Hej Asbjørn Jo da, det kan jeg godt. Microsoft ved man hvor man har. De er super kommercielle og vil tjene kassen på det de laver og det lægger de skjul på og det gør dem lettere at håndtere. Google derimod har igennem de sidste år været den lille mands rare ven. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt på, at der næsten ikke er reklamer på Google og at de er så dygtige og rare.... Google er dygtige, endog meget dygtige, men de er begyndt at få for meget magt. De har en enorm markedsdækning og de ufatteligt mange brugere de har, ved Google efterhånden rigtig meget om. Den viden vil de nu sælge til bl.a. tv-stationer, der så kan bruge profilerne til at vise reklamer der relaterer dig til de søgninger du laver på nettet og hvad du ellers foretager dig. Det er i mine øjne både interessant og farligt, men et er sikkert, de har mistet deres mødom. |
Google er blevet store, og de er helt sikkert inde i en kommercionaliseringsproces. Der er mange, der allerede nu, er utilfredse med dem. Hvor de står om 10 år, er meget svært at spå om, men de har nogle retsager, som meget vel kan sætte deres nuværende indtjeningsgrundlag meget tilbage. Når nogen bliver store så vokser modstanden i visse grupper automatisk, og de bliver desuden mere sårbare overfor fx. patentangreb. Da IBM var altdominerende voksede modstanden også, og der blev plads til andre.