Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kæreste er efter 1 års betalingsstandsning meldt konkurs i dag - HJÆLP!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Min kæreste igennem 6 år er netop i dag på lidt overraskende vis blevet meldt konkurs! Han har i et år været i betalingsstandsning og har tilbudt samtlige kreditorer 20 procent af den samlede skyld. Told og skat og alle kreditorer, på nær én bank, meldte ved første retsmøde ja til tilbuddet, men i dag ved det afsluttende retsmøde, havde told og skat og en anden bank ombestemt sig - de vil hellere have ham lukket, end at tage imod de penge, han har KÆMPET for at skrabe sammen... hans samlede skyld er på ca. 1.3 mio. Det går godt i hans firma, men for 2 år siden kom han bagud pga. manglende arbejde og det er det, vi så længe har måttet kæmpe med. Og han får aldrig indhentet den gæld - derfor bestemte hans sig for at gå i en betalingsstandsning.

Han har /havde et enkeltmandsfirma, der desværre er stiftet personligt...

HVAD SKAL DER SKE NU?

Vi venter vores andet barn til november, og vores mareridt ville være at skulle væk fra vores hus, men som vi er blevet advaret imod, risikerer vi følgende:

1) huset går på tvangsauktion (det ejes helt aldeles af min kæreste)

2) han skal have et alm. lønnet job, hvor told og skat bestemmer over hans rådighedsbeløb?

3) hans far kautionerede for ham i sin tid, da han købte huset, der jo er pantsat - skal de 300.000 kr., som han satte i sikkerhed, så komme fra ham nu her - for så ruinerer vi jo svigerfar!!!???

OG: nu hvor vi bor sammen, hvad får det så af betydning for alting og for mig?

Mit håb/ønske er umiddelbart, at jeg får et CVR nummer, og ansætter martin til en lav løn, så han kan viderekøre sit fantastiske arbejde, bare i mit navn. Og at huset så måske går på tvangsauktion, men at jeg kan købe det billigt, og at martins samlede gæld så slettes om 3 år som følge af en gældssanering. Er det dog drømmetanker?

Jeg har forsøgt at låne 200.000 kr. i en bank for nogle mdr. siden, til hjælp under betalingsstandsningen, men det kunne ikke lade sig gøre, da jeg selv har forbrugslån, billån og studiegæld... og så er min tanke da, at jeg da heller ikke kan låne til at købe huset på tvangsauktion, selvom det sælges langt under dets værdi? Og selvom det vil sætte os i en bedre økonomisk situation at sidde i huset, til langt billigere penge end før.

Jeg higer efter jeres råd og ærlige vejledning.

Mange venlige hilsner,

Diana

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Diana

Jeg er meget ked af at høre om de ting der foregår i jeres liv lige nu... 

Først og fremmest er det vigtigt at erkende, at det er en skidt situation, I sidder i - og at der ikke findes nogen nem vej ud af det!

Hvis Martin bliver erklæret personligt konkurs, vil I uanset hvad stå meget skidt I og med, det er ham der ejer huset og har haft den primære indtægt! 

Jeg synes din løsning lyder meget fornuftig, men om det kan lade sig gøre, når I er samlevere er jeg ikke helt sikker på; så skal det ihvertfald registreres som et ApS - og så er det vigtigt at alle kunderne skal sælges på ny, så de ikke bare trækkes over. Det kan have store skattemæssige konsekvenser OG så vil Martins kreditorer højst sandsynligt også komme efter det nye selskab.

Hvis Martins far alligevel står som kautionist kunne han måske være interesseret i at købe det på tvangsauktion og så kan I leje jer ind (indtil I kommer på rette fode igen).

Jeg har selv oplevet en konkurs i meget ung alder, hvor vi ganske vist var et A/S, men vi troede 100% på vores hjertebarn og hæftede derfor personligt for utroligt mange ting.

Men uanset hvad: vær forberedt på hårdt arbejde; både i den nye virksomhed (som skal vækste endnu hurtigere end den gamle) og med at få kreditorer tilfredsstillet med afdragsordninger, mm.

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, man kan sjældent sige, at det bare var et "firma" - det her var bare hele hans liv. Forstår bare ikke disse kreditorers afgørelse; de får efter hårdt slid tilbudt 20 % - jeg kan da hurtigt regne ud, at de aldrig vil kunne få mere ud af det, når det nu ender med en gældssanering om 3 år? I de næste 3 år skal han jo afdrage, men det kan da ikke blive til ret meget i måneden, når han jo skal ud og finde et alm. lønnet job og ikke kan drive noget videre selvstændigt... det virker i mine øjne helt vildt mærkeligt!?

I henhold til det, du siger, mener du så, at du ikke tror, jeg ikke kan videreføre hans firma i mit navn, hvis regningerne udskrives til samme personer, som der blev gjort i hans gamle firma? I hans firma er der jo også mange nye kunder hele tiden, men ja; der vil da sandsynligvis også være et par firmaer, han udlejes til jævnligt, der også vil gøres brug af i det nye firma? Og hvis nu "jeg" i det nye firma skaber økonomisk overskud, da Martin løn kun er så lille som muligt, vil det så stadig kunne ramme os, fordi hans månedlige rådighedsbeløb regnes ud fra også min indkomst?

Vil bare synes det var så frygteligt, hvis vi skulle flytte fra vores hjem... og hvis svigerfar skal ruineres pga. hans kaution...

Mange tak for hjælpen!!!!

Fra Ølstykke
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 102
Fra  Peak Sport Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er rigtig ked af at høre, at det er gået så galt og det kan være svært at se sig ud af.

Din mands kreditorer ser desværre ikke på tingene som du gør, de tænker penge og ikke andet. At de får tilbudt 20% er sikkert ok, men de vurdere helt sikkert at de vil få mere ud af det ved at erklærer din mand konkurs. Både i form af at de kan tavngssælge jeres hus, men også ved de kausionister som er med.

Nu ved jeg ikke hvad huset er værd, men hvis du har forbrugslån og de er store er det næsten umuligt at du går hen og køber et hus alene med mindre du tjener kassen og det går jeg ikke udfra da jeg så regner med at du ville have hjulpet din mand.

Ang at få slettet sin gæld, så er det ikke bare noget man sådan lige gør og skulle I være så heldige at gøre det, ja så står der jo din svigerfar bag som har kausioneret så går de 100% efter ham 

Hvis du skal starte firmaet op og rykke kunderne over så vil jeg anbefale dig at få lavet et APS og ikke lave den samme "fejl" igen med et enkelmands firma.

Der er mange flere aspekter i dette og nu vil jeg på ingen måde tage modet fra dig, men det er en rigtig hård situation I står i og det eneste man kan gøre er at acceptere situationen er som den er og reagere udfra det som der sker.

Mvh Jimmi

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Didididi:

Vil bare synes det var så frygteligt, hvis vi skulle flytte fra vores hjem... og hvis svigerfar skal ruineres pga. hans kaution...

Trist at det er end sådan, men I må jo nok belave jer på at skulle flytte fra Jers hjem. Svigerfar vil med all sandsynlighed komme til at skulle betale hvad han har kauktioneret for.

Du kan lære mere om gældssanering her: 

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/gaeldssanering/Pages/G%C3%A6ldssanering.aspx

Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde vist udtrykt mig forkert; hans firma er ikke meldt konkurs ved retten; han indsender selv en konkursbegæring og betaler de 30.000 kr. det koster... og ja, hvis et nyt firma nogensinde kommer på tale igen, bliver det Aps. Det kan man roligt regne med!

Vi har boet i huset i 6 år, og jeg kan slet ikke forestille mig, at de får noget ud af at huset tvangsauktioneres. På en tvangsauktion sælges det jo til langt under hvad der skyldes, så vi vil kun få en endnu større gæld. Jeg forstår ikke tankegangen...

Og når han er meldt konkurs, falder hans indtægt jo også yderligere, da han skal have et alm. lønnet job, og så kommer det da til at gå trægt til med afbetalingen (stort set hele hans lønindkomst vil jo skulle bruges for os som familie at leve for)...

Men hvis jeg skal forstå en gældssanering korrekt: vil han ikke være gældfri, når gældssaneringen slutter om 3 år??? Sådan forholder det sig måske slet ikke? Han kan måske fortsat hæfte for noget af gælden - til den dag han stiller træskoene?

 

Fra Glostrup
Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var da en trist historie, hvad laver din mand? HvilkeN branche? Er det ikke muligt at starte op i et andet navn?
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Didididi:

Ja, man kan sjældent sige, at det bare var et "firma" - det her var bare hele hans liv. Forstår bare ikke disse kreditorers afgørelse; de får efter hårdt slid tilbudt 20 % - jeg kan da hurtigt regne ud, at de aldrig vil kunne få mere ud af det, når det nu ender med en gældssanering om 3 år? I de næste 3 år skal han jo afdrage, men det kan da ikke blive til ret meget i måneden, når han jo skal ud og finde et alm. lønnet job og ikke kan drive noget videre selvstændigt... det virker i mine øjne helt vildt mærkeligt!?

I henhold til det, du siger, mener du så, at du ikke tror, jeg ikke kan videreføre hans firma i mit navn, hvis regningerne udskrives til samme personer, som der blev gjort i hans gamle firma? I hans firma er der jo også mange nye kunder hele tiden, men ja; der vil da sandsynligvis også være et par firmaer, han udlejes til jævnligt, der også vil gøres brug af i det nye firma? Og hvis nu "jeg" i det nye firma skaber økonomisk overskud, da Martin løn kun er så lille som muligt, vil det så stadig kunne ramme os, fordi hans månedlige rådighedsbeløb regnes ud fra også min indkomst?

Vil bare synes det var så frygteligt, hvis vi skulle flytte fra vores hjem... og hvis svigerfar skal ruineres pga. hans kaution...

Mange tak for hjælpen!!!!

Selvfølgelig hjælper vi her på Amino !!! :)

Det er faktisk ikke så mærkeligt, at kreditorerne ønsker at gøre det på den måde. Lige umiddelbart tror jeg da at jeres hus på tvangsauktion er mere værd end 20% af 1,3 millioner (gælden) og hvis han så samtidig skal afdrage lidt, så skal de nok få mere ud af det... Det føles ikke retfærdigt, men set med deres øjne ER det! Og det er vigtigt at kende forskellen, når man sidder i den situation.

Jeg havde selv svært ved det dengang, men det kom langsomt til mig - og idag hvor jeg igen stormer fremad med mine forretninger er jeg bare glad for jeg har den indsigt, som en konkurs giver (så der ER lys for enden ;) )

Du kan sagtens oprette en virksomhed, men sørg for at lave det som ApS, da der er nogle regler (jeg ikke er helt inde i) mht. samlever eller ægtefælle der arbejder i din enkeltmandsvirksomhed; og derudover ønsker du jo ikke havne i samme situation igen, vel??

Du kan også godt få hans kunder, men ikke bare tage dem og fortsætte med at fakturere. Reelt skal der foretages et nyt salg, dvs. ny kontrakt - og netop her er det nok ekstremt vigtigt, at det er et selskab han arbejder i og ikke for hans samlever (hans historik taget i betragtning).

Hvad angår svigerfar: så fik jeg ikke helt svar på om han evt kunne købe huset på tvangsauktion, hvorefter I kunne leje jer ind. Så bliver han jo ikke helt ruineret, da han får noget af værdi (uanset krisen forhåbentligt).

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Han er en anerkendt håndværker - og brolægger. Jeg ville godt kunne får CVR nummer med ham som ansat, men som før skrevet, ved jeg ikke hvor smart det er i praksis, når nu vores samlede indtægt formentlig vil beregnes fremover, til at der fastsættes et månedligt rådighedsbeløb... jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at tænke sådan...

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)