Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekspert råd søges !!!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 9. Dec 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vores firma har fået et 'lille' problem med Telia. Sagen er den at vi for ca 14 dage siden blev ringet op af en af Telia´s sælgere, der havde et godt tilbud til os. Han kunne tilbyde fem Business Value abonnementer til 349kr om måneden, og fem Nokia E7 telefoner til 1kr stykket. Da telefonerne var utrolige billige sagde vi ja til tilbuddet, sælgeren gik straks igang med at lave en kontrakt og sendte den til vores mail, vi godkendte kontrakten og troed at alt var i sin skønneste orden.

Men dagen efter vi har godkendt kontrakten, bliver vi igen ringet op af Telia, denne gang af en Sales Manager, han forklare os at sælgeren der solgte os telefonerne har begået en kæmpe fejltagelse da han slet ikke kan sælge disse telefoner til så billig en pris, og at vi skulle betale 1600kr pr mobil, hvis vi ikke ville købe dem for 1600kr stykket skulle vi sende pakkerne tilbage til Telia. Men vi henviste til vores kontrakt og sagde at hans fejltagelse ikke var vores skyld og at vi ifølge denne kontrakt har købt mobilerne til 1kr stykket. Sales Manageren ville så ringe tilbage til os med en løsning.

Da vi igen bliver ringet op af Sales Manageren har han tre løsninger til os, at vi betaler 1200kr pr mobil og får nedsat abonnements prisen til 299kr, at vi anullere ordren eller at vi betaler 23.000kr for fem Nokia E7 telefoner.

Mit spørgsmål er, kan vi fastholde Telia til kontrakten og vil sagen holde i retten?

Med venlig hilsen
Umair Shahzad Mahmood

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, men jeg vil da mene at en kontrakt er bindende?

At man moralsk måske burde mødes på midten er noget andet...

:) Kim

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Naturligvis skal du da bare fastholde Telia i deres kontrak da du ikke har handlet i ond tro.  Sales manager burde da også vide at han har en rigtigt dårlig sag. 

Gør det klar for Telia at du fastholder dit krav og såfremt de ikke levere de aftalte telefoner vil de blive stævnet. Du behøver ingen advokat for at stævne dem da sagen kan behandles som en Såkald småsag uden brug af advokat.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig, ogvda sælgeren endda har kontaktet jer med det gode tilbud er jeres sag ekstra stærk
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Næppe, Telia har reageret omgående og forklaret, at der er tale om en fejltagelse, og så er den sikkert ikke længere - desværre. Telia vil læne sig op ad en gammel dom kaldet Fona dommen, hvor Fona havde et TV til salg til en åbenbart forkert pris. En mand tog et billede af prisskiltet for at sikre sig beviset og gik ind i butikken for at købe TV'et. Fona oplyste det var en fejl, og i retten fik Fona medhold.

Men har I mod på det, så skal I anlægge en såkaldt anerkendelsessøgsmål, hvor Telia skal anerkende at I kan købe mobilerne til den oplyste pris.

God fornøjelse, og lad os høre resultatet om 2 - 3 år Wink

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Næppe, Telia har reageret omgående og forklaret, at der er tale om en fejltagelse, og så er den sikkert ikke længere - desværre. Telia vil læne sig op ad en gammel dom kaldet Fona dommen, hvor Fona havde et TV til salg til en åbenbart forkert pris. En mand tog et billede af prisskiltet for at sikre sig beviset og gik ind i butikken for at købe TV'et. Fona oplyste det var en fejl, og i retten fik Fona medhold.

Men har I mod på det, så skal I anlægge en såkaldt anerkendelsessøgsmål, hvor Telia skal anerkende at I kan købe mobilerne til den oplyste pris.

God fornøjelse, og lad os høre resultatet om 2 - 3 år Wink

 
Hej Jacob
 
Jeg er ikke advokat så bær over med mig, men jeg synes umiddelbart det lyder til du tager fejl. Fonasagen handlede den ikke om hvorvidt en forretning var forpligtet til at sælge til den skiltede pris? og ikke mindst om køberen handlede i god eller ond tro?
 
Denne sag handler, som jeg ser det, ikke om de skiltede priser som i fonasagen.
 
Jeg er ret sikker på der retsligt er forskel på en forkert skiltet pris og en opringning hvor en sælger aktivt vil sælge et produkt og aftaler en pris og efterfølgende aftaler tingene skriftligt og sender varerne for til sidst at finde ud af at der er sket en fejl.
 
Her bliver det meget svært at påperåbe sig trykfejl og det er meget svært at sansynliggøre at køber handlede i ond tro eftersom han ikke aktivt gjorde noget for at købe varen, men blev den tilbudt, skrev kontrakt og fik varen tilsendt.
 
Kan du ikke henvise til et sted hvor der står noget omkring ophævelse af skriftlige kontrakter på baggrund af at en opsøgende sælger laver en fejl og sælger en vare til en for lav pris til en køber som ikke er i ond tro.
 
Jeg ved godt forrige afsnit er sat på spidsen, men jeg har virkelig svært ved at se hvilken lov der skulle kunne ophæve en skriftlig kontrakt, underskrevet af begge parter, fordi den ene part finder ud af den har solgt for billigt uden køber har været i ond tro.
 
Jeg skal bestemt ikke udelukke jeg tager fejl Smile og jeg glæder mig til at få noget mere information og eventuelt blive sat på pladsBig Smile
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Samme her. Telia må vel komme med holdbare argumenter for at handel er sket i ond tro.

Fonasagen er vel også anderledes. Køber tager et foto af prisskiltningen. Det sker vel netop fordi at cedkommende synes at prisen er langt fra virkeligheden, og derved selv giver modparten et argument for at han handler i ond tro
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Umair..mener nu også, at du har en god sag..som næppe kan sammenliggggnes med Fona-sagen.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

ja ja ja drenge ;-)

Nu skal alt jeg skriver jo ikke tages for pålydende. Fonadommen beskriver visse principper, og disse principper kan finde anvendelse også i andre kontekster. Fejlskrift og lignende er også reguleret af aftalelovens regelsæt om løfters ugyldighed.

Når alt kommer til alt, så er situationen, at Telia - desværre - ikke har leveret, og drengene skal anlægge sag for at få en telefon. det tror jeg ikke jeg ville bruge tid og penge på altså.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Fonadommen beskriver visse principper, og disse principper kan finde anvendelse også i andre kontekster. Fejlskrift og lignende er også reguleret af aftalelovens regelsæt om løfters ugyldighed.

Jeg går ud fra du henviser til § 33 og § 36 (?).

Disse to paragrafer er jo ret klare i forhold til fonadommen, bl.a. da køber jo handler i ond tro.

Hvis det er de to paragrafer du henviser til kunne du så ikke kommentere hvordan du finder dem brugbare i forhold til et opsøgende salg hvor man aftaler en pris, efterfølgende underskriver begge parter en kontrakt med den pågældende pris og til sidst afsendes varerne.

Jeg kan virkelig ikke se hvad Fonadommen har med sagen at gøre, det er jo vidt forskellige problemstillinger. Fonasagen handlede om hvorvidt en kunde kan få en vare til en åbenlyst forkert skiltet pris og en køber i ond tro.

Denne sag handler om et opsøgende salg hvor en pris aftale først mundligt, derefter underskrives kontrakt og til sidst afsendes varerne og først derefter ønsker tilbudsgiver at forhøje prisen.

Er det paragraf 33 & 36 du mener eventuelt skal i spil i denne sag?

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Når alt kommer til alt, så er situationen, at Telia - desværre - ikke har leveret, og drengene skal anlægge sag for at få en telefon. det tror jeg ikke jeg ville bruge tid og penge på altså.

Hvad mener du med Telia ikke har leveret? Kontrakterne er underskrevet og telefonerne afsendt til køber. Det er vel ikke så meget spørgsmålet om drengene skal hive Telia i retten, mere om Telia vil hive deres kunder i retten for at insistere på at beholde de telefoner de er blevet tilbudt og har modtaget.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)