Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man "hugge" informationer?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa! :-)
Jeg skal igang med at udbygge min aktivitetskalender og jeg vil høre hvordan man bærer sig ad med at få den fyldt op med informationer. Der er selvfølgelig mulighed for at man kunne besøge samtlige foreninger, tivolier, bands m.m. i landet og høre om man må ligge deres informationer i kalenderen. Men hvis nu der var en lidt mere tidssparende metode, så ville det jo være rart.
Jeg tænker på om det er lovligt samt etisk iorden at hugge sådanne informationer fra diverse hjemmesider? Når først et arrangement er annonceret på internettet, så er det jo i forvejen offentligt tilgængeligt.
Hvad gør andre sider der samler informationer ind omkring dit og dat (i dette tilfælde arrangementer af forskellig art)?
på forhånd tak

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mette

Der er 2 måder man kan gøre den slags på:

1) Give arrangørerne en side de kan skrive deres aktiviteter i
2) Lave en "robot" der læser deres sider

Mht. 2 så har forskellige søgemaskiner jo robotter der læser websites og indekserer disse. Det er dog en gråzone som du kan forstå på den aktivitet der har været med ejendomsmæglerne.

Du skal dog tænke på at det tager tid at lave en robot fordi de forskellige sider jo ikke er ens. Dertil sker det at hvis nogle af dem ændre deres side, så skal robottens algoritme også ændres.

Et eksempel er at jeg lavede et program for en der skulle finde navne og adresse på i telefonbog. Kort tid efter skulle jeg rettet det fordi de havde lavet en ændring i deres hjemmeside.

Hvis jeg var dig, så vil jeg nok skrive til de forskellige hjemmesider og høre om det var i orden.

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa! :-)

Vil du uddybe aktiviteten med ejendomsmæglerne (evt. et link)? den kender jeg ikke til.

Jeg har ikke planer om at få lavet en robot, så robotten bliver mig selv, ergo bliver det via manuel indtastning fra min side.

Jeg har planer om at få en kontaktformular på siden hvor foreninger m.m. selv kan indsende informationer til mig, det vil helt sikkert spare mig for en masse arbejde, og så er godkendelsen jo i hus samtidig. Dog tror jeg ikke der er nogle der vil bruge denne formular, før der kommer nogle flere aktiviteter i aktivitetskalenderen. Så derfor vil jeg gerne selv tilføje nogle aktiviteter i første omgang :-)

Hvis jeg vælger at maile rundt til hjemmesiderne for at spørge om lov til at komme deres aktiviteter i min aktivitetskalender, så er jeg bange for at det kan blive opfattet som spam, og det vil jeg ikk være interesseret i.

Ser frem til flere fif :-)

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Ejendomsmæglerne:

 

Der blev lavet en hjemmeside af en (kan ikke lige huske adressen) hvor han hentede oplysninger om alle ejendomme der var til salg hos forskellige ejendomsmæglere. Han gjorde det på en måde, så man kunne følge prisernes himmelflugt ;)

 

Det kom der meget ballade ud af.

 

Men det DU vil som du skriver er at du vil hente oplysningerne selv. Det ser jeg så ikke som noget problem idet oplysningerne er tilgængelige. Du skal blot sørge for at der er et link direkte til den side også.

 

Jeg ser det ikke som spam hvis du skriver til dem og spørger om du må bruge deres oplysninger. Man skal passe på med at man ikke råber "spam" blot der bliver sendt en e-mail.

 

 

Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jeg har et tillægsspørgsmål til denne tråd.

 

Hvad med nyheder? Er det i orden at samle nyheder fra andre nyhedssites på en side hvis disse nyheder er offentligetilgængelige? Fx.har berlingske, politikken, jp etc. altid en masse daglige artikler som alle kan læse. Må man godt vise disse artikler på egen side eller må man ''kun'' gengive overskrift og så linke til siden?

 

Rent grafisk ville det jo være flottest hvis man kunne gengive dem i artikelform men jeg er ikke helt sikker på reglerne for dette. Jeg ved at nogle blogs gør dette men jeg er ikke sikker på om de opfattes på samme både da deres brugergruppe ofte er små(set bort fra de populære af slagsen) og de derfor bare ikke opdages?

 

Nogen der kan give et svar på dette?

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Niels...

Tak for svar! :-) Jeg vil prøve at surfe nettet tyndt og finde indhold til min aktivitetskalender (inklusiv link til oprindelig sted hvor info er taget).
Så må folk bede om at få det fjernet hvis ikke de vil have informationerne der.. men det kan jeg jo ikke lige se en grund til at de ikke skulle ville :-)
ja.. det spam.. det vil jeg jo helst undgå og nogle er mere nærtagne end andre.. så dropper mailen :-)
Men tak for svar.. det bliver dejligt at få noget fyl i kalenderen!

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)