Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

imaterielle rettigheder - hjælp!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
forestil dig en situation som følgende:

 

3 personer sætter sig sammen om at lave en hjemme side, den 1 ejer domænet mens de 2 andre har know-how til at lave siden, hoste den osv.

 

Der aftales at projektet skal deles mellem de 3 personer, dette sker på mail/møder, men der kommer aldrig en kontrakt ud af det, blot løfterne om andele fra domæne ejeren til de 2 med know-how´en.

 

kommunikationen går i vasken grundet bla. manglende kontrakt og projektet går i stå.

 

der står nu et fungerende site med X antal brugere på.

 

domæne ejeren bestemmer sig for at gå solo og vælger at overfører domænet over på 3parts server, ydermere vælger han at kopiere indhold (database og alt andet til siden fra den oprindelige server) og tage det med. han begynder nu at plukke det ud han skal bruge fra sitet, fra databasen tager han bla. bruger oplysningerne.

 

de 2 med know-how´en står nu tilbage uden noget for det stykke arbejde de har udført og brudte løfter.

 

spørgsmålene er mange:

 

er det lovligt det domæne ejeren laver?

hvem har rettighederne til databasen´s indhold (og alt andet på siden)?

såfremt det ikke er domæne ejeren der har retten til databasen, må han så godt "bare" tage det han skal bruge (bla brugerne)?

de 2 er føler sig snydt, men hvad kan de gøre?

 

 

Som I måske har gættet er denne situation yderst tæt på virkeligheden, ønsker dog ikke at komme frem med navne da for meget modgang vil ødelægge alle chancer for at siden kan fungere i fremtiden, hvilket vil være synd for brugerne.

 

håber I kan hjælpe med lidt konstruktive input :)

 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen der vil komme med deres mening?

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 16-04-2007 16:22:00 Forfatter: Selbach Ingen der vil komme med deres mening?

 

Hej Selbach,

 

Hvis det fremgår klokkeklart af emailkorrespondancen, at ejerskab eller økonomisk udbytte skal deles og hvordan, så vil jeg tro at der er en god sag, men den vil kræve at du/I involverer en advokat og helst en god (dyr) en.

 

Med venlig hilsen

Lars C


Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lars.

 

tak for svaret, jeg vil mene det fremkommer tydeligt af flere mail´s at der er tale om ejerskab. er dog i tvivl om det kan betale sig at bruge penge på en advokat med den indtægt der er på nuværende tidspunkt.

 

det jeg er mest interesseret i er at han ikke bruger det jeg har lavet (jeg kan se han er begyndt at plukke ud af databasen til hans nye side), mit største spørgsmål er om jeg da jeg har lavet databasen har ret til alt når han ikke har overholdt hans del af aftalen?

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 16-04-2007 21:35:36 Forfatter: Selbach
Hej Lars.


tak for svaret, jeg vil mene det fremkommer tydeligt af flere mail´s at der er tale om ejerskab. er dog i tvivl om det kan betale sig at bruge penge på en advokat med den indtægt der er på nuværende tidspunkt.


det jeg er mest interesseret i er at han ikke bruger det jeg har lavet (jeg kan se han er begyndt at plukke ud af databasen til hans nye side), mit største spørgsmål er om jeg da jeg har lavet databasen har ret til alt når han ikke har overholdt hans del af aftalen?


 

Hej Selbach,

 

Selvom en sag kan se nok så klar ud for meningmand, så skal der en retssag eller ihvertfald meget klare beviser og en advokat på sagen før der kan nedlægges f.eks. fogedforbud mod brugen af det omtalte materiale.

Du skal altså afgører med dig selv, om du vil bekoste en advokat. Jeg mener ikke du har en chance for at overtale Sø- og handelsretten (tror jeg der er) i at nedlægge fogedforbud, når der ikke foreligger ret gode kontrakter.

 

Med venlig hilsen

Lars C


Side 1 ud af 1 (5 indlæg)