Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er bedst - CMS?

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Det jeg mener er, at hvis du f.eks. skal have tilmelding til nyhedsbrev, så er den placeret ens på samtlige sider, da det måske er en sidebar, der er den samme hele vejen igennem på samme niveau. Du har ikke f.eks. mulighed for at lægge et tilbud ind i sidebaren ovenover nyhedsbrevet på én specifik side... Og jeg forholder mig stadig til min discalimer... husk det! Det kan sagtens være at dit CMS kan dette - jeg taler bare om mange CMS''er, og at det netop er mange CMS''er der er problemet. Det er ikke et angreb på dit CMS...

Okay, på den måde, så kan jeg tage det helt roligt kan jeg se

Hvor vidt man har brug for et CMS eller ej, afhænger vel i grunden ikke så meget af hvor mange sider man har, men vel egentlig mere om hvor tit man har behov for at ændre på indholdet af sine sider. Jeg har CMS-kunder med 10 sider som opdaterer dagligt og som er ekstrem glade for deres CMS fordi det giver dem en høj grad af frihed til at prøve forskellige ting af.
Nogle af mine mest ihærdige kunder syntes det er fedt at se, at f.eks. en omrokering af deres tekstindhold kan gøre en forskel på deres rangering på søgemaskinerne - nogle ting de nok aldrig ville gøre hvis de hele tiden skulle have fat i en til at rette deres tekster og dermed betale hver gang.


Fra Glostrup
Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11-04-2007 22:58:25 Forfatter: Marcel Fuursted
 

Og Gloo: Jeg ved godt, at CMS''er kan understøtte alle disse ting... Men kan du på alle siderne bytte om på rækkefølgen på disse f.eks.? Kan du vælge på nogle af siderne at menuen slet ikke skal vises?

 

Naturligvis. Men nu ignorerer du i frihedens hellige navn nogen af grundene til overhovet at spekulere i CMS, nemlig ensartethed og brugervenlighed. Sekretæren der lige skal opdatere nogen oplysninger på siden skal ikke sidde og spekulere på om tilmelding til nyhedsbrevet nu skal stå over eller under de seneste nyheder, og om logoet skal flyttes over i den anden side, for det er besluttet en gang af den designer de betalte gode penge for at tænke over den slags.

 

Det kan godt være at du selv foretrækker noget andet, hvor du har mere kontrol over hvert eneste element, men som jeg ser det, er det ikke det ''kunden'' efterspørger, eller har brug for.

 

Dato: 11-04-2007 22:58:25 Forfatter: Marcel Fuursted

 

Og husk! DISCLAIMER! Det eneste jeg vil frem til er, at jeg synes 10-15 sider er meget lidt i forhold til at hun søger CMS. Især når man tænker på, at CMS''er OFTE (ikke altid og ikke alle herinde!!) sætter begrænsninger...


 

Som Oxkjær allerede har pointeret, så er det ikke så meget et spørgsmål om antallet as sider som det er hvor tit man har lyst til at ændre på dem.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg foretrækker ikke nødvendigvist noget andet... Som jeg nævner synes jeg meget det er afhængigt af sideantallet. Jeg synes 10-15 sider er lidt. Men igen: det er MIN personlige holdning :) Og jeg ignorerer ikke noget (i frihedens navn)... Jeg siger, at jeg personligt synes det er overkill. Jeg siger ikke, at hun er dum, hvis hun vælger CMS. Jeg hjælper hende med at gøre sig nogle overvejelser, som mange andre herinde. Jeg giver hende ikke facit - det vil jeg aldrig kunne gøre

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Qaqortoq
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Spændende debat, som bekræfter mig i min forvirring

Jeg synes at det er lidt af en jungle at vove sig ud i, når man skal vælge firma og løsning.

Nu har jeg så lært, at jeg burde have bedt om at få tilbud tilsendt i et skema eller andet (evt. med udgangspunkt i Marcus''s punkter), der ville gøre det nemmere, at overskue hvad de forskellige tilbud kan i forhold til hinanden - en øvelse jeg nu selv har kastet mig over, så Erhvervsrådet (der træffer den endelige beslutning) får et tydeligt billede.

I diskuterer engang imellem hvor meget jeg ønsker sidan skal kunne - og jeg henviser derfor til linket i mit første indlæg til erhvervsrådet i Ilulissat. Det er sådan jeg ønsker at siden skal se ud - og den skal opdateres mht. nyheder og nyhedsbreve løbende. Derudover skal vores side gerne have en "opslagstavle" hvor medlemmer kan annoncere og/eller orientere.

Venlig hilsen Anne

www.taratsit.gl/
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anne - Jeg vil lige give min mening.

Jeg arbejder selv med implementering af cms''systmer, men ikke i din størrelse. Ved siden af rådgiver jeg virksomheder i valg af nye cms'' systemer netop fordi de ofte ikke ved hvilke krav de kan og vil stille til et cms.

Jeg vil lige understrege at jeg ikke vil sælge dig noget som helst.

Med de behov og det man kan se på den eksisterende side, så er jeres behov meget begrænset, men I vil helt sikkert kunne drage fordel af et cms. Kort sagt vil fordelen for jer blive at I kan rette siden relativt let i en word lignende editor, på enhver maskine med internet adgang. det giver frihed i jeres maskinel og det er lettere end at der kun er én person som kan finde ud af frontpage, og siden ligner hø, fordi det er en amatør som koder html''en.

Når du får tilbud ind, så lad være med kun at kigge på funktionaliteten, da alle cms''systemer skal kunne det I har brug for. Det med kalenderen eller hvad det var du sagde - bed om at se et lignende eksempel. Har vedkommende ikke lavet en kalender før, så overvej om det er der samarbejdet skal være.

Husk også at overveje følgende:
Vedligeholdelse - Er det egetudviklet cms? Så betyder det at det ikke sådan lige vil kunne vedligeholdes af andre.
Referencer - Hvad har de ellers lavet? Hvem anbefaler dem. - Denne her er værd at kaste lidt energi efter!
Service - hvad følger der med i prisen. Dækker det kun over implementering, eller hvad?


Når du sammenligner priser - så hav den her i baghovedet:
http://www.t3cms.dk/pakketilbud/

De udvikler i typo3, som er et open source cms. Det er gratis, og du kan få det implemeteret af alle typo3 konsulenthuse du har lyst til.

Pointe: Du binder dig ikke både til produkt og samarbejdspartner.

Det betyder at hvis I nu f.eks. valgte typo3 som cms, så behøver i ikke lægge jer fast på en fast udvikler. Mange af dem som udvikler deres eget cms frigiver enten ikke kildekoden, eller det er ikke dokumenteret, så det er lettere at at lave noget nyt, end vedligeholde det gamle, hvis der kommer nye udviklere på.

Der findes flere open source cms på markedet, men typo3 er et af de største, hvilket betyder at der er mange som udvikler i det. Fordel for jer. Der findes også mange baseret på .NET og Microsoft produkter, men de starter meget ofte med en kostpris for licensen.



Lige meget hvad så sørg for at få det meget tydeligt afklaret hvad der er aftalt og hvad en given pris dækker over. Det er konsekvent at udviklere og brugere taler forbi hinanden omkring ønsker og krav, ganske simpelt fordi de taler to forskellige sprog. Det kan ikke siges nok.
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12-04-2007 21:32:06 Forfatter: Rasmus - IT-konsulent Hej Anne - Jeg vil lige give min mening.
Det betyder at hvis I nu f.eks. valgte typo3 som cms, så behøver i ikke lægge jer fast på en fast udvikler. Mange af dem som udvikler deres eget cms frigiver enten ikke kildekoden, eller det er ikke dokumenteret, så det er lettere at at lave noget nyt, end vedligeholde det gamle, hvis der kommer nye udviklere på.

 

Dette gælder jo også for produkter som PostnukeJoomla! og Drupal - og min erfaring er, at man ofte kan finde udviklere til disse systemer, der ligger prisklasser under typo3-konsulenterne. Som det kan ses af siderne har de alle tre en pæn brugerskare indenfor det danske sprogområde, så det vil være til at finde ''eksperthjælp'' også efter at konsulenter er gået hjem med sin fede check for implementeringen.

Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig. Pointen var ikke lige at det skulle være Typo3, men et cms som ikke er egetudviklet af et enkelt firma. Det fremgik nok ikke så tydeligt.

Det link jeg henviste til var et jeg tilfældigt fandt. Jeg syntes bare det var sådan en tabel opstilling, som mange gerne vil se. Det er rimelig håndgribeligt hvad der funktionelt er med i pakken. Det som ikke står er, at sådanne pakker oftest ikke dækker behovet, og der skal diverse moduler oveni. Du nævner selv noget ekstrafunktionalitet.

Med det du nævner det skal kunne, kan I nok med fordel gå efter de mindste systemer, da det ikke virker som om I vil få problemer med at systemet begrænser jer. Og som det bliver nævnt, så er det som oftest også billigere, da man rigtig nok kan finde nogle som ikke tage skyhøje konsulentpriser for det.

Hende som har baston.dk var meget glad for hendes udvikler. Og det kode jeg har set han har lavet er klasser over mange andres jeg ellers har set herinde. Ved ikke hvad han koster, men måske er det sådan en du skal tale med..



Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig. Pointen var ikke lige at det skulle være Typo3, men et cms som ikke er egetudviklet af et enkelt firma. Det fremgik nok ikke så tydeligt.

Det link jeg henviste til var et jeg tilfældigt fandt. Jeg syntes bare det var sådan en tabel opstilling, som mange gerne vil se. Det er rimelig håndgribeligt hvad der funktionelt er med i pakken. Det som ikke står er, at sådanne pakker oftest ikke dækker behovet, og der skal diverse moduler oveni. Du nævner selv noget ekstrafunktionalitet.

Med det du nævner det skal kunne, kan I nok med fordel gå efter de mindste systemer, da det ikke virker som om I vil få problemer med at systemet begrænser jer. Og som det bliver nævnt, så er det som oftest også billigere, da man rigtig nok kan finde nogle som ikke tage skyhøje konsulentpriser for det.

Hende som har baston.dk var meget glad for hendes udvikler. Og det kode jeg har set han har lavet er klasser over mange andres jeg ellers har set herinde. Ved ikke hvad han koster, men måske er det sådan en du skal tale med..



Side 4 ud af 4 (38 indlæg)