Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

700 DKK Bærbar

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kollega som er ned til den UN Net konference i Tunis og han har snakket med MIT Labs Nicholas Negroponte af OLPC (One Laptop Per Child). Deres prototype er meget imponerendefficeffice" />

500Mhz, Håndtag strøm, s/v og farve skærm, WIFI, USB, osv.. 

 

http://laptop.media.mit.edu/

 

Jeg skrive ang. det fordi det er et samensætning af forskelligt teknologi, ikke noget helt nye.  Det er et smart mode at laver et produkt (det er også meget Blue Ocean over det, fordi ingen PC producent giv at laver noget til 3 verden).

 
"Food for thought" as we see in English.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil have sådan én.

Heldigvis er jeg ikke kvalificeret.
Kunne man tænke sig at finansiere udbredelsen ved at sælge dem til 200§ i industrilande og forære dem væk i u-lande?
Jeg køber gerne en maskine som den til 2-300§, hvis jeg samtidig kan signalere, at jeg har foræret en tilsvarende til et barn i Uganda.
Hvis mit firma var lidt større, ville jeg endda gerne finansiere et klassesæt til en dansk skoleklasse, som så kunne blive pennevenner med den skoleklasse der fik de gratis maskiner.
 
mvh Hans
 
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Business Model er gode nok.  Firmet vil ikke starte produktion indtil de har 5 million på ordre (og minimum ordre er 1 million) til at hold omkostninger ned.  Der forhandles lige nu med 4 land (Egypt, Kina, Thailand, og jeg kan ikke huske det sidste).  Produktion sku'' start i starten af næste år.fficeffice" />

 

Men...hvis man er intereseret.  Firmet også har planner om at sælge licenser til andre producenter som kun salg til private firma/mennesker til at pris som er helt sikker højre.

 

En interesant ting som jeg vil gerne se ind mit bærbar er mulighed at skifte nemt mellem s/v og farver (s/v bruger mindre strøm). Men, den OLPC vil ikke har Windows installeret og det vil også hjælpe med strøm forbrug 

 

Andy

 

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt vild med maskinen men er lidt ked af at den kun bliver markedsført overfor u-lande, den ville også være perfekt i Danmark. Vi burde give sådan en bærbar kvit og frit til hver eneste elev i Danmark. Istedet for at have store og dyre EDB rum i skolerne med en enkelt maskine til hver 10. elev kan du pludselig give alle en personlig computer som de tilmed kan have med overalt, i skolen, i hjemmet og i fritiden. Jeg mener også at det er nødvendigt at udbrede OLPC i andre lande end u-lande hvis vi skal gøre os håb om løbende videreudvikling af softwaren, f.eks. at forbinde den med Internettet samt have en central storagefacilitet.
 
Det giver ideologisk mening for alle fløje. Hvis du er på den sociale fløj giver det mening ud fra devisen om at alle skal være lige og ikke alle har råd til en computer. Hvis du er på den borgerlige fløj giver det mening at blive førende på højteknologisamfundet og samtidig spare penge.
 
Jeg har brainstormet lidt over mulige business cases omkring OLPC, især hvordan man kan tilføje merværdi til løsningen gennem tredjeparts udviklere. Nu er det på tide at skrive til Negroponte og høre ham ad hvor langt de er i overvejelserne om også at sælge til i-lande istedet for kun u-lande.
 
Ideologi er dog en stor del af hele OLPC foretagendet og det virker som om der er en indædt modvilje overfor at sælge løsningen til industrialiserede lande på samme vilkår. Jeg tror dog det vil være nødvendigt fortsat at sælge maskinen med en grundpris på $100 og derefter lade tredjeparts virksomheder hjælpe til med at udbrede OLPC som en mere universel standard gennem videreudvikling, teknisk support samt logistik. Den endelige pris i Danmark ville nok ende på $150 per enhed (under 1000 kroner), hvilket stadig er enormt billigt.
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt vild med wind-up princippet

Mon ikke Bill Gates er bare en lille smule nervøs for at gå glip af milliardsalg af software i udviklingslandende? $100-laptop''en og andre lignende projekter vænner jo en hel verdensdel til at bruge Open Source programmer...
 
/Carsten
 
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/21/2005 1:13:06 PM Forfatter: Carsten Jacobsen
Mon ikke Bill Gates er bare en lille smule nervøs for at gå glip af milliardsalg af software i udviklingslandende? $100-laptop'en og andre lignende projekter vænner jo en hel verdensdel til at bruge Open Source programmer...
/Carsten

Probably Not.
 

Microsoft har ændret retning igen, indenfor 2 år vil de har en OS som er "online"..jeg er altid overrasket at hvor dygtig Microsoft er til at bare siger "vi tog fejl...marked køre en anden vej...så skal vi også". fficeffice" />

 

Som en gode ven (jeg kan ikke huske hvilken men måske var det Stewart Brand) sagt til mig i 1995 når vi alle sammen tænkt "det her er Microsofts år" og MS var overrasket af Navigator og det her Internet Ting..."never ever count Bill Gates out, there are many who have predicted the death of Microsoft many times before, and it will be around alot longer than any of them."

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja han er en snu rad. Dengang han offentligt dømte Internet ude, satte han samme dag 1200 programmører til at lave Internet Explorer.

Dbh Martin
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig med Thor. Dette burde udbredes til hele verden, og jeg håber du får kræfter til at skubbe lidt på. Hvis jeg kan hjælpe må du sige til.

Der er mange, også i den vestlige verden, der ikke har råd til at deltage i det nye informationssamfund på lige fod med os andre. De har ikke computer derhjemme. Forældrene har ingen tradition for at bruge bibliotekerne, og en notebook er helt urealistisk at få råd til. Det er spild af "resurser" at en masse, ellers kvikke, unge Europæere stilles udenfor den viden og udvikling der skal til for at kunne bidrage til samfundet optimalt i årene fremover. Mine børn skal nok få hvad de skal bruge, men med en mindsten på bare 8-9000kr om måneden i nogle Europæiske lande er der ikke plads til ret meget.
 
Med en pris på 1000 kr. pr. computer er det et realistisk mål at alle danske børn (for nu at starte her) skal have sådan en. Det er mindre en prisen for den konstorstol mange af forældrene sidder på til dagligt på arbejdet!
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)