremtidigt kaster mig over sker kun i samråd med konen   
 
Mvh Carsten
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sædvanlig et spændende initiativ fra Hans....

Jeg tror mange projekter kuldsejler fordi man enten er venner, eller de involverede ikke er ægte iværksætter som ved at det kræver en indsats og en motivation ud over det sædvanlige....
Jeg tror mange "almindelige" mennesker syntes det lyder spændende, men når man så kommer til det trælse benarbejde, så falder de stille og rolig fra.
 
Denne idé tror jeg også på, men i mit eget tilfælde vil det være projektet der vil være motivationen, og ikke konceptet. Derfor er det svært at sige ja eller nej....
 
Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Overvågning og diagnosticering. Vores bedste resultat: 800% forbedring af svartider.
Side 1 ud af 3 (24 indlæg)