Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændret dit syn på Danmark efter bo i udlandet?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle Amino'er,

For at komme lige til sagen, sad jeg her til morgen og tænkte lidt over mit syn på Danmark, efter at have været væk fra Danmark i et par år. 

Har du selv ændret dit syn på Danmark efter at have boet eller opholdt dig i udlandet?

Nu er det efterhånden 2½ år siden jeg forlod Danmark, og der er en række punkter hvor mine synspunkter og specielt de ting jeg fokuserer på i forhold til politik. Ligeledes er jeg også blevet mere klar over hvad andre lande tænker om os, og hvordan vi kan klare os i det globale samfund.

Ligeledes er der mange "små detaljer" som danske politikere elsker at fokusere på, som virker fuldstændigt ligegyldigt og plat. Specielt efter 2 år i Peru, der er et land som kæmper med fattigdom, økonomisk fremgang der giver endnu flere klasse-problemer, racisme og nu kæmpe politiske forandringer.

En af de andre ting, er at jeg er blevet meget mere bevidst om vores immigrations-regler (som virkelig grænser sig til det latterlige) og den åndsvage "enten-eller" mentalitet, således man ikke kan opnå dual-statsborgerskab medmindre man er født med det. Tanken om at vi er så lukkede, at hvis en dansker (gud forbyde det!) opholder sig en længere årrække i et andet land, og en dag gerne vil være statsborger (måske har personen stiftet familie mm. i pågældende land) - så er der ingen vej tilbage Danmark. Det er nærmest så hvis man krydser grænsen, bliver døren lukket bag en og man er ikke velkommen.

Specielt det sidste er virkelig en af de sørgelige ting ved Dansk politik som giver mig kvalme. For bliver man mindre dansk, fordi man vælger at bo i udlandet? Har man ikke ret til at vende hjem efter en periode i udlandet - og hvis man nu har stiftet familie i et nyt land, hvorfor fanden skal vi så gøre det så besværligt for udlandsdanskere der gerne vil tilbage til Danmark, at bringe den nye familie med? Med mindre de opfylder 117 latterlige og fuldstændig umulige krav, er det ikke muligt at vende tilbage til Danmark.

Jeg holder meget af mit land. Specielt efter at have rejst og boet i udlandet de sidste par år, er jeg endnu mere "stolt og patriotisk" over at være "fra Danmark", at være "efterkommer af vikingerne", og over at have en lang historie og en masse kultur. Men når jeg kigger på dagens Danmark; så får jeg kvalme. Jeg ser et land som ikke vil have mig tilbage, hvis jeg bor for længe i udlandet; et land der understreger, at skulle det lykkedes at finde den rigtige person i et andet land, så er det goodbye forever. For personer der ikke er født ærke-danske har ikke ret til at komme til Danmark. Og personer der har valgt at flytte til udlandet, er ikke længere ærke-danske.

Hvad skete der med fædrelandet, som er stolt over at vise flaget - men ikke for stolt til at vise ydmyghed og lære af andre nationer? Hvad skete der med solidariteten og åbenheden, vise verden et godt eksempel og lade verden vide at Danmark et er stolt og lille men åbent land?

Nu må jeg hellere komme videre i dagens program, inden jeg får skrevet en hel roman.

Bedste hilsner fra Chile

- Christian Jessen

Fra Århus
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 129
Fra  www.Trendfighter.dk Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Danmark er ikke så populær et land mere for udlændinge som gerne vil arbejde i danmark!

Har rejst meget i udlandet og hvergang spørger de mig hvorfor er danmark sådan et fremmedfjendsk land 

Fra Davao
Tilmeldt 14. Sep 05
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen jeg har også boet uden for Danmark omkring 10 år nu og jeg er meget enig. Jeg har udelukkende ikke fået andet statsborger skat da jeg ikke vil miste mit danske, men det ville have være rart hvis det var muligt. 

Dog synes jeg personligt der jeg ser danmark mest anderledes er på kulturen:
Danskere er meget mindre åbne for folk de ikke kender.
Danskere stresser en del mere rundt og har altid for "travlt", bander over en bus der er 2 minutter forsinker og virker generalt forkælede.
Danskere ser often skævt til folk som gør noget på en anden måde end de selv ville have gjort.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,8 stjerner givet af 4 person

Mads Singers:
Danskere er meget mindre åbne for folk de ikke kender.
Danskere stresser en del mere rundt og har altid for "travlt", bander over en bus der er 2 minutter forsinker og virker generalt forkælede.
Danskere ser often skævt til folk som gør noget på en anden måde end de selv ville have gjort.

Skal vi generalisere DK ordentligt, så lad os få nogle fakta på bordet.

Vi har i DK verdens bedste boliger, vi har verdens bedste VVS og EL, da de er beskydtet. Vi har idag noget af den bedste velfærd.

Vi har indføret flekstid, som betyder at vi bedre kan planlægge dagen.

Og nej den med 2 min fosinket bus, er ikke noger danskerne generalt er irrriteret over, men mere de 5-30 min, hvor der burde være kommet en anden bus.

Vi er ikke forkælet i DK, vi kæmper for vores arbejdspladser, vi går ned i løn, vi arbejder efterhånden så hårdt at vi skal bruge resten af døgne til at slappe af i.

Det er simpelthen så latterligt at man konstant går ud og nedgøre hvad der skal til for at holde en produktion, eller en servce virksomhed på danske hænder.

Vi er absolut ikke forkælet, vi arbejder hårdt for at bibeholde vores velfærd. Og at vi er udenlandsfjendsk, så skulle man prøve at kikke på holland, der er det straks meget være end i DK, men da vi har så fucking travlt med at genere vores land, hvor holland er mere stolt, så er der jo en ide i at man er opmærksom på DK, fra udlandet....stod vi bare samlet og viste stolthed, et øjeblik så ville vi også blive taget meget mere seriøst.

/Kenneth

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Danskere er bange for alt hvad der ikke er kommet ud af røven på det lille lorte land der kaldes Danmark. Velfærd er der ingenting af og man får ingen hjælp til noget som helst hvis man kommer i problemer på den ene eller anden måde. Korruptionen er massiv og det her "verdens røvhul" er udelukkende et land for racister, politikere og offentlige ansatte. Jeg er flov over at være født i DK.!

xxx

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Kenneth, at sige andre er værre gør det ikke mere acceptabelt hvad man selv gør.

Jeg kan ikke holde den danske mentalitet ud. Tager masser af kulturen og historien med mig som jeg er stolt over og fortæller lystigt om, men mentaliteten er bare ikke for mig. DK virker lidt som en bondeby i den globale verden i mine øjne. 2 år efter og jeg har mindre lyst end nogensinde til at tage tilbage til DK. Vil dog sige at det mest af alt er en personlig ting for mig, og ikke noget jeg vil kritisere Danmark for overhovedet. Danmark har de spilleregler de nu engang har og hvis man ikke kan lide dem så må man jo enten kæmpe imod det eller finde andre græsmarker.

Jeg valgte så den sidste og nyder livet i fulde drag :)

Skal selvfølgelig siges at der også finde personer i DK med en helt fantastisk mentalitet, jeg taler mere om mit generelle indtryk.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

bull123:

Danmark er ikke så populær et land mere for udlændinge som gerne vil arbejde i danmark!

Har rejst meget i udlandet og hvergang spørger de mig hvorfor er danmark sådan et fremmedfjendsk land 

 

Det er jeg godt nok aldrig blevet spurgt om - og jeg synes også jeg har rejst en del.

Men kan du ikke komme med nogle tal, der underbygger din påstand, om at det ikke mere er populært for udlændinge at arbejde i Danmark? For de tal jeg kan se, siger det modsatte....

http://www.eufagligt.dk/artikel/flere_udlaendinge_arbejder_i_danmark/

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

PJEDSTED:
Korruptionen er massiv og det her "verdens røvhul" er udelukkende et land for racister, politikere og offentlige ansatte.

Er Danmark ikke det mindst korrupte land? Det har det været i undersøgelser flere gange - men kan du komme med andre undersøgelser, der siger det modsatte:

http://jp.dk/udland/article2225488.ece

PJEDSTED:
Velfærd er der ingenting af og man får ingen hjælp til noget som helst hvis man kommer i problemer på den ene eller anden måde.

Det er jo helt skævt... Vi bruger temmelig mange penge på velfærd - vel flere end nogensinde - og flere end Nyrup-regeringen lagde op til. Nyrup/Lykketoft var jo ultraliberal i forhold til det pengeforbrug i det offentlige, der har været de seneste 10 år. Dem jeg kender, der har været i kontakt med "systemet" - har kun haft positive oplevelser. 

 

 

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Jessen:
En af de andre ting, er at jeg er blevet meget mere bevidst om vores immigrations-regler (som virkelig grænser sig til det latterlige) og den åndsvage "enten-eller" mentalitet, således man ikke kan opnå dual-statsborgerskab medmindre man er født med det.

 

Enig - det er helt sort.... Jeg ved godt hvorfor det blev lavet sådan - der var nogle der misbrugte det. Men det går så udover alle de lovlydige borgere, der gerne vil have rettigheder både i Danmark og i det land, de nu bor i.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Super fedt at få en del indspark i debatten. En anden ting som jeg aldrig før har tænkt over, er vores stemme-ret. F.eks. i Peru skal du stemme - ellers får du en bøde. Også selvom du bor i udlandet. Hvis du har statsborgerskab, har du pligt til at stemme.

Dette er jo så ikke helt enig i - for at stemme bør være en ret. Men til gengæld har vi en underlig lov, der så vidt jeg kan forstå gør, at hvis man først har fast bopæl i udlandet (men stadig med dansk statsborgerskab) mister man sin stemmeret, og skal have specielle forhold (f.eks. bopæl i DK) for at kunne stemme. Igen er det lidt den der med at smække døren i: Hvis du opholder dig i udlandet en længere periode, så er du ikke dansk! Du har ikke indflydelse på noget, og ikke ret til noget. Ikke engang at stemme for Danmarks fremtid. Trist - for så er der da endnu mindre chance for at få de kloge hoveder hjem fra udlandet!

@Mads: Er enig i at det sikkert kommer af "nogle der misbrugte det". Men der er også mange der "misbruger" bistands-ydelser og diverse arbejdsløsheds støtteordninger, SU osv - skal vi så også bare afskaffe dem, fordi "nogle" kan "misbruge" dem? Nej. Der sætter vi resourcer ind mod misbrugerne, for at vedligeholde ydelserne til dem der rent faktisk skal bruge dem. Burde det så ikke også gælde for vores andre områder; specielt mht. immigration og dual-statsborgerskab?

Sidst vil jeg lige nævne, at jeg også synes man skal passe på med den der "danskerne er egoister, bla bla bla" - jeg synes vi har rigtig mange gode ting i Danmark; jeg er glad for vores velfærdssystem, og selvom der er mange ting (efter mit hoved) der bør rettes op på og ændres, så er jeg sku glad for at vi har gratis uddannelse, gratis sygehuse og så videre. Der har jeg ikke noget imod at betale min Skat. (En ting der er svært for mange hernede at forstå, når jeg forklare dem at jeg faktisk ikke har noget imod at betale skat i det land jeg bor)

Fortsat god weekend

- Christian Jessen

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)