Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallel import

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle på Amino

Jeg er godt i gang med planlæggelsen af mit første seriøse firma. Men jeg er støt i nogle problemer som er lidt svære at kommer udenom.

Lige kort om konceptet: Jeg vil gerne lave en e-shop som sælger hudpleje produkter til drenge/unge mænd i alderen 15-21. Jeg havde tænkt mig at bruge kendte mærker, fordi jeg føler at det vil blive svært at starte en ukendt webshop op med ukendte mærker.

Derfor tog jeg naturligvis kontakt til Loreal som har 3 mærker (Loreal, Biotherm og Lacome) som jeg gerne vil have fingrene i. Så jeg skrev et pænt og lang brev, som jeg har lært i skolen (hæhæ). Hvorefter jeg for et svar tilbage på 2 linjer, her kommer det lige:

Tak for din mail. Desværre må jeg informere dig om, at vi kun sælger vores produkter gennem kosmetik-relaterede virksomheder og ej via Nettet.

ØV! Nå, det er der jo ikke så meget at gøre ved. Jeg har gennem min søgning efter konkurrenter fundet Parfumer.dk som solgte meget få produkter fra Lacome. Det skrev jeg så til Loreal, og de fortalte mig at de ikke forhandlede til parfumer.dk. Men at det måtte være parallel import.

Derfor er mit spørgsmål til jer:

Hvordan kommer jeg i kontakt med nogle som vil sælge mig mindre mængder i udlandet?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Skal der være dansk produktinformationer på produktet?
Skal jeg havde godkendt produktet i Danmark, selvom det er et internationalt mærke?
Må jeg parallel importere fra lande udenfor Eu?

(Som en lille bonus kan jeg fortælle at jeg selv har prøvet at se om jeg ikke kunne finde en som havde kontakter så jeg kunne få fat i nogle af de overnævnte produkter. Derfor lagde jeg en kontakt op på et tysk kosmetik forum. Jeg fik svar fra en herboende franskmand, som jeg så ringede til. Desværre solgte han i meget større partier. Men han fortalte mig at han lige havde været i kontakt med nogle unge mennesker som havde haft besøg af Loreals advokater, fordi de forhandlede Loreal produkter.
Jeg skrev jo til Loreal at jeg havde set deres produkter hos parfumer.dk og nu kan jeg se at de ” pga. leverandørproblemer måtte reducere vores vareudbud kraftigt”
Tror i det kan have noget med det at gøre? Nu sælger de i hvert fald ikke nogle af Lacomes produkter mere.)
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa..

Parallelimport er ikke særlig fedt, for Loreal har lavet nogle aftaler med virksomheder i Danmark, som skal distribuere deres produkter til de andre butikker, men når Loreal siger nej til netsalg, må du hellere gøre som de siger, medmindre du også vil have besøg af deres advokater. De beskytter blot deres varemærke, så de selv har fuld kontrol over hvor deres produkter bliver solgt.

Jeg tror du skal ud og prøve at finde nogle alternative leverandører af varer til din butik - der findes sikkert en masse andre som forhandler "kendte" mærke. Ungdommen idag kender en masse til de forskellige mærker, så prøv at spot nogle flere mærker :)

Men umiddelbart lyder det som et fedt koncept :-)
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg troede at men ved parallel import bare udnyttede at virksomheden har forskellige parametermix i de forskellige lande. Er det ulovligt eller hvad?

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Loreal har lavet nogle aftaler med nogle distributører i Danmark, om at de skal styre salget her. Så bliver de temmelig mopset hvis virksomhederne i Danmark, bare køber tingene i udlandet for at sælge på nettet, når Loreal ikke vil have netsalg...
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper - jeg tror også at de bliver mopsede, men som jeg ser det kan de ikke stille noget op. Der er grundlæggende ikke noget ulovligt i parallelimport, men det er selvfølgelig altid en god idé at sørge for at have afklaret alle de juridiske aspekter før man går i gang.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tjah... De kan have skrevet nogle ting i kontrakterne med distributørerne som gør dem istand til at køre nogle retssager på det.. Loreal er ikke en virksomhed jeg vil udfordre ;)

Samt at det er mindre smart både at lave parallelimport + netsalg, når de ikke vil have begge dele :)

Jeg ville foretrække at finde en ny producent at forhandle produkter fra, medmindre man kan få Loreal til at give sig mht. Netsalg
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har svært ved at se, hvordan en aftale mellem to parter kan binde Rudi som 3.-mand til noget, men det er egentlig en anden snak - for jeg er dybest set enig i din pointe, nemlig at det meget vel kan være forbundet med temmeligt store risici at kaste sig ud i parallelimport, hvis man er nystartet og ikke har den store erfaring på området.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Godt - Så er vi jo enige :-)

Men jeg tænkte på mærker som Chanel, Armani osv. Var det ikke noget man kunne sælge på nettet ?
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg tænkte på mærker som Chanel, Armani osv. Var det ikke noget man kunne sælge på nettet ?

Problemet er bare at det ikke er dufte jeg gerne vil sælge, men hudcremer. Men hvad er det for nogle juriske aspekter jeg skal have styr på?
Jeg er godt klar over at Loreal ikke vil blive tilfredse, men det er der da ingen firmaer der blive over parallel import af deres produkter.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal først og fremmest have styr på hvem der har salget i Danmark i forvejen. Samt om du tør tage chancen med at lave netsalg af Loreals produkter?
Side 1 ud af 4 (34 indlæg)