Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimeret til smartphones

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej! Hvilke forholdsregler skal man gøre sig i forbindelse med at lave en webshop for at gøre den optimeret til smartphones? jeg taler ikke om at lave en app men om at gøre den mere overskuelig på en smarthhone. Det er sikkert et komplekst emne, så jeg søger nogle overordnede retningslinjer.
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt overordnet vil jeg anbefale at kigge lidt på html5 og css3, da iPhone og Android begge understøtter meget af dette.

Der udover skal du jo undlade at have mouse-over-effekter (f.eks. ved menuer, som man har i nogle webshops).

Har du din mobile version på f.eks. m.dinwebshop.dk så sørg for at lave enten noindex eller canonical url, så du ikke får duplicate content og hvis du sniffer skærmstørrelse, så husk at gøre det både på dinwebshop.dk og på m.dinwebshop.dk. Ellers får du sådan en grim løsning som Politiken har, når nogen åbner din mobile version i en desktop browser (se her hvordan det ikke skal gøres).

En sidste ting - hvis du har Google AdWords på mobile enheder, så sørg for at pege dem direkte over på din mobile version af shoppen.

Held og lykke med det

Morten Vadskær

Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Morten!

 Mange tak for dit svar! Det var lige hvad jeg søgte.

 Hvis der er andre, der vil dele deres viden om dette emne, må de gerne byde ind.

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

"html5 og css3" - mere præcist så er det media queries og responsive web du skal google. Læs f.eks. 

http://www.alistapart.com/articles/responsive-web-design/

du kan også vælge at bruge http://jquerymobile.com/ f.eks.

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, Kristian - det er nu ikke kun media queries jeg tænker på (responsive web er en teknik - ikke som sådan en del af html5 og css3). Jeg tænker også på at du bør bruge f.eks. email og url i dine input-felter.

I øvrigt har Luke Wroblevski nogle rigtigt gode artikler om at udvikle til mobile platforme. Jeg oplevede ham til An Event Apart i Seattle sidste år og synes, hans pointer er rigtigt gode.

Bedste hilsner

Morten Vadskær

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)