Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdspillere søges til forretningseksperiment.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Så har jeg sat holdet til det spændende eksperiment.
Tak for den viste interesse.
Jeg vil løbende lade aminofolket få indblik i vores fremdrift og forhåbentligt senere i vores succes.
Holdet er sat efter at opfylde de nødvendige roller og efter til sammen at score pænt i de fire kategorier i startguidens iværksættertest. Det glæder mig, at vi til sammen scorer højest i "Integratoren", da vi virkelig får brug for disse kompetencer i et projekt, hvor vi i udgangspunktet ikke kender hinanden.
 
mvh Hans
 
Jeg har netop udsendt følgende brev til de udvalgte:

Brev 1 eksperimetnet:

OK – gutter.

Nu tager vi hul på det spændende eksperiment, hvor vi skal undersøge, om det kan lade sig gøre at skabe en rentabel forretning ved at samle et hold, der tilsammen scorer højt på alle fire parametre i startguidens iværksættertest.

Jeg koordinerer eksperimentet, så det bliver mig der sender mails ud om, hvordan processen skal skride frem. Jeg går ud fra, at vi alle skal passe eksperimentet ved siden af vores andre opgaver, og det er meningen, at vi skal kunne overgå til en driftstilstand, når vi hver har lagt 20 timers arbejde.

Hvis nogen lægger mere arbejde i projektet, er det vedkommendes eget problem. Vi gider ikke høre på hinandens klynkeri.

Indenfor de 20 timer skal vi nå at finde en brugbar fordeling af arbejdstid og deling af overskuddet, når vi er i drift. Ca. 10 timer skal gå med det forberedende og idéudviklende arbejde, mens de sidste 10 skal gå med at føre projektet ud i livet. Det er klart, at nogle af os vil bruge flere timer i starten, mens andre vil bruge flere hen mod overgangen til drift.

Men nu til de spændende – Holdet.

Holdet består af følgende 5 personer, som har følgende roller og følgende første opgave:

 Hans Stokholm Kjer – eksperimentkoordinator og skriverka’l.

100% Entrepenør,

70% Integrator,

30% Producent og

0% administrator.

Min første opgave bliver at sætte idéudviklingen i gang.

Jeg bruger ½ time på at lave et idéoplæg, som I andre senere skal svare på.

Ideoplægget er klar senest d. 15. december.

 

Designtrolden er XX

30% producent
10% administrator
60% entreprenør
80% integrator

Der er ingen indledende opgave, men når konceptet er klart skal hun nok starte med at lave et logo.

Teknikgutten er YY

45% Entrepenør
45% Integrator
76% Producent
34% administrator

Hans første opgave bliver at få sat et CMS-system op på vores hjemmeside www.herog.nu, hvor vi kan lægge vores kommunikation, så vi ikke er afhængige af mails, der forsvinder og måske ikke når ud til alle. Opgaven er normeret til ½ time – udseendet er bedøvende ligegyldigt. Systemet er online senest 15. december.

ZZ er vores adminstrator.

30% Entrepenør
70% Integrator
45% Producent
55% administrator

ZZ har to indledende opgaver. For det første skal der laves et system, så vi let kan holde styr på den tid, vi hver især bruger på projektet. Derudover skal han komme med et oplæg til, hvordan vi organiserer os på en måde, så vi sikrer at ingen bliver snydt for hverken udgifter eller indtægter i projektet – og der er jo ikke råd til et i/s endnu.

Hver af opgaverne er normeret til ½ time og de er begge færdige d. 15. december.

 Sælgeren er QQ

Producent: 70 %
Administrator: 60 %
Entreprenør: 25 %
Integrator: 60 %

Han har også lidt fri her i starten.

Det er selvfølgelig fuldt tilladt at stille hinanden spørgsmål undervejs. I bedes alle sende mig jeres rigtige mailadresse, så vi ikke er afhængige af at kommunikere via amino.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/9/2005 1:30:58 PM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
 
Integrator: 325%
Entreprenør: 260%
Producent: 251%
Administrator: 159%
 
Måske et gennemsnit er mere sigende?
 
Integrator: 65 %
Entreprenør: 52 %
Producent: 50 %
Administrator: 32 %
 
Held og lykke med det folkens! Spændende spændende.
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 04:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er der så gået over en måned, siden holdet blev sammensat. Må man have lov til at sparke til den sovende bjørn og spørge, hvordan det går med projektet?

Vi er nogle der går med krydsede fingre og glæder os til at høre mere fra fronten. Det er jo et rent minefelt.. men netop derfor er det måske endnu mere interessant at høre om de erfaringer, I har fået indtil videre.


Mht. Oldenburgs erfaringer:
Jeg tror skam ikke, at det havde gjort den store forskel, hvis alle havde siddet sammen, frem for at kommunikere via Internettet. Jeg har personligt for et par år siden, været en del af netværk, der gik samme vej. Lukt i rendestenen. Med øjenkontakt og fælles kontor - hele vejen gennem sølet.
Fejldoceringen i den beskrevne opskrift, ville jeg personligt sige bestod af ingrediensen: "1. Få en god idé (jeg havde selv alle ideerne) ".
Hvem er interesseret i det? At arbejde - gratis - på andres idéer?
Nu er jeg personligt, hvad der af Kjer ville blive betegnet som en Designtrold.. og jeg er ingenlunde overrasket over, at det netop var designeren der først faldt fra.
Som Designtrold, bliver man kontaktet - lad os bare tage et tal og sige - mindst 2 gange om måneden, angående gratis arbejde i flotte indpakninger. Som regel er sløjfen bundet i et "men så får du selvfølgelig penge, når idéen begynder at give profit".

Det projekt kan oversættes til:
"Du skal arbejde for mig. Jeg er din chef. Idéerne er mine. Dit arbejde, er noget af det første der skal udføres. Du ser intet arbejde fra os andre, før dit er færdigt. Alle venter derfor på dig og presser dig lidt.. og da dit arbejde er visuelt, kan du ikke forvente at jeg respekterer dit fag og din ekspertise og tager dit arbejde for gode varer. Jeg vil gerne have så meget indflydelse som muligt, (maskeret som input og "kreativ ping-pong") så du kan forvente at lave dit arbejde om ca. 5 gange og ende med et slutprodukt, som du ikke er tilfreds med. Men du skal i øvrigt ikke forvente at det er en to-way street, det dér med kritikken. Jeg ved hvad jeg laver. Det skal du ikke blande dig i. "Jeg står for idéerne - du står for designet" fortæller jeg dig, mens jeg foreslår at ændre baggrundsfarven til blå. Hvis vi andre i øvrigt taber bolden, senere hen i projektet, er det jo bare ærgeligt for dig, der har udført din del af opgaven - 5 gange - sådan er det bare."

De designtrolde der sidder i et fast job et sted, får nok af den mølle til hverdag og gider derfor ikke bruge deres fritid, som en forlængelse af arbejdsdagen med deadlines, rettelser, pres og bosser.
De designtrolde, der er selvstændige erhvervsdrivende, er.. selvstændige erhvervsdrivende og har præcis ligeså mange ambitioner som du - og er på ingen måde interesseret i en process der bare lugter af ovennævnte.

ALLE designere / grafiske idioter / folk der har photoshop installeret, har været igennem den mølle og vi bliver efterhånden enormt "jaded" (hvad hedder det på dansk) mht. disse opgaver/projekter/initiativer og jeg tror på ingen måde, at du får folk til at underskrive en kontrakt, som du taler om - og det burde du heller ikke være interesseret i. Hvad kunne være værre, end at have et medlem af teamet, der er skide sur og tvær og kun leverer, af frygt for et sagsanlæg? Jeg tror at du får et utroligt slattent produkt ud i den anden ende, hvis sådan et projekt bliver skabt af tvang - og ikke af lyst.
Det eneste, der efterhånden kan lokke mig ud af et gratis-starthul er sætningen: "Hvad nu hvis VI får en idé og laver den". Eller "Det går til et enormt godt formål"

Det virker derfor som om at Kjers opskrift virker lidt... sundere/mere realistisk.
Nu er jeg jo ikke en del af den, og ved ikke hvordan det foregår, eller går i det hele taget, men fra hvad jeg kunne forstå, var alle fra starten med på lige fod - og kan komme med indspark til idéer, indtil man i fællesskab beslutter sig for én. Den idé er sikkert et sammenkog af alles/fleres idéer og fordi all
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Om eksperimentet kan lignes ved en slumrende bjørn, eller om en død sild er en mere passende metafor, står desværre lidt uklart for mig i disse dage. Jeg sætter lige en kande kaffe over, og så skal I bare høre:
 
Jeg bør nok slå fast, at nedenstående beskrivelse ikke er udtryk for nogen form for hån eller kritik af enkeltpersoner. Vi har kastet os ud i et psykologisk og forretningsmæssigt eksperiment, som jeg har lovet at "afrapportere" her, og jeg gør det efter bedste evne loyalt overfor de deltagende personer.
 
Måske har jeg som eksperimentkoordinator sat mig lidt mellem to stole, nemlig officerens og pædagogens.
Officeren forventer sine ordrer udført til punkt og prikke og ikke mindst til tiden.
Når man spørger pædagogen, hvad klokken er, svarer han: "Det ved jeg ikke, søde ven, hvad synes du selv?"
 
Jeg har haft et stort ønske om, at vi skulle gå ind i projektet som ligeværdige parter. Derfor har jeg ikke villet tage rollen som projektets leder, selvom det jo ville være naturligt, da jeg jo er initiativtageren. Jeg fik i starten en del spørgsmål i retning af: "Har du tænkt dig at ....... " og "Var det ikke meningen at ...... ". Disse spørgsmål har jeg mere eller mindre besvaret med pædagogens sætning. Sideløbende hermed har jeg igangsat opgaver, som jeg har sat en normtid på. I nogle tilfælde har denne normtid nok været sat lidt for optimistisk, hvilket har kunnet give anledning til tidspres - jeg har altså været i officerens rolle.
Mit ønske med dette har været at gruppen i fællesskab skulle danne sin naturlige magtstruktur, men set i bakspejlet tror jeg, at denne strategi har skabt usikkerhed om eksperimentets seriøsitet blandt deltagerne.
 
Til processen.
Det var ikke nemt at få sat holdet. Problemet var desværre ikke udvælgelsen, men nærmere at der til nogle af rollerne kun var en enkelt kandidat - og jeg måtte endda snyde lidt og lave ekstra agitation for at få besat den ene rolle - og til Lone Sancos manglende overraskelse var det faktisk designtrolden, der skulle fedtes lidt ekstra for. Jeg var klar over, at dette kunne give mig et andet forhold til designtrolden end til de andre, men jeg vurderede, at jeg ville kunne håndtere det og undgå yderligere forskelsbehandling.
Dernæst sprang et medlem fra, før projektet var sat i gang, fordi hans virksomhed pludselig begyndte at kræve 340% af hans kapacitet.
Hvis jeg havde valgt mit hold i en skolegård, stod jeg altså groft sagt med "dem, der var tilbage".
Alle deltagere er dog personer, som har været så aktive på amino, at jeg havde tillid til dybden i dem, selvom flere gav udtryk for ikke at være 100% committed, men at "det kunne være meget sjovt" o.lign.
 
Jeg satte projektet i gang med spørgsmålet: Hvordan kan vi lave domænet www.herog.nu til en god forretning?
Alle skulle lave en fuldstændig fri brainstorm over emnet, hvilket mundede ud i 22 ideer, som jeg kategoriserede i 4-5 grupper.
Disse ideer skulle vi nu hver især vurdere primært udfra vores rolle i projektet og sekundært ud fra generelle betragtninger. Mit håb var, at nogle af ideerne derved kunne forfines og udvikle sig, således at vi havde grundlag for at vælge en idé, som vi skulle føre ud i livet.
Ud over min egen bearbejdning af ideerne fik jeg to tilbagemeldinger på dette. Den ene var en perfekt løst opgave - fine, korte, saglige kommentarer på hver enkelt idé. Den anden var en mail, som stillede spørgsmålstegn ved processen. Denne mail gav udtryk for et ønske om at mødes fysisk for at lave den videre idéudvikling, at ideerne var for diffuse, at metoden med at tage udgangspunkt udelukkende i et domænenavn var useriøs
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syens initiativet er godt, og mulighederne store i et sådan projekt.

- mine egne erfaringer med at arbejde i sådanne grupper, er at man skal kende hinanden nogenlunde godt, kende hinanden lidt i dybden, kende stærke og svage sider.  Det er der også mulighed for i det nævnte projhekt, men det kan være ideér og arbejde er blevet sat i gang, inden der egentlig er grønt lys.
 
Det er altid (og læs aboslut altid) umuligt at nå til enighed 100% om alle ting i en gruppe. Det er ofte også svært at gå på kopromis, specielt hvis ens idé har været noget andet, og man har brugt tid på at tænke det igennem. Det er ikke alle der herefter vil accepterer en andens løsning.
 
Jeg er af den holdning, at når der er mere end 2-3 deltagere, bliver tovholderens arbejde mere ledende. Jeg kan ike lade være med at tænke på de programmer med Klaus Rikjær "hyret eller fyret" og Donald Trumpf  "The Apprentice" Her var der en ny leder hver gang, til at styre et givent projekt. Metoden med en tovholder, der giver opgaver og kommer hen over isen, er en metode jeg personlig syens om. Hvis det anvendes, skal det opgives tydeligt i "spillereglerne"
 
Jeg tror egentlig du har fat i noget rigtigt, men metoden kan måske blive anderledes.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, Jeg melder mig under dem der synes det lyder spændende. Rigtigt spændende... MEN...

Her er lidt lommefilosofi over emnet, som jeg tror jeg har tænkt en del over...
 
Typisk startes et netværk, uanset hvad udgangspunktet er, på at man som individ forventer at få en nytteværdi ud af "projektet".
 
Det kan være at man deler en interesse og går sammen med ligesindede så man gensidigt supplerer hverandre, hvor der nu måtte være huller.
Det fungerer garanteret godt i den lokal modelflyveklub, hvor den ene kan noget med radiosignaler, en anden med motorer, og en tredie med modelbygning. Den ene får ikke et projekt gennemført uden at de andre deltager aktivt. Den hjælp man får, "betaler" man så tilbage med sin egen viden/kunnen. 
 
Når man så har besluttet sig for at "gå med" vil man (læs "jeg") løbende vurdere om det giver de reultater, som man indledningsvis havde håbet, og i nogen grad forventet. Derfor vil man ofte opleve at når der kommer en igangsætter, som i dette tilfælde Hans, med en ide og plan for gennemførelse, så vil der melde sig nogen under fanen, som i nogen grad kan identificere sig med grundideen. Adskillelsen kommer så, når man ser at der er enten ikke udsigt til at ens eget mål uudtalte mål kan nåes, med den sammensætning af gruppen der er til rådighed, eller at man må erkende, at de øvrige deltageres kunnen og/eller ambition er på et helt andet niveau, end det man selv er istand til at bidrage med. Enten højrere eller lavere.
 
Som sagt, synes jeg tanken er  interessant, spørgsmålet er om nogen, blot for at vise om din ide, Hans, blot for forsøgets skyld er interessant nok til at få perifære kontakter involveret. Jeg ved godt at niveauet for hvor meget man skulle lægge i det rent arbejdsmæssigt var begrænset, men alligevel. Prioriteringen foregår jo løbende, og der dukker hele tiden nye ting op, som skal rangordens og passes ind i rækken af til- og fravalg.
 
Når nu projektet, som jeg forsåtr det "kun" var defineret som at lave en "rentabel" forretning, er min holdning nok, at det er for blådt formuleret. Når jeg skal vurdere, om jeg vil investere i noget, tid, penge eller ressourcer, deter sådant set ligegyldigt, så vil jeg ogås have en ide om, hvad jeg kan forvente i afkast. (Som godt kan være negativt!!!)
 
Hvad siger du til det, Hans ? Er jeg ude i hampen ?
 
 
/Ole
 
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg tror umiddelbart at måden holdet er sammensat på ikke giver den mest optimale sammensætning for projektets videre udvikling - medmindre der er en rigtig god tovholder.

Ved udvælgelsen af en gruppe til et projekt, kan det til tider være ganske interessant at kigge tilbage på dengang man var lille og gik i skole.
Når man i skolen skulle have delt klassen op i grupper brugte man til tider princippet med 1., 2., 3. vælger. Her blev X antal personer udvalgt til at vælge de personer de ville have på deres hold. Hver "vælger" begyndte så på skift at udvælge personer fra resten af klassen som de ville have på holdet.

Nu kommer det spændene så. Når en person skulle vælges hvilke kriterier blev personen så udvalgt efter? Faglige evner, personens højde, vægt, madpakke - nej, men udfra helhedsindtrykket af personen, og det er her jeg mener dit projekt måske halter lidt. Ved udvælgelsen af gruppen mangler du helhedsindtrykket af personen, og dette tror jeg umiddelbart er hovedforudsætningen for at få et godt projekt.

Jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå med projektet

Go'' arbejdslyst


Med venlig hilsen

Mikkel Jørgensen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

Du er bestemt ikke ude i hampen.
 
På startguiden.dk står der bl.a. om den anvendte test:
 
"Du kan også bruge testen til at udpege de egenskaber, du bør gå efter hos dit team; partnere, medarbejdere eller bestyrelsesmedlemmer."
 
Det er præcis, hvad jeg har gjort.
Projektet er så startet op allerede før idéudviklingen for at få alle faser af projektet med i eksperimentet.
Derfor har det været svært at estimere et afkast. For at imødegå skepsis har jeg som én af reglerne sat en maximumgræsne på både den økonomiske og den tidsmæssige indsats.
 
Jeg kan ikke konkludere noget på eksperimentet endnu, men det tyder på, at et fælles mål har større betydning for, om et projekt kan løbes i gang end projektdeltagernes kompetencer.
 
mvh Hans
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/17/2006 12:46:49 PM Forfatter: Mikkel Jørgensen Hej, udfra helhedsindtrykket af personen, og det er her jeg mener dit projekt måske halter lidt.

Hej Mikkel
 
Dér tror jeg faktisk, du tager fejl. Hvis vi vælger ud fra helhedsindtryk, kommer vi let til at vælge folk, der er som os selv, hvorved vi går glip af nogle kompetencer på holdet.
 
Hvis jeg skal udvælge et dreamteam i Høvdingebold i min søns 4.klasse, kan jeg anlægge nogle strategier. Jeg kan gå efter alle de stærke kastere. Jeg vil da stå med et hold med skræmmende styrke - problemet vil være, at alle de gode gribere er på det modsatte hold, hvorfor vi bliver grebet ud efter ganske få kast. Jeg har derimod brug for en bredde i holdet. Nogen skal kunne kaste, nogen gribe, mens andre skal have autoritet til at placere de andre strategisk godt på banen.
 
Hvis jeg havde valgt et hold bestående af kreative tænke-mennsker som jeg selv, ville vi ikke have haft 22 ideer nu, men sandsynligvis det femdobbelte, hvoraf de fleste ville være så absurd fantasifulde, at det ville koste en jetjager at realisere dem og det dobbelte at administrere dem. Disse ideer ville vi så sidde og hygge os med i månedsvis, mens vi klappede hinanden på skuldrene og bekræftede, at fremtiden ligger i den kreative økonomi.
 
I mellemtiden ville et konkurerende hold bestående af producenter allerede have et stort varelager, de ikke kunne afsætte, mens et administratorhold ville hygge sig med at få afklaret alle juridiske spidsfindigheder, før de for alvor kunne komme i gang.
 
Jeg tror faktisk, det er en god idé at sammensætte holdet bredt - jeg tror min gruppes aktuelle problemer skal søges et andet sted - muligvis i motivationen.
 
mvh Hans
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen,

Måske det også var et dårligt eksempel jeg mener dog stadig at ved udvælgelsen af et team er der mange forhold der skal tages højde for i.f.m. team''ets personligheder. Disse forhold kan være svære at få over nettet
Side 2 ud af 3 (24 indlæg)