Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må de gerne trække penge på dankort på den måde?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle.

Min mor var i Kolding storcenter for nogle uger siden og blev hilst af en sælger fra LOVEFiLM.dk

Hun blev tilbudt at prøve det hele gratis 1 måned. Hun var ikke bundet af noget og der kom en mail på 30. dagen om hun ville forlænge hendes gratis abb og gå over til at give 169,- i måneden.

Hun sagde selfølgelig jatak, og sælger tog personelige oplysninger. Min mor læste ikke handelsbetingelserne.
Hun gave dem så sit dankort nummer for det spurgte de om :S ( jeg har givet hende en opsang på at det skal hun fandme ikke gøre om han så ligner george clooney :D )
Nu er den måned gået og vi har ikke fået en email om at forlænge, men om at der idag er blevet trukket 169,- fra hendes konto.

Så spørger jeg jer. Er det lovligt at trække penge for et abbonement udenom PBS, og uden egentlig accept.

Reelt kunne de trække nok så mange penge de vil uden nogen umildbart lagde mærke til det. Kan det overhovedet og må det lade sig gøre rent teknisk?
[
Betalinger

Når du registrerer dit betalingskort ved tilmelding, godkender du, at
LOVEFiLM trækker et månedligt abonnementsbeløb, indtil du opsiger dit
abonnement. Allerede foretagne abonnementsindbetalinger refunderes ikke
med mindre der kan påvises en fejl (f.eks. dobbelt
abonnementsindbetaling). Hvis LOVEFiLM laver abonnementsprisændringer,
vil du altid få besked herom på forhånd via email.

]

Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 02:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Det virker lidt skummelt, men det er som udgangspunkt reelt nok. Det er ligesom hvis man melder sig til på deres hjemmeside, så kommer man også til at betale indtil man siger det op, de trækker selv pengene når der er gået en måned.

Trækningen er ikke udenom PBS, de går nok bare ind og tilmelder din mor på deres hjemmeside, ligesom hun selv ville ha gjort. Betalingsbetingelserne dækker det også meget godt jo... De har jo også accept da din mor har underskrevet hun vil betale 169 kr. pr. måned hvis hun lader det kører efter den gratis måned. Beløbet kan de ikke lege med, da det står i kontrakten at det er 169 :)

Fra Aarhus N
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 02:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Et eller andet sted ville jeg mene at de reelt godt kunne trække mere end 169,- self gør de det ikke, men muligheden er der, og må den være der??

Jeg synes sku ikke de var helt rene og pæne deres betingelser, de virker lidt sådan tja, vi har lidt regler og sådan ca virker de...

Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 03:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja det kan de, men så kommer du jo efter dem. Så de holder sig selvfølgelig til konktrakten ellers ryger de nok lynhurtigt i tv programmer som Basta :).

Princippet er egentlig de gerne vil kunne markedsføre og sælge deres produkt offline og derfor er de nødt til at indsamle dankort oplysninger og senere taste dem ind, da deres system er bygget på at dankort oplysningerne er tastet ind og de kan trække dig hvis du ikke afmelder det.

Andre udbyder, f.eks. Forlaget Benjamin, sender dig magasiner indtil du afmelder det og sender dig bare et girokort istedet for at trække dem på dit kort. Så systemet er brugt andre steder.

Fra Lemvig
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 03:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Send det ikke til Basta... er virkelig træt af folk der piver i bla. Basta over noget fordi de ikke lige læste det med småt...
Hun skal gå til sin Bank og få dem til at trække pengene tilbage da det jo i hendes øjn ikke er noget hun har bestilt...

At give noget sine kreditkort oplysninger er jo osse sindsygt...
Jeg er nu osse en af dem her der ikke har underskrevet sit kort da jeg ikke vil have nogen forfalsker min underskrift...

Men læs lige på forbrugerloven og der ikke er et hul, hvis det nu skulle gå helt galt...

Fra Aarhus N
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har snakket med forbrug.dk pga jeg var nysgerrig.

De mente det var i strid med god markedsføring skik, og ville gerne have jeg kontaktede forbrugerombudsmanden så de kunne kunne kort på sagen.

De har nu fået en email. Så må vi se hvad der sker.

Jeg går ikke til basta. Jeg ser bare hvad der sker.

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hun skal gå til sin Bank og få dem til at trække pengene tilbage da det jo i hendes øjn ikke er noget hun har bestilt...


Det er vist ikke helt korrket, så vidt jeg ved, kan hun kun trække pengene tilbage hvis det ikke er hende der har brugt kortet til et internet køb. Hvis hun selv har skrevet kortnummer og de oplysninger hun skal i en aftale er der kun de "almindelige" kanaler at gå igennem. Men da beløbet er så småt får I nok ikke meget ud af det.

Det er bare om at sende en skriftlig opsigelse hurtigst muligt...

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmmm.... Umiddelbart vil jeg også mene at det virker lidt skummelt.

Jeg kan huske en tråd her på Amino, hvor der blev debatteret lovligheden i at gemme folks kreditkortoplysninger i webshops, så det var nemt for kunden at betale når kunden besøgte webshoppen igen. Så vidt jeg husker var det ikke lovligt. Er det ikke lidt det samme som sker her? Altså i princippet? Hvis pengene blev hævet over betalingsservice var det nok noget andet.

Nå, det må der være jurister som ved noget om, eller ombudsmanden. Hold os endelig opdateret!

mvh Carsten

 

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg ved kan man ikke på den enkelte transaktion i en abonnementsbetalingsløsning hæve beløbet til mere end det originale beløb, men der er jo ingen begrænsning på hvor ofte de kan trække beløbet - det kan forretningen selv styre.

 

Det er ikke ualmindeligt at man implementerer en abonnementsbetalingsløsning selv ved regulære køb, hvis man ofte kan være ude for, at skulle splitte ordre.

 

Køber man f.eks. 10 ting med dankort, som har en leveringstid på 1 uge og det så pludselig viser sige at én vare har en leveringstid på 6 uger, så vil kunden måske gerne have ordren splittet, og hvad gør man så med betalingen? Man må jo ikke trække hele beløbet før alle varer på ordren er afsendt, og man kan normalt ikke bare trække en del af beløbet.

 

Derfor kan man vælge at implementere en abonnementsbetaling istedet, hvor man så kan trække delbetalinger efter behov. Men reelt set kunne butikken jo godt trække beløbet adskillige gange, hvilket jeg iøvrigt også har set eksempler på, er sket ved en fejl i en branche hvor det typiske fakturabeløb var temmeligt højt.

 

Mvh. Joachim

 

 

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)