Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlighedstest hvordan er du?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/2/2005 7:29:16 PM Forfatter: Casper Sigaard

Når jeg sidder med sådanne svarmuligheder (og det gælder alle tests/spørgeskemaer) så er det altid meget filfældigt om den lige rammer 1 eller 2 (eller måske 4 eller 5) især hvis der er mange spørgsmål! Disse tests er rene tilfældigheder derfor skal de væk....!



For at imødegå dette problem lader man mange spørgsmål have indflydelse på de samme parametre. Derfor er problemet ikke så stort som du beskriver det. En langt større fejl er misforståelse af spørgsmålene.

Hvis spørgsmålet lyder: "Jeg nyder i udpræget grad at planlægge mine opgaver selv."
Og hvis jeg føler, at jeg nyder det, men ikke i udpræget grad.
Da er jeg i et dilemma - skal jeg svare 2 - næsten enig (i at jeg nyder det) eller 5 næsten uenig (i at min nydelse er udpræget)?
Mit svar vil afhænge af, hvordan jeg tolker "i udpræget grad".
Eller hvis spørgsmålet lyder: "Jeg er bedre end andre til ..."
Og hvis jeg føler, at jeg er bedre end nogle, men ikke så god som andre til det nævnte.
Skal jeg da svare: 1 Ja, jeg er bedre end (nogen) andre, eller skal jeg opfatte et 1-tal som "Ja, jeg er bedre end alle andre"?
Det afhænger af min tolkning.
 
En personlighedstest kan være et glimrende arbejdsredskab som indledende manøvre i forbindelse med at lægge en personlig udviklingsplan - men det må ikke opfattes som et objektivt billede af personligheden - et sådant findes nemlig ikke.
 
mvh Hans
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu bliver noget jo ikke en endgyldig sandhed fordi man kender nogen der har haft en dårlig oplevelse med sådan en test.
Jeg synes faktisk at det fortæller en del om netop de mennesker der mener at sådanne tests er total ubrugelig.
 
jeg vil ikke afskrive sådanne tests af den simple årsag at en dag kommer der en test der giver et korrekt billede
af menneskers personlighed(måske findes den allerede)
 
Om ikke andet så er sådan en test nok kommet for at blive, ihvertefald i den nærmste fremtid,og så  må man forholde sig til den, hvis man ønsker arbejde hos et firma/offentlige der bruger sådanne tests.
 
Det er jo langt fra alle mennesker der kan vælge og vrage mellem jobs.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

> Jeg synes faktisk at det fortæller en del om netop de mennesker der mener at sådanne tests er total ubrugelig.

Lige netop! Sådan nogle som mig, for eksempel, rejser os og går hvis en personlighedstest smides på bordet. Så hvis man gerne vil have fat i den type mennesker som ligner mig (på dette punkt) så får man ikke nødvendigvis de bedste kandidater gennem personlighedstest - tværtimod.

Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg har hellere ikke sagt man få de bedste til jobbet, på baggrund af en personlighedstest,men for det første er det ikke alle mennesker der har den luksus at kunne forlade en jobsamtale der kunne give et arbejde, og dernæst er det
anser jeg det for en sund grund holdning at have et åbent sind med hensyn til udfrakommende ting om så det er en personlighedstest eller f.eks ny teknologi,flygtninge,eller ens mor/far der slæber en papfar/mor med hjem.
 
 
Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/3/2005 12:04:04 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Dato: 12/2/2005 5:38:17 PM Forfatter: Mads Dam I øvrigt er jeg enig med Hugh længere oppe, at den virker lidt åbenlys/gennemskuelig og lettere intelligente mennesker er således istand til at manipulere med den til evt. jobsamtaler etc.
Det ser jeg egentlig ikke som et problem, for hvad skulle din motivation for bevidst at svare forkert være? For at det ''kunne betale sig'', skulle man jo vide, hvilken profil der søges. Det ville jo være træls at fremstå bevidst som en stærk ledertype, hvis man i virkeligheden er en medløber - og det er en medløber, de søger.
mvh Hans
Jeg tænker jo ud fra et jobgivers synspunkt. Ikke jobsøgers :-) Så vi er vidst enige, tror jeg.
 
Jeg har som jobgiver ikke lyst til at få en overkvalificeret medarbejder til at udføre et job, som vil kede denne efter ½ år, hvorved jeg risikerer at han/hende vil søge nye "græsgange". Det er jo forholdsvis dyrt at udskifte medarbejdere. Med det for øje, ser jeg helst at jobsøger svarer ærligst muligt og ikke "manipulerer" testen til sin fordel. Money money money  
 
I de fleste jobs jeg har søgt, har jeg da nogenlunde kunne gætte mig frem til hvilken profil der er søgt. Og ikke for at prale for meget, men sålænge jeg bare kommer til samtale, og virkelig vil have jobbet, så får jeg det som regel.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

> sund grund holdning at have et åbent sind med hensyn til udfrakommende ting

LOL, der er da intet nyt i personlughedstest. Jeg så de første for mange år siden og jeg har vurderet at metoden er ligeså tåbelige som stjernetydere, spåkoner og tryllekunstnere - i hvert fald i relation til driften af en virksomhed, og ansættelse af folk. Hvis en arbejdsgiver er så svagtbegavet at han bliver nødt til at ty til den slags ting, så er han sgu for dum til mig. Det handler overhovedet ikke om at være åben, men om at sætte helt rimelige personlige grænser for hvad man gider stille op til.
 
Om du så vil kalde det en luksus og kunne sige nej til jobs man ikke vil have, eller folk man ikke gider samarbejde med må du selv om, men jeg kan kun sige, at det i så fald ikke er en luksus man FÅR, men en luksus man TAGER.
 
Jeg har i øvrigt oplevet dette problem eller fænomen i andre sammenhænge også - indenfor min egen branche for eksempel. Nogle virksomheder er blevet så "omhyggelige" i den måde de vælger SEO-leverandør at de i praksis får fravalgt størstedelen af dem de faktisk er ude efter. Jeg får ofte alenlange spørgeskemaer tilsendt fra firmaer der er ude efter et tilbud på de ekspertiser jeg har. Både jeg, og de dygtigste af mine kollegaer i branchen, har SÅ travlt, og så mange nye kunder at tage af, at vi ikke har tid til at bruge en dag eller to på at besvare så kompekse forespørgsler om tilbud (RFPs). Det paradoksale er, at diss virksomheder netop har lavet så detaljerede spørgeskemaer for at sikre sig de får de bedste i branchen - men mange af de bedste i branchen fravælger jobbet alene på grund af den tunge procedure.
 
Jeg siger ikke at man ikke skal være omhyggelig i sin udvælgelse af ansatte, leverandører eller samarbejdsparter i almindelighed, men man bliver bare nødt til at se i øjnene at ens valg af metoder samtidig har en indbygget filtrerings-effekt, som ikke nødvendigvis er ønskelig. Typisk oplever jeg at det er de bedst kvallificerede der først melder fra, når procedurene bliver for tunge eller for tåbelige.
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da noget af en melding, når man tænker på at nogle af de mest succesfulde firmaer i danmark bruger sådanne tests.

Nu er jeg helt overbevist om at det ikke er stand alone at sådanne tests bliver brugt, men det er en af de redskaber firmaer bruger for at få danne sig, et samlet billede af  en person.
 
men jeg giver dig ret i at et sådan "våben " brugt i hænderne på mennesker der ikke ved hvordan det skal  bruges vil virke som et filter, det eneste firmaet opnår er at man tænker "sådan en flok amatører"
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Folk må da have brug for et Anger management kursus, hvis de kan fare i flint over en test. Jeg ved ikke om jeg er direkte fortaler for sådanne tests, men det kommer jo fuldstændigt an på måden de bliver brugt på. Om folk er svagtbegavede kommer i hvert fald ikke an på om de bruger personligheds tests til en jobsamtale. Jeg har været igennem sådanne tests i de sidste 3 job, jeg har haft. I det første job, der tog jeg testen efter at have været ansat der i et år. Det eneste negative var at vi også skulle tage en IQ test og chefen blev muggen over jeg havde højere IQ end ham ;-) Den test blev brugt konstruktivt til at lave en handlingsplan over hvilke ting jeg skulle forbedre og hvilke ting der kørte som de skulle. Jeg vidste naturligvis det meste selv, men vi kom da også ind på et par områder, som jeg ikke selv havde tænkt på. Vi havde en rigtig god dialog, hvor at testen bare var en form for agenda. De to næste gange, blev de brugt ved den indledende jobsamtale, hvor jeg havde besvaret en test på nettet en uge inden samtalerne. Der blev de brugt mere direkte rettet mod hvilken profil jeg var. Jeg vil indrømme at til den sidste samtale var der meget fokus på testen og heldigvis til min fordel ;-)

Jeg er enig i at de kan blive brugt forkert, men at kalde lederne i stort set alle de største danske virksomheder for svagtbegavede er vel ikke at have det mest realistiske menneskesyn. Fair nok at man har andre meninger, men klap lige hesten.  
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/11/2005 12:54:07 PM Forfatter: Kim W
Den test blev brugt konstruktivt til at lave en handlingsplan over hvilke ting jeg skulle forbedre og hvilke ting der kørte som de skulle.
 
Men der er (mindst) to måder at forholde sig til testresultatet på.
1. du skal forbedre de områder, du er svag på
2. du skal arbejde med de områder, du er stærk på
 
Ideen i løsning 1 er, at et helt mennesker er god til alt.
Ideen bag løsning 2 er, at et menneske skal have lov til at være den, han er.
 
Jeg har oftest mødt holdning nr. 1 og har derfor i mange år forsøgt at forbedre mig på mine svage områder - uden større held. Mine svage sider er stadg mine svage sider.
I de senere år har jeg koncentreret mig mere om at udvikle mine stærke sider. Det viser sig, at jeg får langt bedre resultater af dette - men det gør selvfølgelig målingen af mine svage sider endnu dårligere.
 
Derfor tilslutter jeg mig det englekor, som i disse juleglade ventetider synger, at tests kun kan være gode, hvis man er bevidst om, hvad man vil bruge dem til.
 
mvh Hans
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er enig i at man ikke kan være god til alt, men man kan da ikke bare læne sig tilbage og sige det her er jeg god til og dette her stinker jeg til, men det er sådan gud har skabt mig og det er der ikke noget at gøre ved. Jeg har fx. været hurtig til at smide 1000 bolde op i luften og så kunne det være at halvdelen af dem skulle samles op af andre fordi jeg var drønnet derud af med 300 i timen. Jeg var også elendig til basale ting som at bruge en kalender og jeg var praktisk talt meget ustruktureret. Det kan da godt være at jeg skabte kanon resultater og var gód til en masse andet, men véd at have knoklet med mine svage sider har jeg sparet meget tid i det daglige og er mindre stresset pga. jeg nu er mere struktureret. Det kan godt være at jeg aldrig bliver fantastisk på de punkter, men de er da blevet forbedret markant. Dette er jo bare et eksempel. Jeg mener der er lige store udfordringer i at blive bedre til det man er god til og til det man er mindre god til, men i min verden er det en falliterklæring at sige at man ikke kan være god til alt, så derfor koncentrerer jeg mig om noget andet. Dette er selvfølgelig bare min mening og vi kan jo ikke alle tænke ens ;-) 
 
Man må også tænke på at i visse job er der noget man bare skal være god til og det er jo som regel de ting der bliver lagt vægt på til samtalerne. Hvis ikke man fra starten af er god til de ting, ja så er man nok gået forkert. I hvert fald hvis ikke man vil gøre en indsats for at blive bedre.
Side 2 ud af 3 (28 indlæg)