Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man starte dansk enkeltmandsvirksomhed med bopæl i udlandet?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Amaris Charvell:
Hvilke aktiviteter har du i DK Søren, siden de åbenbart betragter dig som havende fast driftssted her så?

Ud fra både Sørens og Joachims svar har de begge etableret kontor i Danmark og dermed fast driftsted i Danmark.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Amaris Charvell:
Hvilke aktiviteter har du i DK Søren, siden de åbenbart betragter dig som havende fast driftssted her så?

Ud fra både Sørens og Joachims svar har de begge etableret kontor i Danmark og dermed fast driftsted i Danmark.

Hej,

Jeg er ikke skatte-ekspert.. Men så vidt jeg ved er der ingen mulighed for ikke at have et dansk driftsted (kontor, virtuelt kontor etc). Jeg kan også skrive mig på listen over danskere i Malmö - men jeg har stadig dansk kontor, og SKAL derved betale dansk skat.

Men hvis du permenent bor i Sverige, og ikke har planer om at flytte til DK, og du vil arbejde fra Sverige, så ville jeg satme ikke være itvivl! Se at få oprettet en svensk virksomhed ;) Bare husk at din svenske virksomhed skal oprette en dansk bankkonto, bare for at gøre det nemt for dine kunder :-)

Dbh Jannik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen - MaxiWeb:
Men så vidt jeg ved er der ingen mulighed for ikke at have et dansk driftsted (kontor, virtuelt kontor etc).

En udenlandsk enkeltmandsvirksomhed der overskrider grænserne for fjernsalg skal eksempel momsregistreres i Danmark (men bliver ikke skattepligtig).

At have kontor i Danmark behøver ikke at medføre skattepligt. Et kontor der eksempelvis alene modtager bestillinger som så sendes fra eksempelvis Sverige behøver ikke at udløse dansk skattepligt. Ligesom det at lave et kontor hos mor og far heller ikke udløser skattepligt i Danmark, hvis man reelt kun henter post og vasketøj et par gange om måneden.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

halohalo:

Der er også det ved det, at hvis man starter en svensk virksomhed og stadigvæk har en dansk arbejdsgiver kan det give visse problemer/vandskeligheder mht. Skatteverket (læses arbejdsgiverbidrag).

Problemet opstår når man har arbejdsgivere i 2 lande.

Så bliver man socialtsikret i bopælslandet vilket betyder at den ska betale sociale afgifter i sverige af den danske løn.  Den er ca 30 %

Har man enskild firma i sverige, så kan man godt arbejde i bægge lande.  som ansatt i danmark og som selvstændig i sverige.

Man betaler så svensk sociale afgifter på det man laver i sverige 

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker på det, Michael? I tilfælde hvor du er ansat i DK og tjener penge på en eller anden måde i Sverige, vil Skatteverket opkræve din danske arbejdsgiver sociale afgifter - også selvom du bare står 5 timer i pølsevogn som bijob.

Det svar du typisk får ved SKAT er, at arbejdet skal beskattes der hvor det udføres. Skatteverket skelner ikke mellem hvilke typer jobs du har, de kigger efter om der går penge ind flere steder, og hvis der gør kommer de og opkræver sociale bidrag. Det var i hvert fald sådan det blev tolket da jeg fik rådgivning på et dansk erhvervscenter for nogle måneder siden.

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Joakim:

Er du sikker på det, Michael? I tilfælde hvor du er ansat i DK og tjener penge på en eller anden måde i Sverige, vil Skatteverket opkræve din danske arbejdsgiver sociale afgifter - også selvom du bare står 5 timer i pølsevogn som bijob.

Skattepligten har ikke noget at göre med sociale afgifter.

Jeg arbejde sammen med en kollega som hade enskild firma i sverige. 

han betalt så selv sociale afgifter på det han lavede i sverige.

Vil man have et officellt og helt korrekt svar så ville jeg kontakte de svenske myndigheder. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12678
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Michael_N:

halohalo:

Der er også det ved det, at hvis man starter en svensk virksomhed og stadigvæk har en dansk arbejdsgiver kan det give visse problemer/vandskeligheder mht. Skatteverket (læses arbejdsgiverbidrag).

Problemet opstår når man har arbejdsgivere i 2 lande.

Så bliver man socialtsikret i bopælslandet vilket betyder at den ska betale sociale afgifter i sverige af den danske løn.  Den er ca 30 %

Har man enskild firma i sverige, så kan man godt arbejde i bægge lande.  som ansatt i danmark og som selvstændig i sverige.

Man betaler så svensk sociale afgifter på det man laver i sverige

Hej allesammen.

Først og fremmest tusind tak for Jeres hjælp og svar, det er værdsat! :)

Dernæst har jeg rodet rundt med netop ovenstående problemstilling den sidste halvanden uges tid, så tænkte at jeg lige ville dele det jeg har fundet ud af omkring dette, hvis det nu kunne være til hjælp for andre der søger svar om det samme på et senere tidspunkt.

Faktisk havde jeg undersøgt dette for lang tid siden, og troede at jeg havde helt styr på det. Jeg havde læst og hørt mange steder, at man blot skulle have sin arbejdsgiver til at underskrive en blanket, hvorefter de så ville slippe for at betale de svenske sociale afgifter.

Det lød jo meget nemt og overkommeligt, men det viste sig dog at dette kun gør sig gældende når man arbejder for den samme arbejdsgiver i både DK og SE, ikke hvis de er forskellige.

Jeg startede derfor med at tale med Pensionsstyrelsen i Danmark. Her fik jeg forklaret, at det suværent var Försäkringskassan i Sverige der vurderede hvor jeg ville blive socialt sikret ved arbejde i begge lande, eftersom dette var mit bopælsland. Og de nævnte dertil, at jeg som udgangspunkt altid ville blive socialt sikret i Sverige i sådan en situation, med mindre Försäkringskassan gjorde en undtagelse, fordi de vurderede at jeg arbejde langt mere i DK end i SE.

Hertil skal det bemærkes, at det synes at være ligegyldigt i denne sammenhæng, i hvilket land du er skattepligtig, men at det er dit bopælsland, plus hvor stor en procentdel af arbejdstimerne der lægges i de respektive lande der tæller.

Det gjorde mig ret nervøs, da jeg ved at min danske arbejdsgiver (er nødt til at beholde mit nuværende lønmodtagerjob sideløbende mens jeg starter op), absolut ikke ville være interesseret i at betale de svenske sociale afgifter, da disse er langt højere.

Jeg er den seneste uge blevet sendt rundt mellem 117 forskellige kontorer og fået besked på at udfylde nogle blanketter. I tirsdags endte jeg så endelig det rette sted, hvor der var nogen der kunne hjælpe. De kunne dog ikke sige om jeg kunne forvente et svar om 1 eller 5 uger eller noget helt tredie, så jeg forberedte mig på at gå at vente nervøst i en evighed.

Allerede i dag (torsdag, to dage senere), ringede de dog til mig fra Försäkringskassan med svar. Følgende viser sig at være gældende:

Så længe du starter som "enskild näringsidkare" (eller enkeltmandsfirma i DK), har det absolut ingen betydning for din sociale sikring, da de ikke betragter det som værende en "ansættelse" hvis det er enskild/enkeltmands. Og i så fald betyder fordelingen af arbejdstiden heller intet. Jeg fik besked på at jeg i teorien kunne arbejde 100 timer per uge i Sverige, uden problemer.

Havde man til gengæld startet aktiebolag (eller APS i DK) eller hvilken som helst form for selskab, så havde ovenstående problemstilling trådt i kraft, da de i så fald betragter dig som værende "ansat" i/af dit selskab. 

Ovenstående blev lidt langt, men håber at det måske kan hjælpe til at kaste lidt lys over sagen for andre, da man i så fald sandsynligvis vil spare halvanden uges uendelige telefonopkald og rakken rundt fra et kontor, til et andet, til et tredie... osv. :)

 

De bedste hilsener

Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Søren Eriksen:

Selvfølgelig kan du det, har selv gjort det for et par mdr. siden. Bor selv i Malmö.

Du skal bruge denne blanket:

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/Registrering_af_udenlandsk_virksomhed_-_start_-_40110

Du glemmer jo lige at den blanket forudsætter at du har et moms nummer i dit hjemland, det må jo så betyde at du er moms registreret i Sverige!

 

Ravn

Nå, nu kan jeg lige så godt fortsætte med at dele lidt ud af det jeg har fundet ud af indtil videre.

Da jeg talte med en medarbejder hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen, fik jeg at vide at jeg ikke behøvede at udfylde dette. Ligeledes behøvede jeg ikke at udfylde oplysninger om svensk bankkonto, virksomheds ID etc., eller medsende dokumantation i form af pas eller lignende. Så længe jeg stadig var dansk statsborger, skulle jeg bare skrive mit danske CPR., så mente hun nok at de ville kunne finde mig.

Jeg har dog endnu ikke indsendt ovenstående (var nødt til at have afklaret det om social sikring først), og har hørt mange "skrækhistorier" fra folk der har skullet indsende netop ovenstående blanket, om uendelig svar retur om at både det ene og det andet var galt.

Jeg indsender det i morgen, så skal jeg nok opdatere når jeg engang har fundet ud af om det var så let og ligetil som vedkommende gjorde det til i telefonen ;)

Men det er rigtig nok den blanket som Søren linker til der skal bruges. Dertil skal man også bruge denne: http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/ikke-haeftende_repraesentant_-_bilag_ved_registrering_af_udenlandsk_virksomhed/25217, hvis man ikke selv har en adresse i DK man kan registrere virksomheden på. Jeg ved at det er ganske normalt at bruge et familiemedlems adresse, i mit tilfælde har jeg "brugt" min mor.

Den eneste betydning det har for vedkommende, udover at skulle underskrive blanketten selvfølgelig, er at de vil modtage en smule post adresseret til virksomheden på deres adresse. Der følger ingen andre forpligtigelser eller lignende med.

Og skulle nogen undre sig, så skal man bruge en hæftende repræsentant hvis den udenlandske virksomhed man vil registrere i DK ligger udenfor EU (altså hvis ens bopælsland ikke er et EU land). Men så længe det er indenfor EU, så er det blot en ikke-hæftende repræsentant der er tale om og brug for.

~ Amaris

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagde førsækringskassan at du kunde arbejde i Sverige VIA en dansk enkeltmands virksomhed ?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)