Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlighedstest hvordan er du?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig, Hans, i at det ofte er spild af tid at kæmpe alt for meget med sine dårlige sider. Accepter det, kom videre,  og fokser på det du er bedst til, og som sikkert også er det du synes er sjovest.

Jeg mener dog fortsat at disse, og og mange andre ting, sagtens kan udredes meget bedre gennem samtaler og eventuel prøvetid frem for stereotype tests. Jeg synes for det meste at tests - i bred almindelighed, bliver en undskylding for at tænke selv, evaluere og tage ansvar for de beslutninger der skal tages.

Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er rigtigt, at man kunne udrede mange af de stærke og svage sider af et menneske igennem samtale og en prøvetid. Men i erhvervslivet er der ikke tid eller råd til det. Og der er heller ikke råd til at lave for mange "fejlansættelser", derfor er man nød til at bruge værktøjer til at teste ansøger med. En ny medarbejder kræver i reglen en indkøringsperiode på 6 - 12 måneder, før vedkommende er lige så effektiv, som sine kollegaer eller forgænger. Og man skal regne med, at det koster virksomheden min 150.000 kr i omkostninger og nedsat effektivitet, at skifte en medarbejder.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/11/2005 3:00:02 PM Forfatter: Jesper Hugh Kofod Og man skal regne med, at det koster virksomheden min 150.000 kr i omkostninger og nedsat effektivitet, at skifte en medarbejder.

Du må ha'' mig undskyldt, men jeg tror ikke lige det er de cifre, jeg vil kalkulere med i min virksomhed. Det afhænger jo i høj grad af stillingen, arbejdsopgaverne, ledernes evner, intern uddannelse og meget andet.
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er hermed undskyldt

Det tal er selvfølgelig ikke grebet ud af luften. Og selvfølgelig kommer det an på så mange ting. Men beregninger og undersøgelser viser, at det koster voldsomt mange penge - flere end man umiddelbart tror. Læs på dette link
 
Snakker vi "store" stillinger - der hvor de i reglen bruger personlighedstest, som er det hele emnet jo drejer sig om - så er omkostningerne langt større. En undersøgelse, af den svenske personaleøkonom Susanne Rehnlund, viser at det koster op til 725.000 svenske kr. Hvor danske undersøgelser viser at det koster en årsløn at skifte en medarbejder ud. Læs på dette link http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/4-nyansatte.pdf
Fra Odder
Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gennem tiderne taget en del personlighedstests og har været imponeret over hvor præcise de har været, og derfor har det givet både mig selv og min evt. arbejdsgive ret godt grundlag for at vurdere om jeg var den rette til jobbet / forfremmelsen.

 
Jeg kan derudover kun være enig i at det vigtigste ved at ansætte en ny medarbejder er kemien mellem ansøger og de kommende kolleger, men en test vil kunne give et supplerende fingerpeg om det nu er den rette person der sidder overfor en.
 
Udover de omkostninger som det anføres ovenfor at virksomhederne har på at ansætte en "forkert" medarbejder er der også nogle meget store pesonlige omkostninger for både arbejdsgiver og medarbejder ved at vælge "forkert" så derfor synes jeg at man skal bruge test ved ansættelser fra et vist niveau og opefter, men kun som supplement til ens egen opfattelse.
 
Hvis der så ikke er sammenhæng mellem testresulatet og ens perosnlige opfattelse, må man ruge kræfter på at få afklaret denne tvivl.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/11/2005 5:39:55 PM Forfatter: Jesper Hugh Kofod

Du er hermed undskyldt

Det tal er selvfølgelig ikke grebet ud af luften. Og selvfølgelig kommer det an på så mange ting. Men beregninger og undersøgelser viser, at det koster voldsomt mange penge - flere end man umiddelbart tror. Læs på dette link
Snakker vi 'store' stillinger - der hvor de i reglen bruger personlighedstest, som er det hele emnet jo drejer sig om - så er omkostningerne langt større. En undersøgelse, af den svenske personaleøkonom Susanne Rehnlund, viser at det koster op til 725.000 svenske kr. Hvor danske undersøgelser viser at det koster en årsløn at skifte en medarbejder ud. Læs på dette link http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/4-nyansatte.pdf

Jeg mener stadig ikke, at man kan bruge tallene til ret meget. Dit første link leder til et regneeksempel, hvor tallene er mere eller mindre indsat vilkårligt. Det næste er et dokument bygget over en undersøgelse, som ikke er videre veldokumenteret.
 
Ja, det kan helt sikkert være bekosteligt at skifte en medarbejder ud. Man kan dog også sagtens forestille sig scenarier, hvor det ligefremt vil være lønsomt at skifte medarbejdere ud, så igen... Din formulering lød på, at man skal "regne med omkostningerne på omkring 150.000 kr.". Det svarer lidt til at regne med en indkomst på 240.000 kr. i 2006 blot fordi det er "gennemsnitsdanskerens" kommende årsløn. :-)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har det lidt med personlighedstests som jeg har det med motiverende personalekurser, behovet for at vi alle skal bruge dem kommer primært fra de virksomheder der udbyder dem
 
En personlighedstest kunne sikkert være et godt værktøj når du skal ansætte en lederprofil der selvsagt har en stor indflydelse på dine øvrige ansatte. En sådan ansættelse er en større investering med vidtrækkende konsekvenser for store dele af dit firma. Problemet med personlighedstests er når udbyderne af disse får indført dem som en standard procedure ved stort set enhver slags ansættelse, hvormed de blot bliver en ansvarsfradragelse for selvstændig evaluering af den nyansatte. Dette er især meget udbredt blandt store koncerner hvor personlighedstests er rutine selv ved ansættelser af kontorpersonale.
 
Jeg har endnu ikke haft brug for en personlighedstest når jeg skulle ansætte folk, tværtimod har jeg gjort en dyd ud af gode gamle dyder såsom et personligt interview der afdækker firmaets og ansøgerens forventninger til jobbet, om kemien er på plads, om ansøgeren forstår sine arbejdsopgaver og om hans/hendes kompetencer kan dække disse.
 
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/11/2005 6:35:20 PM Forfatter: Lasse H. Kristiansen

Jeg mener stadig ikke, at man kan bruge tallene til ret meget. Dit første link leder til et regneeksempel, hvor tallene er mere eller mindre indsat vilkårligt. Det næste er et dokument bygget over en undersøgelse, som ikke er videre veldokumenteret.
Ja, det kan helt sikkert være bekosteligt at skifte en medarbejder ud. Man kan dog også sagtens forestille sig scenarier, hvor det ligefremt vil være lønsomt at skifte medarbejdere ud, så igen... Din formulering lød på, at man skal ''regne med omkostningerne på omkring 150.000 kr.''. Det svarer lidt til at regne med en indkomst på 240.000 kr. i 2006 blot fordi det er ''gennemsnitsdanskerens'' kommende årsløn. :-)

 
Nu er det her ikke en tråd, hvor vi skal diskutere hvor meget du tror eller ikke tror det koster, at skifte en medarbejder. Men brugen af personlighedstest. Og som du skriver, så kan man forestille sig scenarier, hvor det kan være lønsomt at skifte en medarbejder ud. Og det er derjeg mener at en personlighedstest, kunne havet været et godt værktøj. Havde man brugt den, som en del af sin ansættelse procedure, så kunne man undgå situationer, hvor man var nød til at skifte en medarbejder ud - som er forbundet med en udgift.
Side 3 ud af 3 (28 indlæg)