Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CMS, hva for en fisk?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 25. Jan 07
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer
Jeg har læst en del indlæg med CMS, og søgte os på det lige før, men jeg har vidermere ikke rigtig fået et uddybende overblik over hvad der er muligt indenfor dens grænser.

Jeg ved at man kan bruge det i sin virksomhed, hvor man let kan skrive, redigere, slette i sin e-shop, og der er moduler som nyhedsbrev, online booking system, og meget andet ved jeg egentlig ikke?:S

Så jeg håber i vil hjælpe mig med at finde nogle svar på følgende spørgsmål.

Hvad er der af muligheder jeg ikke kender til?

Hvad er et open source og et kommercielt closed source system?

Og så hvad jeg nu sku have glemt ?:)

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Et open source vil sige, at programmet er gratis - og at det ligger alle frit for at downloade kildekoden. Så kan andre programmører også udvikle moduler til systemet osv..

Et kommercielt closed source system vil sige, at det koster penge at bruge - og at kildekoden holdes hemmelig. Begge dele har sine fordele og ulemper.

Hvad et CMS kan varierer jo rigtig meget alt efter hvilket et du vælger ;) nogle kan kun redigere indhold på en side, andre bliver lidt mere avancerede med nyhedsmoduler - nogle kan endda varetage en webbutik. Så kan der f.eks. være indbygget søgemodul, så brugerne kan søge på din side - og meget mere :)

Der er næsten ingen grænser, udover udviklerenes fantasi selvfølgelig :)

www.nfdesign.dk

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Finten ved et CMS er grundlæggende at opgaven med at vedligeholde indeholdet på et website lægges i hænderne på ejeren / redaktørerne og resten af teknikken sættes (i princippet) op én gang og så kører det.

Så kan redaktørerne koncentrere sig om at taste indhold ind i kasser og så finder systemet selv ud af hvordan det skal vises, så redaktørerne er fri for at tænke på det.

Og ja - det er kun fantasien som sætter grænsen i princippet, men før det nok pengepungen. Af de systemer der henvises til på wiki-cms siden, så er typo3 f.eks. gratis, mens sitecore vist nok start på 100.000,- i licenser eller noget i den stil. De har vist lige fået ny prismodel.

Der er som sådan ikke noget som er bedst, da de henvender sig til forskellige målgrupper.

Jeg arbejder at sted hvor vi tager 1100,- i timen plus moms for konsulentarbejde. Det er der ikke mange som vil betale, men dem der vil, er glade for os. Ved siden af har jeg lavet cms''systemer som studiearbejde til 400,- i timen. Det er der andre som er glade for da det ikke er så dyrt, men de får heller ikke en løsning som kan nær det samme.

Jeg kan ikke gennemskue om det er fordi du overvejer at investerer i noget, eller bare generelt er nysgerrig, men der er ved flere af de nævnte cms mulighed for at prøve en demo. Det kan måske give lidt mere indblik
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nicolai,

et CMS-system er mange ting :-)

Jeg er selv forhandler af TYPO3, som er et open-source CMS system. Fordelen ved open-source er mange. Det de fleste slår på er prisen, men det at koden ligger frit tilgængeligt  har også den fordel, at alle har mulighed for at rette i koden. Hvis du med andre ord mangler en funktion, kan du selv skrive den eller få et firma til at gøre det for dig.

Der er ligeledes mange 3. parts moduler, som andre har udviklet til systemet. Det skulle jo være mærekligt om der ikke er et firma derude, der har haft de samme behov som dig, og derfor har skrevet et modul der passer til dem. Så er det jo dejligt at man bare kan hente deres arbejde ;-)

Men du kan læse mere om TYPO3 og eventuelt selv downloade og prøve det gratis
http://www.typo3.org

På siden finder du også en masse artikler og tutorials på både dansk og engelsk.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)