Dato: 06-04-2007 11:51:58 Forfatter: whatever Det er interessant at se at visse folk fra hosting branchen her på amino stejler sig op over emnet og forsøger at forsvare sig - hvilket jeg kan forstå -  men jeg synes hellere i skulle lægge op til samme strategi som McSolutions og scalere jeres løsninger til jeres kunder behov og ikke omvendt. At i scalerer jeres kunders løsning efter jeres virksomhedsbehov. - De gør nemlig de fleste i den danske hosting branche og det synes jeg er en meget dårlig trend.
Jeg forsvarer ganske vist de citerede betingelser, men udelukkende ud fra en 'sund fornuft'-tilgang: Betingelserne er en del af produktet, og ønsker du ikke dette produkt, så lad være med at købe det.
Hvad er forstanden i det sundefornuft at udnytte folks udvidenhed om hvordan det hele funderer i?
De fleste folk som bestiller hos en webhost er mange gange ikke særligt tekniske (Se bare alle tråde herinde fra neewbe folk som søger en host - og det er mange)og det er dem mange danske webhost lever højt på - dvs uvidenskab.
Det har ikke med sund fornuft, at gøre efter min mening - men kun med at man kan udnytte folks uvidenskab om hvordan det hænger sammen (og beskytte sig selv fra kunden som er snotdum)- det er de færreste som læser betingelserne når de bestiller - specielt private gør det ikke.
Det du forsvarer er en uetisk og uholdbar måde at drive en forretning på, på langsigtet plan - på kort sigtet ja, fordi du kan jo altid bare lave nogen hurtige penge og lukke biksen og skride efter 3-5 år når alle kunder er pissed og skrider...
> Hvad er forstanden i det sundefornuft at udnytte folks udvidenhed om hvordan det hele funderer i?
Jeg forsvarer på ingen måde udnyttelse af folks eventuelle uvidenhed, og det kan man heller ikke udlede af det, jeg skriver. Jeg argumenterer for, at når kortene lægges på bordet før handlen, så ved folk også, hvad de går ind til. Er betingelserne udformet, så kunden ikke kan overskue konsekvenserne af en accept, er der ganske rigtigt et problem.
For at vende tilbage til den oprindelige tråd, så synes jeg bare det er kedeligt at de udgiver sig for at være en kvalitetshost - men viser sig, at de ikke er det. Det er kedligt at der ikke er stort set nogen som virkelig levere kvalitet mere. Mange hosting firmaer udgiver sig for at levere kvalitet - men når du kigger under tæppet så...
Derfor er det ærgeligt at domaindirect viser sig være af samme skuffe, når de får den "gode" omtale som de har haft i pressen.
> Hvad er forstanden i det sundefornuft at udnytte folks udvidenhed om hvordan det hele funderer i?
Jeg forsvarer på ingen måde udnyttelse af folks eventuelle uvidenhed, og det kan man heller ikke udlede af det, jeg skriver. Jeg argumenterer for, at når kortene lægges på bordet før handlen, så ved folk også, hvad de går ind til. Er betingelserne udformet, så kunden ikke kan overskue konsekvenserne af en accept, er der ganske rigtigt et problem.
Pga af at mange folk ikke er tekniske, så forstår de jo heller ikke betingelserne som oftest er tekniskt skrevet. Så derfor indgår de en aftale som de ikke forstår... og dette er et problem som en del webhost tjener på... Og det synes jeg ikke er etisk forsvarligt.
Jeg forstår ikke helt hvordan deres system virker. De tilbyder 1.000mb gratis til alle - max 1 per person. Yderligere står følgende på deres side:
"Er det gratis at flytte min eksisterende hjemmeside til DomainDirect.dk?
Ja, det er gratis. Du kan flytte dit eksisterende domænenavn til domaindirect.dk, og i de fleste tilfælde kan du nemt og hurtigt flytte din eksisterende hjemmeside over til DomainDirect.dk. På siden Webhotel kan du se de tekniske specifikationer."
Så jeg oprettede et gratis webhotel, hvorefter jeg fik en mail. Der står dog intet om kontrolpanel, ftp-adgang eller andet... og når jeg nu prøver at vælge det domænenavn jeg ønsker flyttet, får jeg bare afvide at det er optaget og eneste valg er at vælge et andet. Nogle der har regnet systemet ud og kunne tænke sig at dele det med mig?
Normalt får man en midlertidig adresse, hvor man kan ligge det op. På den måde ligger indholdet der allerede når domæneflytningen går i gennem.
Helt enig. Sådan gør vi også. Men jeg forstod det sådan at du ikke have bestilt et domænenavn ;) Det er vel først når du har bestilt det at du får adgang.
Jeg har ikke endnu prøvet DomainDirect''s gratis webhotel, men umiddelbart ser tilbuddet da ud til at være genialt.
Et webhotel, hvor man kan uploade scripts og bruge en database server, er trods alt et ekstremt kompliceret produkt. Det er nemt at håndtere en klagesag på f.eks. et viskelæder, men det er altså ikke nemt at håndtere en klagesag på et hjemmestrikket php script op mod en hjemmestrikket mysql server.
Nu er det bare sådan, at hvis bare brugerne opfører sig pænt, så kan firmaer lave enormt billige webhoteller og tjene penge. Men jo mere simple reglerne for "pæn opførsel" skal være, jo mere stiger omkostningerne for firmaerne, og dermed prisen. Derfor kan rigtigt billige webhoteller kun lade sig gøre ved at man laver klausuler i retning af "Det er os der bestemmer, om du opfører dig pænt, og du skal opføre dig pænt for at beholde dit webhotel". Desværre bliver folk virkelig sure, hvis de har betalt for noget, og så bliver smidt ud...
Så det, som DomainDirect gør, er genialt på den måde, at folk netop ikke betaler for det, og at de samtidigt får masser af gratis reklame. Herved kan domaindirect reducere deres omkostninger endnu mere, og dermed fungerer de billigste webhoteller i virkeligheden som et trækplaster, der skal tiltrække betalende kunder til dyrere produkter.
Jeg tror at vi vil se meget mere af den slags. Google Pages er jo også gratis webhosting, som bare skal trække kunder til andre dele af Google firmaet - her har de reduceret omkostningerne ved at fjerne scripting og statistik, så de kan cache helt vildt meget.
Hvis man vil have support, sikkerhed for levering, stor mængde trafik af kompliceret karakter, eller bare ønsker at kunne skrive tåbelige webserver scripts, så skal man frem med tegnebogen eller få hostingen som en del af et køb af et andet produkt (f.eks. medleveret sin ADSL linie eller lign.).