Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra "forfatter" til "forretning"

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange skriver, fordi de ikke kan lade være. Fordi de elsker at formulere sig, elsker at digte, finde på fortællinger eller formidle faglig viden. For mange forfattere giver dette i sig selv en vis tilfredsstillelse, men kun sjældent en stor indtægt.

Sådan behøver det ikke at være længere. Den digitale udvikling spurter derudaf og er godt i gang med at forandre hele ”landskabet” i bogbranchen.
                      I "den gamle verden" var forfattere leverandører af manuskripter til forlag og fik nogle få procent royalty for ulejligheden.
                      I "den nye verden" er det forfatterne, der styrer processen fra bogidé til udgivelse, salg og markedsføring. Det er forfatterne, som ejer alle rettigheder til manuskriptet og desuden udvikler andre ydelser og produkter, som kan bidrage til indtjeningen. Og i den nye verden tænker forfattere globalt. Den teknologiske udvikling og ændret forbrugeradfærd har gjort det langt nemmere og billigere, end det var for blot nogle få år siden. Det er mulighedernes vindue for alle, der kan skrive – eller få skrevet - en bog.
                      
Du skriver ikke en bog, men fremstiller et kommercielt produkt
 
Men det hele bliver kun muligt, hvis den enkelte forfatter ikke kun identificerer sig selv som "forfatter" i traditionel forstand. Du skal vende situationen på hovedet og se dig selv som ”købmand”, som en selvstændig "forretning", med kontrol over alle rettigheder og aktiviteter. Husk, at det er dig som forfatter, der skaber bogens grundlæggende værdi. Indholdet. Alt det andet (layout, publicering, salg, markedsføring etc.) er sådan set bare nødvendige følgeopgaver. Hvorfor er det så ikke dig, der styrer processen og optimerer den indtjening, du kan få på dit indhold? Skyldes det bekymring over udsigten til høje omkostninger til layoutere, bogtrykkere og markedsføring? Penge, du ikke ønsker at investere i projektet, fordi du dermed løber en risiko for økonomisk tab? Old school! I den nye digitale virkelighed kan den slags klares for næsten ingen penge, og dermed er den økonomiske risiko minimal. Vend derfor din selvopfattelse 180 grader rundt. Vær dit eget forlag og firma, og tænk som en virksomhed.                    Vær "Forfatter A/S". (Du behøver naturligvis ikke oprette et aktieselskab, jeg bruger kun A/S’et for at signalere ”virksomhed”). Væn dig til, at det, du beskæftiger dig med, ikke er bøger, men business. Du skriver ikke en bog, men fremstiller et kommercielt produkt.
 
Dermed skal du også vænne dig til at se med et åbent sind på "markedet", og hvad du kan tjene penge på, bredt set. Måske skal du slet ikke tjene på at udgive bøger. Måske skal din bog være gratis, som markedsføring af dig som ekspert på området, så du kan tjene på foredrag, personlig rådgivning eller noget helt tredje?  
 
Stort potentiale i e-bøger og print on demand
 
Den relativt nye trykketeknik print on demand åbner mange nye muligheder, som vi skal se nærmere på senere i bogen, men i disse år er det nok især e-bøgernes fremkomst, der tiltrækker sig opmærksomhed i bogbranchen. Jeg vil derfor lige give dig en føling med potentialet i de digitale forandringer, især manifesteret i salget af e-bøger.
                      Internationalt set er e-bøger nemlig et marked i eksplosiv vækst. Alene i USA blev der i tredje kvartal 2010 solgt e-bøger for ca. 120.000.000 dollars, hvilket nærmer sig en seksdobling på to år! [kilde: www.idpf.org].
                      Ved udgivelsen af Dan Browns nyeste roman ”Det forsvundne tegn” i september 2009 blev der på Amazon.com solgt flere elektroniske udgaver end trykte hardbacks. Juledag 2009 blev der for første gang solgt flere e-bøger end trykte bøger på Amazon.com, og da den engelske udgave af Stig Larssons bog ”Pigen der legede med ilden” udkom i USA i sommeren 2010, blev der i den første uge solgt 425.000 eksemplarer, hvoraf hele 125.000 (29 %) var som e-bog (kilde: Teleread.com).
                      Også i 2009 udgav Stephen King en kortroman, med titlen "Ur", udelukkende som e-bog. Ifølge ham selv var det en slags "eksperiment" og ikke for at tjene penge, men det gjorde den kendte forfatter nu alligevel. Stephen King skrev historien på tre dage og tjente 80.000 dollars (kilde: Publishers Lunch). Det er næppe noget, alle forfattere kan gøre ham efter, men alligevel siger det noget om fænomenet e-bøger.  
                      Stadig udgør salget af e-bøger kun nogle få procent af det samlede bogsalg, så potentialet er stort, ikke mindst i lyset af, at det engelske sprogområder er cirka. 300 gange større end det danske (derfor: tænk globalt!). Udviklingen er endnu ikke eksploderet tilsvarende i Danmark, men det er nok kun et spørgsmål om tid..
                      Der er dog bevægelser i gang i den danske bogbranche, som så småt ser ud til at have erkendt, at internettet og digitaliseringen ikke "går over" igen, og at e-bøger har en fremtid, også i Danmark. I en leder i den danske bogbranches tidsskrift "Bogmarkedet" fra medio 2010 konstaterer chefredaktør Nils Bjørnvig, at hele fire "sten" synes fjernet fra vejen mod e-bogens succes i Danmark:
  • Format: Epub ser ud til at blive de facto­branchestandardformat.
  • Distribution: Kan nu ske via Publizon.dk. Flere distributører kommer sikkert til.
  • Titler: Ud over akademiske bøger og undervisningsbøger kommer flere og flere "almindelige" bøger nu ud som e-bog.
  • Læseenhed/e-bogslæser: Med iPad, Bebook Neo, Cybook Opus etc. har markedet fået et antal e-bogslæsere at vælge imellem, ligesom læsning på smartphones bliver mere og mere udbredt.
Så også på det danske marked begynder det at rykke.
                      Også i relation til selvudgivelse kontra traditionel udgivelse er der skred i sagerne, og igen sker udviklingen i første omgang primært i USA. På det amerikanske marked blev der i 2009 udgivet mere en dobbelt så mange bøger af forfattere selv i forhold til traditionelt udgivne titler. Også i Danmark sker bemærkelsesværdige bevægelser. For eksempel har firmaet BoD (Books on Demand), som tilbyder en række publiceringstjenester for forlag og forfattere, femdoblet antallet af danske titler på bare tre år.  
 
Ingen "gratis omgang"
 
Men tingene kommer ikke af sig selv. Kun meget få mennesker bliver rige uden at røre en finger. Lad mig endelig slå fast med syvtommersøm: e-bøger og print on demand er ikke en genvej til succes for dårlige bøger. At udgive sine egne bøger er ikke nogen ”gratis omgang”, og du kommer til at bruge tid (og penge) på projektet.                      
 
Rigtig mange "eksperter" gør sig til fortalere for, at de nye muligheder er "motorveje" til indtjening. Hvor meget sandhed der er i det, er vanskeligt at vurdere. Mange af mulighederne ser ud til at være enormt tidskrævende i forhold til, hvad man kan forvente at opnå af indtjening.
                      For eksempel lyder mantraet fra en af de "nye muligheders" fortalere, forfatter og "mediefuturist" Kevin Kelly, at man blot skal have "a thousand true fans", som hvert år vil købe for 500 kr. af dig (læs artiklen her: http://www.kk.org/thetechnium/archives/2008/03/1000_true_fans.php). Det regneeksempel giver en ganske fornuftig indkomst. Så kan du selv sætte det i forhold til de ydelser og produkter, du har, og deres pris. Hvis du troede, at du måske skulle have i titusindvis af kunder for at få en fornuftig forretning til at løbe rundt, er 1.000 da heller ikke mange. Man kan tælle til 1.000 på nogle få minutter. Det lyder tillokkende.
                      Problemet er blot, at 1.000 betalende kunder ER mange. For at skabe 1.000 salg skal du nemlig i kontakt med mange, mange flere potentielle kunder. I reklamebranchen er det almindeligt kendt, at man ikke skal forvente responsrater på mere end 1­2 procent (højst) på de kampagner, man kører. Sendes fx et kupontilbud ud med posten til 1.000 personer, er det godt, hvis 10 personer foretager et køb. Så måske skal du i din PR og kommunikation i kontakt med 50.000­100.000 personer eller mere for at få solgt 1.000 enheder til 500 kr. Det er virkelig mange mennesker, der skal overbevises om at bruge 500 kr. i din forretning. Og hvis dine produkter er billigere, stiger antallet af påkrævede kunder naturligvis.
 
Det kræver en stor og tidskrævende indsats på mange forskellige områder at nå ud til så mange mennesker. For eksempel opbygning af website, søgemaskine-optimering af samme, opbygning af e­mail­lister på mulige kunder, blogskrivning, debattering på eksterne debatfora, effektiv PR, markedsføring og så videre. På den anden side kan man hævde tre ting:
                      For det første, at nettet trods alt muliggør kontakt til virkelig mange mennesker via en relativt lille indsats, så du er heldigvis fri for at sende kuponer ud til 100.000 fysiske adresser.
                      For det andet kan det jo være, at du blandt dine tilbud har ydelser, som koster væsentligt mere end 500 kr., og så behøver du jo ikke helt så mange kunder.
                      Og for det tredje er det jo slet ikke sikkert, at du hverken vil eller kan leve fuld tid af disse forfatterinitiativer. Hvis du har et job ved siden af, kan din samlede økonomi jo sikkert hænge ganske pænt sammen, selvom du måske kun har 500 eller 250 gennemførte salg til 500 kr. om året.
  
Kom hurtigt i gang
 
For lige at give dig en smagsprøve på, hvor simpelt det rent faktisk kan være at komme i gang, får du lige den mest enkle opskrift her. Du skal som nævnt have et manuskript og så i første hug satse på at udgive det som e-bog:
  •  Opret dit eget enkeltmandsforlag.
  • Upload manuskriptet til Smashwords.com eller Pubhub.dk.
  • Lav en lille simpel hjemmeside for e-bogen.
  • Gør bogen synlig via PR, markedsføring, blogging etc.
 
That's it! Okay, det er nok ikke lige klaret på en eftermiddag, men omvendt ser det vel heller ikke ligefrem skræmmende ud, håber jeg.
                      Herudover kan du vælge, hvor meget ekstra du vil fylde i forretningskonceptet, i form af at tilbyde fx en trykt udgave af bogen, foredrag, artikler, webseminarer, lydbøger og meget andet.
                      Lad mig lige for en god ordens skyld slå fast, at jeg naturligvis intet har imod hverken forlag, boghandlere eller traditionelle bogtrykkere og ­indbindere. Tværtimod har jeg stor respekt for den professionalisme, der findes hos dygtige redaktører, layoutere, korrekturlæsere og alle de andre fagfolk i den etablerede bogbranche. De bidrager alle til skabelsen af det fantastiske produkt, som en traditionel trykt bog i virkeligheden er.
                      Og jeg må indrømme, at jeg selv værdsætter traditionelle bøger en del. Ofte har jeg været lige ved at købe en bog, alene fordi den så ”lækker” ud. Flot tryk, layout og omslag, god indbinding og så videre. Forlagene, boghandlere og de øvrige interessenter i den etablerede bogbranche leverer varen på en seriøs og professionel vis ud fra de præmisser, der har været gældende hidtil.
                      Mit udgangspunkt er alene, at præmisserne nu er under forandring! Der vil sandsynligvis findes traditionelle trykte bøger på markedet i mange år endnu, men måske bliver disse bøger fremover marginaliseret til en lille, eksklusiv varegruppe for nogle få entusiaster?
                      Det er sådan set ikke den etablerede bogbranches ”skyld”. Det skyldes den teknologiske udvikling og ændret forbrugeradfærd.
                       Jeg observerer bare en udvikling og vurderer, at den vil medføre store muligheder for personer, der kan skrive, som en gang imellem kan være heldige at have noget væsentligt at sige, og som ikke har noget imod at tænke anderledes og se nye muligheder (og i øvrigt heller ikke har noget imod at tjene penge).
 
Vær "Forfatter A/S"
 
Hvis du synes ovenstående er interessant kan du læse meget mere i min nye bog: "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den", udgivet af Kreaktor Media august 2011. Bogen er i almindelig handel. Læs gerne mere på www.forfatter-as.dk .
 
                
Jan B. Felland, Dragør

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hyggeligt indlæg, og det giver rigtig god mening. Er bogen en fra A til Å med garanti for succes eller pengene tilbage :-)

Super fedt du har skrevet en bog om at være forfatter ;-9

God fornøjelse med at få den ud i verden!

/ Michall

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant indlæg. jeg vil bestemt overveje, om det forlag, jeg står for, skal slå ind på den vej, du beskriver, frem for den mere traditionelle. 

Ved du, hvordan bibliotekssystemerne og Copy-dan forholder sig til dette? Vi får en ikke helt ligegyldig indtjening ad denne vej. Ligeledes kan det være væsentligt for ens arbejdsplads' indtjening at medarbejderne udgiver på de rette, anerkendte forlag (læs: det koster kr at udgive et 'forkert' sted)

/Marianne

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

@Marianne:

Jeg ved at min egen bog "Forfatter A/S", som er min første danske bog på eget forlag, HAR fået en lektørudtalelse og p.t. er blevet købt af mere end 45 biblioteker. Hvad DBC lægger til grund for deres udvælgelse af bøger som får lektørudtalelse, ved jeg ikke. Måske har det haft betydning, at jeg tidligere har fået udgivet 4 bøger på etablerede forlag. Jeg vil tro, at DBC udvælger bøger til lektørudtalelse efter en nøgtern vurdering af bogens emne, relevans etc.

I forhold til Copydan tror jeg man er stillet præcis som udgivelser på etablerede forlag.

Bedste hilsner

Jan

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

OK. Det lyder beroligende :-)

/Marianne

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)