Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan åbner vi afdeling i udlandet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg driver en service virksomhed der sælger en vare for vores række af leverandører til dagligt, og administrerer dette salg & varen for virksomheder, der dagligt benytter denne service.

Vi vil nu gerne rykke vores service til udlandet - hovedsagligt de lande der ligner DK, dvs. Sverige, Norge, Tyskland, Holland og muligvis andre.

  • Leverandører - hvor finder vi dem?
  • Personale
  • Kunder

Søger nogle gode råd & inspiration fra nogle af jer der har prøvet at tage jeres forretning med til det store udland og åbne op der fra bunden.

DBH

Karsten

Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej AlvinB

Der skal jo nok først og fremmest researches. Hvor er det billigt at få startet op? Hvor er der overhovedet et marked for denne service (byer, områder det pågældende sted)? Er der den samme lovgivning, eller specielle lovgivninger på det punkt? Kan økonomien klare det? Er tiden den rigtige? Måske kunne du komme lidt mere specifikt ind på hvad det er for en service.

Hjemme- og forarbejdet skal laves grundigt hvis det skal lykkes. Det kunne være en fordel at finde en slags mentor fra landet/byen hvor i nu vil starte op først. Få nogle gode råd og selvom der nok ikke er så stor forskel, som du selv påpeger på landende, så er det nok en god ide og lære lidt om "kulturen" og om det er påkrævet en lidt anden arbejdsstruktur i forhold til danske normer.

Held og lykke med projektet!

Mvh. Mads Hansen

Mvh. Mads Hansen
Fra Værløse
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 305
Fra  Sushibutik.dk Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Vi har boet i Sverige i 10 år og driver selv et par virksomheder herovre, bl.a. har vi lagerhotel med pick and pack service, hvor vi kan sende varer billigere ind i hele Danmark, end hvad nogen Dansk webshop kan sende for internt i DK.

Hvilket marked er det du befinder dig på, hvilke typer leverandører ønsker du og hvilke kunder søger du? Personale er ikke noget problem (bortset fra hvis du vil af med dem igen:-))

Hvis du kan fortælle lidt mere, kan vi muligvis hjælpe dig. Du kan enten gøre det her eller på min mail herunder.

Tilmeldt 18. Dec 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads!

Tak for dit svar.

Du rammer problematikken "spot-on"!! De problemstillinger du stiller op, er også nogle af dem vi selv har rundet. Problemet er nok, hvordan kommer vi videre herfra!!??

Jeg har brugt rigtig meget tid med at prøve at google leverandører indenfor vores felt, uden dog at komme nærmere nogle svar. Samtidig er vi ikke helt afklaret med i hvor stor udstrækning lige præcis vores "koncept" bliver brugt i de pågældende lande/byer som vi kigger på.

I første omgang tager vi til Berlin i næste uge og prøver at stemme dørklokker, for at se om der er noget at komme efter, evt. få nogle leverandør kontakter op og stå.

Dit forslag omkring en mentor, er ikke helt dum... Den vil jeg prøve at tygge lidt videre på, og se om det kan lade sig gøre - har man først en mentor i det pågældende land, så vil denne kunne hjælpe med alle de locations man ønsker at åbne i det pågældende land??!! Mmm..

Endnu en gang tak for dit svar!!

DBH

Karsten

Tilmeldt 18. Dec 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim!

Tak for dit svar.

Sverige er absolut et af de steder vi kigger mest, og jeg vil derfor gerne benytte muligheden for at kontakte dig via mail, og få lidt gode råd omkring etableringen.

Du hører fra mig i løbet af en dag eller to!

DBH

Karsten

Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Ja, som udgangspunkt er de jo nok nogle af de vigtigste elementer at få klarlagt inden man begynder og leje lokaler og hvad ved jeg. Nu tager I jo netop selv næste skridt med at drage til Berlin. Når i nu er dernede så riv et par dage ud af kalenderen, og få ekstra tid til at undersøge sagen grundigt dernede. Hør også om de har hørt om netop jeres service dernede, om de evt. kan hjælpe jer videre med jeres opstart. Man kan jo altid være heldig at støde på en investor eller andet man kan bruge. Hvordan havde I tænkt jer det skulle køre? Altså regner I med og være i Danmark og styre delen herhjemme og have en "afdelingsleder/chef" hvert sted, eller splitter I jer op så du evt. flytter til udlandet og står for noget der?

En mentor-ordning ville være oplagt. Det ville klart være lettest at finde en der havde sine hænder i forskellige rodekasser. Finde billige lokaler, hjælpe med lovgivningen osv. osv. Kun fantasien sætter grænser. Ellers er det om selv og tag handskerne på og kontakte den danske ambassade dernede og høre om de har noget at byde ind med.

Berlin er iøvrigt en fed by! Gør I bare en lille indsats, så vil I uden tvivl komme hjem med masse af information, ideer og kontakter.

Mvh. Mads Hansen

Mvh. Mads Hansen
Tilmeldt 18. Dec 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads!

Ja, tanken er at oprette filialer rundt omkring i de større byer i de nævnte lande, og her placeres en filialchef, der skal styre den daglige drift, og være bindeledet til kontoret i KBH.

Heldigvis er alle vores udenlandske lokationer "tæt" på DK, så vi kan hurtig og billigt flyve ud til de enkelte filialer, hvis der skulle opstå en situation.

Tænker: En mentor.. skulle det være en advokat? eller findes der billigere alternativer?

Ambassaden er iøvrigt en god ide at forhøre sig generelt!!

Tak for dine input!!

DBH

Karsten

Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Det lyder også som en fornuftig ide, man kan ikke have fingeren på pulsen alle steder. Og ja, det er jo rigtig nemt og hurtigt at flyve til og fra de pågældende steder i har valgt. 

Mentorordningen kan være på det niveau i ønsker. Advokat vil jo være glimrende! Han ved jo tit det man ikke selv ved/gider at sætte sig ind i + alt papirnusseriet. Der er nok helt sikkert en dansk advokat dernede som har specialiseret sig i og hjælpe danske firmaer over grænsen. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om tysk bare flyder ud af munden på dig, men så er der jo også en god chance for man forstår det hele lidt bedre og han kan give jer et lidt klarer billede uden at sidde med parlør og hvad ved jeg Cool Men der skal i jo også være forberedt på at det koster jo ikke ligefrem gratis. Heller vente til om to år og i har kapital til og gøre det med fuld smæk, end bare med det samme og gøre det med halv gas og spare og vælge halve løsninger, det dur ikke!

Det er jo heller ikke forbudt at have flere mentorere, og måske kunne man opsnuse nogle danske iværksættere, som kan give lidt feedback og fortælle hvad de gjorde forkert og hvad der var super smart at gøre, da de de rykkede ud.

Og ja, ambassaden kan man jo stort set spørge om alt. Det ligger også et rigtig lækkert sted, og det er virkelig flinke folk. Hele ambassade-kvarteret generelt er super cool at færdes ved, med lækre biler og husene og arkitekturen er pisse flot(te). Som sagt, så riv lige nogle ekstra dage ud af kalenderen og nyd byen!

Mvh. Mads Hansen

Mvh. Mads Hansen
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)