Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man gerne tage et år ''fri'' efter 9. klasse?

Side 4 ud af 6 (59 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lasse

Lasse Kalkar:

Mange tak for alle svarene. 

Umiddelbart hælder jeg helt klart mest til at tage et år uden skolen. Og som Emil også skriver, så er et år jo ikke særlig lang tid igen. Hvis jeg skulle på HHX, ville jeg jo alligevel i mellemtiden, i form af at jeg begyndte at drive virksomhed, læse en masse som omhandlede handelsfagene. 

Jesper:
Jeg går ud fra dine forældre ønsker du tager en uddannelse?

Ja, i den grad.

Jesper:
Havde du tænkt dig at blive boende hjemme?
 

Hehe. Ja, selvfølgelig. Er kun 15-16 år til den tid. 

Ja, jeg tillader mig at citere det hele. Jeg kan jo regne ud, at jeg er gammel nok til at være din far og derfor nemt kan lyde som en gammel idiot, selvom jeg ikke har børn. John skriver meget præcis hvad jeg selv (og sikkert dine forældre) ville forvente og Thomas har klaret sig fint uden mere end 9. klasse, men tiden var en anden og Thomas er en af de få - ikke de mange.

En masse andre unge her synes det er fint at droppe skolen, fordi de tror du vil lave noget mere fornuftigt, men det er ret ukonkret og du ved det heller ikke helt selv. Hvis du kunne leve af dit åbenlyse boldtalent, havde vundet x-factor og skulle på turne eller noget i den stil, ville jeg ikke være så bekymret.

De færeste klarer sig som ivjærksættere og det er ikke kun et spørgsmål om 'vilje' eller 'netværk' eller et par ord man kan fyre af i debatforum. Det er også tilfældigheder. Du vil (også) som iværkjsætter stå svagt med 9. klasse og det er ikke et 'papir' man kan låne penge på i banken.

Efter et fejlslagent iværksættereventyr, kan du så være tvunget til at få et job. De jobs du kan få med 9. klasse er stærkt begrænsede, men jeg forventer ikke det er noget du tænker på lige nu. Ufaglærte jobs er f.eks. lagerjobs, tjelemarketing, rengøring og transport. Lange arbejdsdage med trivielt arbejde til lav løn, men kan være fint som studiejobs eller i kortere perioder.

Jeg kan udmærket forstå du er skoletræt og ikke ønsker mere af det samme, men der findes andet end boglige uddannelser, så jeg synes du helt konkret skal tage fat i din skoles studievejleder og sige direkte at du 'ikke gider gå i skole' efter 9. klasse. Det bliver de ikke fornærmede over, for der er jo masser som har det som dig, men de kan f.eks. finde ikke-boglige uddannelser du synes er spændende og kan overskue.

Det skader i hvert fald ikke at undersøge muligheden i god tid og så har du bare flere valgmuligheder.

Fra dit spørgsmål om 'det er lovligt' at stoppe efter 9. klasse kan jeg regne ud, at dine forældre nok skal gøre helvede hedt for dig ;-) Jeg gætter på de vil være tilfredse så snart der er en 'plan' for din fremtid, for de ønsker naturligvis det bedste for dig.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Inkasso- inkasso

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 240
Fra  Lasse Freestyle Fodbold Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt med alle de svar.

Jeg kan sagtens forstå alle pointerne i jeres indlæg. Omvendt synes jeg dog at I nogle indlæg, for I det til at lyde som om, at hvis man tager et sabbatår efter 9., og ens projekt ikke lykkedes, er ens liv næsten helt smadret, fordi man kommer et år senere i gang med gym.  

Det lyder måske som en kliché, men sagen er bare det, at jeg ærligt talt ikke ville have tid til at drive firma ved siden af gym. Jeg spiller fodbold 5 gange om ugen, og det tager hvertfald 3 timer om dagen. Hvis jeg skulle gå i gym, lave lektier, spille fodbold, og drive firma på en gang, ville firma tiden blive meget presset. Selvfølgelig gælder det om at priotere, men jeg vil bare ikke kunne droppe fodbold. Og samtidig brænder jeg også meget for at blive iværksætter

Jeg følger naturligvis jeres råd, og vil snakke meget med studievejleder og forældre inden beslutningen tages.

Mvh

Book Danmarks bedste freestyle fodbold jonglører til dit event! Underholdning i topklasse - Mere info på..

WWW.FODBOLDTRICKS.DK 

Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må du vælge eksempelvis fodbold fra. Skolen er vigtigst, og det ved du vist godt inderst inde. Hvis det er så vigtigt for dig at blive iværksætter, så må du også være villig til at ofre noget for det.

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 240
Fra  Lasse Freestyle Fodbold Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John Sahl:
Så må du vælge eksempelvis fodbold fra. Skolen er vigtigst, og det ved du vist godt inderst inde. Hvis det er så vigtigt for dig at blive iværksætter, så må du også være villig til at ofre noget for det.

Ja, det er jeg naturligvis godt klar over. Men at droppe Fodbold, kommer aldrig til at ske. 

Mvh

Book Danmarks bedste freestyle fodbold jonglører til dit event! Underholdning i topklasse - Mere info på..

WWW.FODBOLDTRICKS.DK 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne måske skære lidt ned på fodbolden??
Hvis du allerede har dedikeret godt 15 timer af din uge på fodbold, vil det være vanskeligt at ovebevise nogen om, at du vil være selvstændig på fuld tid. Der er mange iværksættere, der ikke engang ser deres familie i 15 timer om ugen. (- Ikke, at jeg synes, det er godt, men det viser lidt om, hvilke prioriteringer, der kan være nødvendige, i hvert fald i en opstartfase).

Men jeg er jo stadig på "forældreholdet", der mener at du skal koncentrere dig om skole og fodbold. Det er jo en helt anden hverdag med andre udfordinger, du kommer til at opleve på f.eks. HHX end den skolegang, du har haft indtil nu.

Bedste hilsener

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal selvfølgelig tage et år fri, hvis du ikke føler at skolen er interessant lige nu.

Friåret kan du betragte som det år du ville have haft brugt på efterskole, eller lignende sted, hvor man kun lærer noget fagligt i mindre grad, men i stedet lærer en masse omkring livet.

Hvis du fortsætter i gymnasiet eller på anden uddannelse uden motivationen, så vil du bare ende op med dårlige karakterer, og vil uden tvivl blive endnu mere skoletræt. Hvad værre er, at de dårlige karakterer vil følge dig resten af livet.

Livet som iværksætter vil give dig en idé om, hvor svært (!) det er at tjene penge som selvstændig, og vil måske inspirere dig til at læse videre. Eller også vil du få succes som iværksætter, og så er du jo allerede på rette spor.

Held og lykke med eventyret! Yes

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

John Sahl:

Skolen er vigtigst

Hvis du virkelig mener, at skolen er vigtig, hvorfor så tvinge ham derhen før han er klar? Det vil aldrig ende ud med gode karakterer, og de vil altså følge ham resten af hans liv, og vil uden tvivl opstille meget større barrierer, end hvis han "spilder" (i din optik) ét år nu.

 

Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Hvis du virkelig mener, at skolen er vigtig, hvorfor så tvinge ham derhen før han er klar? Det vil aldrig ende ud med gode karakterer, og de vil altså følge ham resten af hans liv, og vil uden tvivl opstille meget større barrierer, end hvis han "spilder" (i din optik) ét år nu.

Jeg vil ikke tvinge ham der hen, jeg vil mene at han bør fortsætte hvor han er. Tage 10. klasse, måske med minimum antal timer, så han får noget mere modenhed og samtidigt har overskud til at starte sin forretning ved siden af.

Jeg er dog også så nysgerrig at jeg gerne vil høre hvad det er for en iværksættervirksomhed han gerne vil starte, for han må jo mene at der er bæredygtigt potentiale i det, siden han ikke kan gå i skole ved siden af.

Der er ikke kommet et eneste validt grundlag på banen for at hoppe ud af skolen i denne tråd. (I mine øjne altså!)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gode ved at forsøge at opstarte en virksomhed som ung, er nemlig, at man ikke - pine død - SKAL drive en bæredygtig virksomhed. Det er muligt at give det en chance, og man har ikke kone/kæreste, børn, husleje, mv. som er afhængig af, at man prøver at starte op som selvstændig.

... og faktisk, er det jo de færreste virksomheder, som er bæredygtige deres første leveår.

Som ung iværksætter har man derfor en helt unik mulighed, som man ikke får på noget andet tidspunkt i sit liv.

Var jeg forælder til en ung iværksætter ville jeg selvfølgelig kræve, at der blev arbejdet fuld tid som iværksætter, så tiden ikke bare går med ingenting.

Alternativet kunne være, at forsøge at blive professionel fodboldspiller. Så var det hér jeg ville kræve, at der blev gjort en betydelig indsats for at vise, hvorfor man har noget at have sine drømme i.

Jeg tror, at man kan lære meget mere som fuldtids iværksætter, end hvis man er deltidsiværksætter, med primært fokus på sin 10. klasses skolegang.

John Sahl:

Jeg vil ikke tvinge ham der hen, jeg vil mene at han bør fortsætte hvor han er. Tage 10. klasse, måske med minimum antal timer, så han får noget mere modenhed og samtidigt har overskud til at starte sin forretning ved siden af.

Hvad er lige det faglige argument? Man lærer ingenting i 10. klasse, som man ikke lærer på gymnasiet, eller en anden tilsvarende ungdomsuddannelse.

Så det "tabte" kan sagtens indhentes senere.

Dernæst, så tror jeg ikke på, at hvis man er skoletræt, at man efter endnu et skoleår i 10. klasse, kommer ud på den anden side og higer efter at komme videre på en ungdomsuddannelse.

Hvis man i stedet får lov til at lege "direktør", men efter 1 år finder ud af, at man kun har omsat for 5-10.000 kr., så kan man godt se fidusen i at læse videre, og man går derfor på med krum hals på den ungdomsuddannelse, som man nu synes er interessant.

John Sahl:

Der er ikke kommet et eneste validt grundlag på banen for at hoppe ud af skolen i denne tråd. (I mine øjne altså!)

Jeg synes der er masser, men heldigvis ser vi alle forskelligt på tingene... Big Smile

 

Side 4 ud af 6 (59 indlæg)