Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

C5 databasefejl???

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har konstateret noget ret mystisk. Revisionen udskrev en balance pr. 31/12-10 og når vi idag udskriver en balance med identiske specifikationer er der mange forskelle. Eks. er kassekreditsaldoen nu anderledes. Det mystiske er dog at vi kan konstatere at nogle af bankposteringerne fra januar 2011 nu er bogført under januar 2010. Så pengene passer her, men regnskabet er selvfølgelig forkert. Vi konkluderede at den gamle bogholder havde sovet i timen og havde bogført i gammelt år ved en fejl. Sådan en fejl kunne vi rette op på.

Men så konstaterer vi pludselig at to driftskonti som har saldi i 2010 nu pludselig ingen posteringer har hvis man udskriver d.d. D.v.s. posteringerne er væk.

På en anden konto er der i juni 2010 iflg. revisionens regnskab et beløb på 412,- men nu er beløbet pludselig 580,- Der er ikke noget at rafle om - posteringen viser 580,-!!

Har nogen et bud på hvad der er på spil her? Begynder at blive nervøs for at databasen er blevet korrupt, men hvad gør man i så fald? Ville nok også have forventet at en korrupt database ville have betydet at hele regnskabet mere eller mindre blev til nonsens.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 423
Fra  Jens Juul Nielsen Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hvilken version af C5 bruger I? Er det den native database eller mssql'en?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lidt af et alter ego af C5 koder.

Hvilken version af C5 anvender i?

/Søren

Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke adgang til selve C5'en lige nu, men kan man evt. se det i filerne (har en backup liggende på et eksternt drev)? I givet fald hvordan/hvilen fil?

Skal sige at det er en ældgammel C5.

Kan der evt. være håb ved at køre reindexering af kartoteker/database?

Godt nok en træls sag. Vi har lidt backup'er tilbage i tiden, men hvis løsningen bliver at indlæse backup så bliver der meget arbejde med manuelt at bogføre tilbage igen :(

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

FlexSprutten:

Skal sige at det er en ældgammel C5.

Jeg har oplevet at de helt gamle C5'er ikke fungere på win7/Vista og laver nogle temmelige underlige transaktioner.

FlexSprutten:

Kan der evt. være håb ved at køre reindexering af kartoteker/database?



Måske men ta' en backup inden :-)

og så skal i nok overveje en opdatering eller et helt nyt system. Har i mange tilpasninger?

Hej fra Søren

Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Måske men ta' en backup inden :-)

og så skal i nok overveje en opdatering eller et helt nyt system. Har i mange tilpasninger?

Mig bekendt er det en 100% standard installation uden en eneste tilpasning. Og ja, jeg har faktisk programsat at vi skal have kunden over på Economic, men jeg har ikke prøvet at konvertere før. Har set videoen, men det ser lidt hapsi-flapsi ud, og der er i hvert fald god mulighed for at man laver en fejl i alle de manuelle tilretninger der skal laves i mange forskellige filer. Egentlig underligt at Economic ikke har lavet en mere forkromet løsning når man tænker på hvor stort markedet for C5 er/har været.

Nogen tips til hvordan man re-indexerer?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Super med Economic og det er ikke så svært at konvertere og Economic hjælper dig gerne.

Flere har udviklet mere eller mindre automatiske import systemer (jeg har også et) men det er nu nemt nok - men kun vist db' en sund ;-)

Tilpasning/vedligehold/reindex database men det kommer lidt an på hvor gammel versionen er.

/Søren

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)