Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal freelancere have feriepenge?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle vidende erhvervsfolk

Jeg overvejer IKKE at starte egen virksomhed. Fordi jeg kan gå på efterløn. Og efterlønnere må kun have et meget (alt for) begræsnet antal arbejdstimer i egen virksomhed. Men lønarbejde må man have alt det man vil. Hvis jeg i stedet - som freelancer arbejder for - lad os sige min kusines virksomhed (hun er selvstændig revisor uden ansatte) - kan hun så slippe for en masse bøvl med feriepenge, ATP, pension osv. osv. og alt andet kedeligt bogholderi omkring hendes ansatte?

 

MVH

Jens

Planfoto.dk 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

nej Det skulle jeg ikke mene for du betaler kun for det du ønsker at købe af dem, det er jo ikke ansatte af dig

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, men vend det ikke på hovevdet.

I stedet for at blive selvsændig, vil jeg fortætte med at arbejde freelance - også når jeg går på efterløn. Så bliver min efterløn fratrukket for mine arbejdstimer.

Jeg skaffer så freelanceopgaver (som hidtil) - men som organisatorisk og regnskabsmæssigt løses af min kusinens firma. Men det er mig, der laver arbejdet og hæver min aftalte løn- som freelancer for hende. Hele arangementet skyldes at jeg som efterlønner kun i meget begrænset omfang kan have selstændig virksomhed. Men jeg må gerne have lønarbeje når jeg er på efterløn - uden tidsmæssige begrænsninger. Det samme så vidt tjeg ved for freelancere, der også er en slags lønarbejde. Jeg er så hverken selvstændig eller ansat. Smart hvis det virker i praksis.

 

MVH

Jens Bladt

Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens.

Hvis du arbejder som freelancer, så må det betyde at du driver selvstændig virksomhed og skal sende en faktura til dine kunder ?

Tror ikke den går som du har beskrevet.

Vh Tom

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nej..freelancere skal ikke have feriepenge, idet de afregnes med timeløn inklusive alle

omkostninger.

 

MvH

Peter

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom

Min nabo har noget der hedder flex-efterløn. Han skal bare udfylde en arbejdsseddel - og en tilsvarende til A-kassen/arbejdsformidlingen eller hvad det nu hedder idag. Hans gamle firma sender så fakturaen til kunden og aflønner min nabo, der reparerer trykkerimaskiner. Mit mellemværende er jo heller ikke med kunden, men med det firma (min kusines  revisonesfirma), der hyrer mig som freelancer (daglejer) til en bestemt, aftalt og afgrænset arbejdsopgave og en aftalt (time)pris.

I min optik er en freelancer en slags daglejer. Men måske tager jeg fejl.

 

MVH

Jens

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Enten figurerer du som timelønnet(med lønseddel) eller som freelancer(momsregistreret eller ej)

mod betaling af faktura som du udsteder.

 

MvH

Peter

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Peter

Mit problem er mest, om jeg påfører min kusine en masse arbejdsopgaver med regnskaber o.l. hvis freelance opgaverne går gennem hendes firma, nu jeg ikke selv kan være både selvstændig og efterlønsmodtager. Det vil hun helst udngå.

MVH

Jens

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bare gerne undgå at påføre min kusine en masse arbejdsopgaver med regnskaber i forbindelse med min ansættelse. Kan jeg det? 

MVH

Jens

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)