Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi eller ikke kopi?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Super at få kørt nogen eksempler ind - tak for det.

Din 10-15% regel er stadig subjektiv. Min pointe er, at procenttal er fakta, men 10-15% tæt på noget er subjektivt. Derfor er det i mine øjne meningsløst at tale om procentsatser. Derfor tror jeg heller ikke, at det står skrevet nogen som helst steder - men er en "hjemmebrygget-huske-regel".

De to eksempler du henviser til, er jo fortsat ingen garanti for, hvor tæt man kan ligge sit design op af de kendte mærker. Det kan være, at det går i dit specifikke tilfælde, men at vejleder andre til det, er yderst usikkert. Jeg er overbevist om, at Dolce & Gabbana går efter DG - de går nok bare ikke efter de "små fisk", som blot er retailere -men efter dem, som producerer det. Jeg ville være betænksom ved at lave et solbrillemærke eller tøj-mærke, der hedder DG. Der vil være en tikkende bombe under ens virksomhed. Jeg må henvise til mit første indlæg - detaljer som er "basale" kan man ikke have designrettighederne til - og det er jo nok D&G's udfordring - er deres brillestang speciel nok eller ej. I det grænseland kan "kopister" være heldige og gå fri.

Mht. mit eksempel med en rød stilet, så var det min pointe, at man ikke kan gå ned og tage en ægte Christian Louboutin og kopiere den, hvorefter man siger "Jamen den er jo en helt klassik sko og består kun af basale detaljer" - netop fordi stiletten er sort kombineret med en speciel rød sål. Så jeg er med på, at man kan lave sorte stiletter med rød sål - SELVFØLGELIG - men du kommer hurtig over i et grænseland, hvor du vil møde et krav fra virksomheden. Uanset om du har ret eller ej til at dine design ligger op af andre, så står kendte mærker ikke i vejen for at forsøge sig med en retsag - alene retsagen kan lægge din virksomhed ned - og så kan det jo være lige fedt om dit design er inden for grænsen. Det i sig selv er en pointe, som man bør tænke over, når man ligger sine designs op af kendte mærker. Min pointe med "Christina Orangotang" var måske ikke helt klar - Jeg mente bare, at man ikke skal ligge sig for tæt op af andre varemærker. Det havde nok været mere klart, hvis jeg havde skrevet "Kristian Louboutin" - beklager uklarheden.

Jeg er helt enig med dig - man kommer længst ved at bruge sin sunde fornuft - hvad ville man selv synes var okay andre "kopierede" fra en. Som designer er man ret følsom over for sine designs, hvis man ellers er passioneret omkring sit "kunstværk". Så god huskeregel.

Derudover giver for meget kopi-snak i min verden slet ikke mening - målet må være at lave sit EGET design, hvis man vil slå på at være en designer, som er langt fremme. Måske i starten lader man sig inspirere - men på sigt, må det være mere tilfredsstillende at lave sit helt eget - være den, som de andre gerne vil kopiere! Det andet er for svagt - at søge efter hvor tæt man kan gå på andre. Og ja, det er en subjektiv holdning :-D

Det var alt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Toke Kruse:

Din 10-15% regel er stadig subjektiv. Min pointe er, at procenttal er fakta, men 10-15% tæt på noget er subjektivt. Derfor er det i mine øjne meningsløst at tale om procentsatser. Derfor tror jeg heller ikke, at det står skrevet nogen som helst steder - men er en "hjemmebrygget-huske-regel".

 
Ja den er subjektiv, men den regel er resultatet af de retsager, som der har været igennem tidensløb... Så det står måske ik ordret i loven, men det står nok nærmere i de afgørelser, som man dømmer efter...
 
Toke Kruse:

De to eksempler du henviser til, er jo fortsat ingen garanti for, hvor tæt man kan ligge sit design op af de kendte mærker. Det kan være, at det går i dit specifikke tilfælde, men at vejleder andre til det, er yderst usikkert. Jeg er overbevist om, at Dolce & Gabbana går efter DG - de går nok bare ikke efter de "små fisk", som blot er retailere -men efter dem, som producerer det. Jeg ville være betænksom ved at lave et solbrillemærke eller tøj-mærke, der hedder DG. Der vil være en tikkende bombe under ens virksomhed. Jeg må henvise til mit første indlæg - detaljer som er "basale" kan man ikke have designrettighederne til - og det er jo nok D&G's udfordring - er deres brillestang speciel nok eller ej. I det grænseland kan "kopister" være heldige og gå fri.

D&G - Dolce&Gabbana kan intet gøre ved DG Eyewear, da de ik har rettighederne til navnet DG. De har med andre ord ik fået varemærke beskyttet de to bogstaver, og det må de tage konserkvensen af nu...
Man kan altid diskutere, om det er fair eller ej, men fakta er, at reglerne kan være meget firkantet, og derfor kan nogle smutte igennem, selvom det i normale mennesker øjne kan virke absurt...

Toke Kruse:

Mht. mit eksempel med en rød stilet, så var det min pointe, at man ikke kan gå ned og tage en ægte Christian Louboutin og kopiere den, hvorefter man siger "Jamen den er jo en helt klassik sko og består kun af basale detaljer" - netop fordi stiletten er sort kombineret med en speciel rød sål. Så jeg er med på, at man kan lave sorte stiletter med rød sål - SELVFØLGELIG - men du kommer hurtig over i et grænseland, hvor du vil møde et krav fra virksomheden. Uanset om du har ret eller ej til at dine design ligger op af andre, så står kendte mærker ikke i vejen for at forsøge sig med en retsag - alene retsagen kan lægge din virksomhed ned - og så kan det jo være lige fedt om dit design er inden for grænsen. Det i sig selv er en pointe, som man bør tænke over, når man ligger sine designs op af kendte mærker. Min pointe med "Christina Orangotang" var måske ikke helt klar - Jeg mente bare, at man ikke skal ligge sig for tæt op af andre varemærker. Det havde nok været mere klart, hvis jeg havde skrevet "Kristian Louboutin" - beklager uklarheden.

Jeg er helt enig med dig - man kommer længst ved at bruge sin sunde fornuft - hvad ville man selv synes var okay andre "kopierede" fra en. Som designer er man ret følsom over for sine designs, hvis man ellers er passioneret omkring sit "kunstværk". Så god huskeregel.

Derudover giver for meget kopi-snak i min verden slet ikke mening - målet må være at lave sit EGET design, hvis man vil slå på at være en designer, som er langt fremme. Måske i starten lader man sig inspirere - men på sigt, må det være mere tilfredsstillende at lave sit helt eget - være den, som de andre gerne vil kopiere! Det andet er for svagt - at søge efter hvor tæt man kan gå på andre. Og ja, det er en subjektiv holdning :-D

Vi er helt enige her, men nogle vil hellere spille på den sikre hest, da det er lettest...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Toke Kruse:

Din 10-15% regel er stadig subjektiv. Min pointe er, at procenttal er fakta, men 10-15% tæt på noget er subjektivt. Derfor er det i mine øjne meningsløst at tale om procentsatser. Derfor tror jeg heller ikke, at det står skrevet nogen som helst steder - men er en "hjemmebrygget-huske-regel".

Ja den er subjektiv, men den regel er resultatet af de retsager, som der har været igennem tidensløb... Så det står måske ik ordret i loven, men det står nok nærmere i de afgørelser, som man dømmer efter...
Toke Kruse:

De to eksempler du henviser til, er jo fortsat ingen garanti for, hvor tæt man kan ligge sit design op af de kendte mærker. Det kan være, at det går i dit specifikke tilfælde, men at vejleder andre til det, er yderst usikkert. Jeg er overbevist om, at Dolce & Gabbana går efter DG - de går nok bare ikke efter de "små fisk", som blot er retailere -men efter dem, som producerer det. Jeg ville være betænksom ved at lave et solbrillemærke eller tøj-mærke, der hedder DG. Der vil være en tikkende bombe under ens virksomhed. Jeg må henvise til mit første indlæg - detaljer som er "basale" kan man ikke have designrettighederne til - og det er jo nok D&G's udfordring - er deres brillestang speciel nok eller ej. I det grænseland kan "kopister" være heldige og gå fri.

D&G - Dolce&Gabbana kan intet gøre ved DG Eyewear, da de ik har rettighederne til navnet DG. De har med andre ord ik fået varemærke beskyttet de to bogstaver, og det må de tage konserkvensen af nu...
Man kan altid diskutere, om det er fair eller ej, men fakta er, at reglerne kan være meget firkantet, og derfor kan nogle smutte igennem, selvom det i normale mennesker øjne kan virke absurt...

Toke Kruse:

Mht. mit eksempel med en rød stilet, så var det min pointe, at man ikke kan gå ned og tage en ægte Christian Louboutin og kopiere den, hvorefter man siger "Jamen den er jo en helt klassik sko og består kun af basale detaljer" - netop fordi stiletten er sort kombineret med en speciel rød sål. Så jeg er med på, at man kan lave sorte stiletter med rød sål - SELVFØLGELIG - men du kommer hurtig over i et grænseland, hvor du vil møde et krav fra virksomheden. Uanset om du har ret eller ej til at dine design ligger op af andre, så står kendte mærker ikke i vejen for at forsøge sig med en retsag - alene retsagen kan lægge din virksomhed ned - og så kan det jo være lige fedt om dit design er inden for grænsen. Det i sig selv er en pointe, som man bør tænke over, når man ligger sine designs op af kendte mærker. Min pointe med "Christina Orangotang" var måske ikke helt klar - Jeg mente bare, at man ikke skal ligge sig for tæt op af andre varemærker. Det havde nok været mere klart, hvis jeg havde skrevet "Kristian Louboutin" - beklager uklarheden.

Jeg er helt enig med dig - man kommer længst ved at bruge sin sunde fornuft - hvad ville man selv synes var okay andre "kopierede" fra en. Som designer er man ret følsom over for sine designs, hvis man ellers er passioneret omkring sit "kunstværk". Så god huskeregel.

Derudover giver for meget kopi-snak i min verden slet ikke mening - målet må være at lave sit EGET design, hvis man vil slå på at være en designer, som er langt fremme. Måske i starten lader man sig inspirere - men på sigt, må det være mere tilfredsstillende at lave sit helt eget - være den, som de andre gerne vil kopiere! Det andet er for svagt - at søge efter hvor tæt man kan gå på andre. Og ja, det er en subjektiv holdning :-D

Vi er helt enige her, men nogle vil hellere spille på den sikre hest, da det er lettest...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en masse inputs :-)

Jeg er overbevist om at D&G har forsøgt alt hvad de kunne for begrænse DG's solbrilledesign. Uanset om de har ret eller ej. Det må domstolen jo afgøre :)

Anyway... tak for "snakken" :-)

Til Line - en lille omsamling:

  • Tænk en ekstra gang, hvis du er tæt på andre designers designs (der er en grænse for, hvor tæt du kan ligge, nogen siger 10-15% andre siger brug din sunde fornuft). 
  • Du kan som udgangspunkt tage basale ting som folk ikke har designsrettigheder til - en sko/stilet har nu en gang den form, som de har.
  • Du må gerne lade dig inspirere af andre skomærker, men en 100% kopi er i strid med loven.
En sidste ting - selvfølgelig skal du skabe dit eget design, som skiller sig fra alle andre på markedet, så du kan skabe et unikt og spændende design - så trækker du for alvor fra!
God vind med projektet - giv lyd fra dig, når du er nået længere :-)
Toke Kruse
Side 2 ud af 2 (14 indlæg)