Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til designet på et website?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg er blevet kontaktet af en klient som er enormt træt af sin nuværende website løsning. Problemet er dog alene hostingen, men designet på websitet er tilsyneladende tilfredsstillende.

I den forbindelse har jeg, som altid, gennemgået leveringsaftalen samt leverandørens forretningsbetingelser, men det eneste jeg har haft held med at finde er faktisk i kildekoden på min klients hjemmeside. Alle andre 'forbehold' og 'rettigheder' omhandler udelukkende leverandørens hosting og e-mail service.

I kildekoden har jeg fundet følgende stump:

<!-- 
-----------------------------------------------------------------------------
Created by [LEVERANDØR]
All copyrights to [MIN KLIENT] © 2011
Language: Danish
[LEVERANDØRS ADRESSE], Denmark
Phone: [LEVERANDØRS TELEFON] - Fax: [LEVERANDØRS FAX]

-----------------------------------------------------------------------------
-->

Hvordan skal jeg tolke dette? Er rettighederne til designet så overdraget til min klient som må råde over det som denne lyster?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det måske være Danaweb?

I så tilfælde kan du roligt regne med, at du ikke får designet med. Men som regel kan det godt betale sig at lave nyt design, der eventuelt kan minde om det gamle, for at slippe for de løbende store regninger.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Kan det måske være Danaweb?

I så tilfælde kan du roligt regne med, at du ikke får designet med. Men som regel kan det godt betale sig at lave nyt design, der eventuelt kan minde om det gamle, for at slippe for de løbende store regninger.

Det er nemlig Danaweb - og det er skam heller ikke den første kunde jeg har hjulpet væk fra dem, men det er første gang jeg har en kunde der insisterer på at beholde designet.

Men hvis det skal koste dem i dyre domme at beholde det design de har fået, så tror jeg at de bliver hos Danaweb, desværre. Men nu har jeg da undersøgt det...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Repox:

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Kan det måske være Danaweb?

I så tilfælde kan du roligt regne med, at du ikke får designet med. Men som regel kan det godt betale sig at lave nyt design, der eventuelt kan minde om det gamle, for at slippe for de løbende store regninger.

Det er nemlig Danaweb - og det er skam heller ikke den første kunde jeg har hjulpet væk fra dem, men det er første gang jeg har en kunde der insisterer på at beholde designet.

Men hvis det skal koste dem i dyre domme at beholde det design de har fået, så tror jeg at de bliver hos Danaweb, desværre. Men nu har jeg da undersøgt det...

Som jeg nævnte så kan man jo måske lave et design, der er "inspirereret" af det nuværende. Det er naturligvis afhængig hvor unikt det nuværende er, men de fleste sider jeg har set fra Danaweb er forholdsvis almene og ofte med inspiration fra andre sider igen.

Du kan evt. sende link på siden i en PM

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu må jeg lige se hvad de siger til meldingen først - hvis de ikke er helt lukkede overfor idéen om at lave lidt om på udseendet må jeg tage den derfra.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Repox:

Nu må jeg lige se hvad de siger til meldingen først - hvis de ikke er helt lukkede overfor idéen om at lave lidt om på udseendet må jeg tage den derfra.

Det vil nok være den bedste løsning. Har også overtaget utallige Danaweb-kunder. Man må sige det er et dygtigt firma til at sælge deres produkter og ikke mindst få gode penge for det.

Men held og lykke.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Kan det måske være Danaweb?

I så tilfælde kan du roligt regne med, at du ikke får designet med. Men som regel kan det godt betale sig at lave nyt design, der eventuelt kan minde om det gamle, for at slippe for de løbende store regninger.

Hvordan kan det være? Er designet ikke købt og betalt, som en seperat ydelse fra hosting? Eller afbetales det som en del af den månedlige ydelse?

"All copyrights to [MIN KLIENT] © 2011" oversætter jeg til, at rettighederne til design/html kode er overdraget. Men erfaring med danaweb viser måske det modsatte?

Uanset er det da en meget mærkelig praksis, underligt at så mange vælger at købe der (jf. deres referencer).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Jensen:
"All copyrights to [MIN KLIENT] © 2011" oversætter jeg til, at rettighederne til design/html kode er overdraget. Men erfaring med danaweb viser måske det modsatte?

Ja!  

 

Mads Jensen:
Uanset er det da en meget mærkelig praksis, underligt at så mange vælger at købe der (jf. deres referencer).

 Endnu engang ja. Men de har et sindsyg godt salgskorps med  gennemførte og pofessionelle salgsteknikker.

Når de ringer starter de med at sige de vil forære en gratis hjemmeside fordi de netop mangler en reference i f.eks. lige det område, branche eller lignende som kunden befinder sig i. Det er der rigtig mange, der falder for og overser så at betingelserne er hosting til priser, der kan minde om starten på internet-æraen!!!

For dem der ikke har forstand på det lyder det jo dejligt med en gratis hjemmeside. Men når de så snakker med andre finder de ud af, at de nok bruger lidt rigeligt med penge på at have hjemmeside ift. deres behov og muligheder. Men så er de allerede bundet for 3 år!!!

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover deres lumske sælgere der omgås og gradbøjer sandheden, yder de også en forfærdelig dårlig service.

På min tidligere arbejdsplads havde vi adskillige kunder der ringede til os og klagede og brokkede sig over deres mail pludseligt ikke fungerede. Til stor forundring for mig (de første par gange) da alt jo kørte upåklageligt.

Det viste sig så at Danaweb havde kontaktet vores kunder, tilbudt dem nogle af deres 'fantastiske' pakker og uden videre fået overdraget og/eller flyttet domænet. Og vi var jo naturligvis ikke blevet informeret om dette. Så alt hvad der hed mails forsvandt jo for dem - de kunne ikke længere kontaktes på deres vanlige mailadresser og Danaweb var ikke synderligt behjælpelige. Og det eneste vi kunne gøre var at sende dem til Danaweb - hvilket stillede os i et dårligt lys hos kunden da mange af dem opfattede det som om vi ikke 'ville hjælpe' men sandheden var jo at vi ikke kunne.

Nogle reddede vi så tilbage ud fra oplevelser som ovenstående, andre løste det nok med Danaweb, men det er da stadig med jævne mellemrum jeg (og andre kan jeg så se) bliver kontaktet for at blive reddet fra den penge-fælde som danaweb får dem lokket i.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en lidt for udspekuleret forretningsmodel. Jeg er heldigvis aldrig ind i dem før, men godt at vide til en anden gang :)

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Når de ringer starter de med at sige de vil forære en gratis hjemmeside fordi de netop mangler en reference i f.eks. lige det område, branche eller lignende som kunden befinder sig i. Det er der rigtig mange, der falder for og overser så at betingelserne er hosting til priser, der kan minde om starten på internet-æraen!!!

Nu blev jeg jo nysgerrighed og kiggede på deres priser :) Jeg er enig i, at det lyder meget dyrt og i din reference til 90'er priser :)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)