Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af EAN-13 stregkoder?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino,

Jeg står og skal bruge et begrænset antal EAN13 stregkoder og har derfor været i kontakt med GS1-danmark. Det koster imidlertid omkring 4500kr at blive oprettet til at kunne lave unikke stregkoder plus et årligt abbonement på 1500 kr. Så råder du tilgengæld også over 100.000 unikke stregkoder.

Jeg synes dog det er ret så meget overkill ifht, at jeg kun skal bruge stregkoder til omkring 10 produkter.

Jeg kan ikke forestille mig, at jeg er den første amino i denne situation, men er der overhovedet et alternativ til at betale? Nogen gode idéer her på netværket?

På forhånd tak!

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Desværre, jeg tror ikke der er nogen billig løsning her. Der står i GS1's betingelser, at du ikke må videresælge eller leje numre ud, for ellers kunne du jo have handlet videre med de 99.990 koder du ikke selv skal bruge.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et surt æble men du er nødt til at spise det :-) 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg laver 10 stk. Til dig du har dem imorgen.
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et spørgsmål ah okay 2 spørgsmål

Har du en labelprinter der kan printe dem?

Eller skal du bare bruge numrene?

Venlig hilsen

Glasamager

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Glasmager

Det lyder desværre ikke rigtigt, at du har lov til at uddele EAN 13 numre. Når man er tilmeldt GS1 (hvilket man SKAL være, da det er dem der administrerer danske EAN numre) køber man retten til et virksomhedsnummer. Inden for dette nummer kan man så selv administrere en række varenumre. Virksomhedsnummeret må dog kun benyttes til den virksomhed der har købt retten til det.
Det kan man læse meget mere om på www.gs1.dk .

Hvis du har en anden måde at gøre det på, som er lovlig, må du meget gerne skrive om den, da det kan bruges af mange små virksomheder.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Viggo
Jeg har ikke et antal stregkoder, som jeg kan dele ud af. Men jeg ved hvordan de skal laves.
Med hensyn til om det er "lovligt" eller ej, tja... Det har jeg kun læst i deres retningslinier for medlemmer og nummer indehavere i gepir, jeg har ikke kunne finde andet end ophavsret der skulle gælde i forhold til lovgivningen, dette omgår jeg og andre (bl.a. Bilka, til deres egne varer eller varer fra levrandøre uden ean koder bruger de en kode der starter med 02) ved at bruge ikke eksisterende landekoder eller landekoder udenfor gepir samarbejdet.
Skulle der være sneget sig underlige ord eller dårlig tegnsætning ind i dette indlæg skyldtes det tlf. Stavekontrol og det at det er skrevet på tlf. Og jeg ikke har klaverfingre.
Venlig hilsen
Glasmager
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Glasmager,

Jeg har også selv fundet frem til en ean-13 stregkode generator, som kan spytte de her koder ud, men mit problem og dilemma er netop registreringen og den dyre betaling ifht at jeg kun skal bruge koder til ca. 10 varer.

Mener du, at det er lovligt at lave stregkoder selv sålænge man benytter sig af fiktive landekoder? Hvis Bilka har en del produkter med det, så burde det vel ikke være ulovligt, men har lidt svært ved at tro, at en så stor spiller som Bilka ikke blot registrerer sig? Jeg har også lidt svært ved at se, hvorfor man overhovedet skulle være medlem af gs1 så, udover selvfølgelig en 100% garanti på at ens stregkoeder er unikke..

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Det foreslåede er Ikke lovligt. Hvis du gør det, angiver du et forkert oprindelsesland for varen, og du bruger et virksomhedsnummer som enten ikke findes, eller som du ikke har lov til at bruge. Du risikerer at få alle mulige myndigheder på nakken.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper

Det er næppe ulovligt at lave sine egne EAN koder men det er risikabelt og det er der dig der har ansvaret.

Skal dine varer ud i kæder, supermarkeder osv. på landsplan så vil jeg klart anbefale dig at blive medlem, det er både pinligt og potentielt dyrt at blive fanget med en EAN kode som ikke er ens egen.

Men er du den lille iværksætter der leverer til den lokale købmand på hjørnet og har en lille vareserie så går det nok ellers har købmanden sine egne koder (præfiks 02), men er man seriøs leverandør til det europæiske detail led så har man naturligvis også styr på sine EAN koder.

/Søren

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)