Hej Lars,
Tak for et aldeles fremragende indlæg. Med det talent, den entusiasme og professionalisme du udviser, så tør jeg slet ikke tænke på, hvor skarp du er om nogle år :-) Keep up the excellent work.
Jeg interesserer mig også meget for menneskets måde at tænke og agere på, og derfor kendte jeg i forvejen til "mekanikken" bag dit indlæg, men det er nu alligevel skønt, at få tingene serveret på så fremragende vis. I mange tilfælde er det ikke kun forskning, men i høj grad også formidling der tæller.
Personligt har jeg dog lidt allergi overfor en del af fastprisløsningerne. Hvis man regner efter, så snyder man sig selv ganske alvorligt i mange tilfælde. Fastpris skal betragtes som en slags forsikring, og forsikringer koster altid penge.
Telefonabonnementer er et godt eksempel - mit forbrug er meget varierende, og hvis jeg fik en fastprisløsning, ville det svare til at aldrig at få byttepenge i supermarkedet, når jeg betalte med 500 kr.-sedler uanset om jeg købte for 499,- eller 200,- kr. Jeg har mange mobilabonnementer, og hver gang jeg gennemgår regningen, priser jeg mig lykkelig for, at jeg valgte Telia, og ikke den fastprisløsning som et vis andet selskab forsøgte at prakke mig på :-)
Jeg er heller ikke nogen stor fan af operationel leasing, og jeg kan se, at jeg tjener mange penge på selv sidde med risikoen i en finansiel leasing af f.eks. kopimaskiner, biler og IT-udstyr. Gennem årene har jeg også tjent/sparet mange penge på flexlån. Selvfølgelig går tingene op og ned, men over tid er der ingen tvivl om, hvor man låner sine penge billigst. Men selvfølgelig kræver det ind i mellem lidt is i maven. El-selskabernes fastpris er bestemt heller ikke nogen fordel - over tid sparer man altid penge ved at købe spot. Og sådan er der så meget, ingen tvivl om at fastpris er meget populært - bare ikke lige her på matriklen :-)
Hvis ikke du kender bogen i forvejen, kan jeg i øvrigt varmt anbefale "Mindless Eating" af Brian Wansink (den findes også på dansk under navnet "Hovedløse spisevaner"). Det er et fantastisk værk, som på en både skræmmende, interessant og vanvittigt morsom måde dokumenterer menneskets herligt irrationelle tilgang til mad. Bogen sælges lidt som en diætbog, men den er proppet med masser af spændende og velbeskrevne eksempler, som kan bruges i mange marketing-mæssige sammenhænge.
F.eks. er der en række eksempler, hvor eksakt de samme produkter optræder i helt forskellige sammenhænge, og deraf opfattes vidt forskelligt mht. kvalitet, smag og især pris. Jeg mindes et eksempel, hvor den samme slags kage blev serveret til forskellige personer på hhv. en serviet, en paptallerken og en porcelænstallerken. De personer som fik serveret på en porcelænstallerken gav en dramatisk højere vurdering af kvaliteten, smagen og den pris de var villige til at betale - for eksakt det samme kage. Samme resultat opnåede man i en kantine, hvor eksakt den samme "dagens ret" blev beskrevet hhv. nøgternt eller med meget positivt ladede ord.
Bogen fortæller også, om den tilsyneladende ret præcise sammenhæng der er, mellem mængden af den mad man spiser og størrelsen af det selskab man er i. Et andet sjovt eksempel er en flaske vin, som sælges med to forskellige etiketter og hvor forskellen i smagsoplevelse hos kunderne er enorm.
Dette minder mig også om et andet forsøg, hvor man ville efterprøve, om folk virkelig kunne smage forskel på Pepsi og Coca-Cola. Hvis folk vidste, de deltog i et forsøg, ville en del kunne spotte forskellen, men byttede man indholdet overfor intetanende personer, og serverede det forkerte indhold i den rigtige flaske, så var der ingen, som bemærkede noget. For en driftig (omend svigagtig) restauratør vil det betyde en slags cola og to slags glas :-)
Temaet er vanvittigt interessant, og lige som dig, er der for mig gået sport i at udforske det. Der ligger masser af interessante muligheder for at forbedre sin forretning, og give sine kunder en bedre oplevelse.
Endnu engang tak, rigtig god weekend,
mange hilsener,
Jens