Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bor i udlandet - arbejde i DK: Skattepligtigt i DK?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for en god debat:-) Har læst andre indlæg om min problemstilling uden helt at finde det rigtige svar.

(og jeg ved selvfølgelig godt at jeg bør spørge skat eller en rådgiver om mine forhold, det er bare rart at have nogle erfaringer fra jer med i baghånden)

Jeg er flyttet til Indien, har ingen bolig, aktier eller andet i DK. Har personligt ejet dansk virksomhed, hvor jeg arbejder i Indien for danske virksomheder. Fast driftsted er Indien - har kun en kontaktadresse i DK. Nogen gange tager jeg også til DK og arbejder der (laver workshops, oplæg, mm). Min danske virksomhed sender en faktura til den danske kunde på hele beløbet og der er ikke nogen lønmodtagerkontrakt eller ansættelseskontrakt, kun en aftale for den ene workshop. Jeg er også ved at oprette et indisk selskab privat limited. Så vidt jeg har forstået skal jeg betale skat af (selvfølgelig) indkomst fra det indiske selskab her i Indien og fra det jeg tjener i Indien i min danske virksomhed.

1) Men hvad sker der når jeg tager til Danmark og afholder en workshop for en dansk virksomhed. Er jeg skattepligtig til DK for dette arbejde?

2) Eller er jeg kun skattepligtig for den del af arbejdet (udførsel af workshop) der er udført i DK, og ikke for den del der udføres i Indien (salg, forvetningsafstemning, forberedelse)?

3) Hvad nu hvis jeg fakturerer danske virksomheder med min indiske virksomhed?

Håber nogen kan hjælpe mig med at få et billede af dette:-)

Bedste hilsner
Line 

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Tak for at henlede opmærksomheden på den spændende artikel - jeg havde faktisk læst den tidligere i dag. Men den handler om folk med bolig i DK, og jeg har ikke bolig i DK:-) Så det jeg evt kan blive skattepligtig for er det arbejde jeg udfører i DK - og det er det, jeg gerne vil undersøge lidt nærmere.

/Line

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Linemark:

Hej Lasse,

Tak for at henlede opmærksomheden på den spændende artikel - jeg havde faktisk læst den tidligere i dag. Men den handler om folk med bolig i DK, og jeg har ikke bolig i DK:-) Så det jeg evt kan blive skattepligtig for er det arbejde jeg udfører i DK - og det er det, jeg gerne vil undersøge lidt nærmere.

/Line

Så vidt jeg forstår fra den artikel, så skal du betale ved bare, du svare en email.

"

Skattefælden klapper lynhurtigt for danskere, som bor og arbejder i udlandet, og som ikke betaler skat herhjemme, hvis de besøger Danmark selv på en ferie eller lignende.

Skattepligten til Danmark kan således blive udløst, blot de sender enkelte email, eller svarer på arbejdsrelaterede opkald på en mobiltelefon under en ferie i Danmark, viser et nyt bindende svar fra Skatterådet.

"
(Citat fra artiklen i indlæg 2.)

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Linemark:
) Men hvad sker der når jeg tager til Danmark og afholder en workshop for en dansk virksomhed. Er jeg skattepligtig til DK for dette arbejde?

Ja, det vil udløse begrænset skattepligt til Danmark.

 

Linemark:
2) Eller er jeg kun skattepligtig for den del af arbejdet (udførsel af workshop) der er udført i DK, og ikke for den del der udføres i Indien (salg, forvetningsafstemning, forberedelse)?

Afhængigt af det konkrete indhold kan det udløse begrænset skattepligt

Hvis du kører det hele gennem et indisk selskab vil der ikke være dansk skattepligt, men kun indisk.

/Henrik

Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik:-)

Henrik Koudahl:

Linemark:
2) Eller er jeg kun skattepligtig for den del af arbejdet (udførsel af workshop) der er udført i DK, og ikke for den del der udføres i Indien (salg, forvetningsafstemning, forberedelse)?

Afhængigt af det konkrete indhold kan det udløse begrænset skattepligt

Så det vil være op til en vurdering fra SKAT - eller skal jeg selv på min selvangivelse komme med en vurdering af hvor mange % af arbejdet der foregår i Indien/hvor mange i Danmark?

Henrik Koudahl:
Hvis du kører det hele gennem et indisk selskab vil der ikke være dansk skattepligt, men kun indisk.

Måske et meget lavpraktisk (dumt?) spørgsmål: Hvad gør man så rent praktisk med Moms/VAT? Hvis jeg fakturer fra mit indiske selskab, så skal jeg vel have VAT på fakturaen, og det kan danske virksomheder jo ikke trække fra.. Bliver det ikke noget bøvl? 

/Line

Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse: Denne frase står i artiklen. Jeg ved så ikke hvad man skal lægge i "især" :-)

"Afgørelsen har især betydning for hovedaktionærer, erhvervsdrivende og lønmodtagere med mere omfattende arbejdsopgaver og som samtidig har en dansk bolig til rådighed"

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Linemark:
Så det vil være op til en vurdering fra SKAT - eller skal jeg selv på min selvangivelse komme med en vurdering af hvor mange % af arbejdet der foregår i Indien/hvor mange i Danmark?

Du skal selv udfylde en selvangivelse for begrænset skattepligtige med den indkomst, som du mener skal beskattes i Danmark.

Jeg kender ikke de indiske regler, men mon ikke du skal fakturere uden moms når du fakturer til DK. De indiske regler ligner formentlig vores ganske godt.

Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Du skal selv udfylde en selvangivelse for begrænset skattepligtige med den indkomst, som du mener skal beskattes i Danmark.

Ok, og så checker SKAT op hvis de mener der er brug for det, formoder jeg. 

Henrik Koudahl:
Jeg kender ikke de indiske regler, men mon ikke du skal fakturere uden moms når du fakturer til DK. De indiske regler ligner formentlig vores ganske godt.

Ja, det er jo en opgave til mig at undersøge det:-)

Er det "rigtigt" at jeg skal lægge dansk moms på mine priser, når jeg udfører arbejde/ydelser/produkter her i Indien for danske virksomheder og fakturaen sendes til danske virksomheder?

/Line

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)