Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mismatch mellem model på kvittering og på produktet - kan det give problemer?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag købte jeg mig et stykke elektronik. Den model, jeg var ude efter, var desværre ikke på lager, så efter lidt vaklen valgte jeg en anden, lidt dyrere model. Ekspedienten finder den frem på lageret, scanner den ind og registrerer mine data (navn, adresse osv.) i systemet. Herefter bevæger jeg mig hen til kassen med produktet, siger mit navn og bliver opkrævet beløbet. Så langt så godt.

Da jeg er kommet hjem bliver jeg dog noget overrasket, da jeg efter et par timer vil undersøge produktet. Jeg har ikke kigget nøjere på produktet (der er skjult bag emballage) i butikken, da jeg jo så ekspedienten scanne stregkoden og prisen passede. Men nu opdager jeg, at jeg har fået en dyrere model, end den jeg har betalt for! Vel og mærke lidt over 20% dyrere (og selvfølgelig tilsvarende bedre).

Moralsk set bør jeg selvfølgelig tage forbi butikken i morgen med produktet (stadig i forseglet emballage) og min kvittering og forklare, at de har snydt sig selv. Og det ender jeg nok også med at gøre, for havde situationen været omvendt ville jeg jo helt sikkert have brokket mig, og så bør jeg ikke udnytte den omvendte situation.

Men lad os nu forestille os, at jeg beholder produktet. Nu har jeg jo opdaget, at det ikke var det produkt, jeg betalte for, men jeg kunne faktisk være så teknisk uvidende, at jeg da aldrig havde opdaget, at modellen hed noget andet. Fysisk ligner de hinanden temmelig meget. Serienummeret på produktet og det angivne serienummer på kvitteringen er også det samme, så det er jo tydeligvis det produkt, de har solgt mig, selv om den angivne model på kvitteringen ikke stemmer med den model, jeg har fået.

Hvis jeg om fx tre måneder oplever fejl på produktet, vil de så stadig skulle behandle reklamationen på produktet?

Jeg ved godt, det vil give en masse brok og ud over det etiske aspekt er det da også en væsentlig grund til, at jeg hellere vil få afklaret fejlen med butikken, men hvordan står det egentlig juridisk i sådan en situation?

Mvh.

Jakob

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)