Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Realistisk banklån til start af importvirksomhed

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Så fik jeg oprettet en bruger herinde og vil nu prøve at udnytte jeres viden på iværksætterområdet.

Jeg bor pt. på 3. måned i Asien og vender hjem igen til februar. Jeg er i gang med at undersøge muligheden for, at starte en importvirksomhed op hjemme i Danmark. Jeg har været rundt ved forskellige firmaer og allerede fået nogle priser på diverse produkter. Det der imidlertid er er mit problem er, om min idé overhovedet er realistisk rent pengemæssigt.

Jeg er pt. i dialog med de danske myndigheder vedr. kategorisering af mit første mulige importprodukt (drikkevare). Alt efter hvordan de vil kategorisere, står jeg til at skulle investere hhv. 300.000kr og 500.000 i projektet. 

Beløbene dækker mine samlede udgifter de tre første måneder, dvs.:

- Transport asien til lager i DK

- Told, moms, punktafgift

- Leje af lager (depositum og 3 måneders leje)

- Distribution i DK (3 måneder)

- Promotion/reklame

- Renteudgifter (Renter for et halvt år)

(Sig endelig til, hvis jeg har glemt noget)

Den store initial investing skyldes kvantiteten som det koreanske firma forlanger. Minimum kvantitet er 1stk. 20 fods container indholdende 1250 colli af 20x350ml. Jeg har fået hhv. CIF og FOB (Busan) fra firmaet. :

CIF Aarhus 16.126 $

FOB Busan 14.500 $

Jeg er studerende og vil drive virksomheden som en sidebeskæftigelse, dvs. at løn ikke skal medregnes indtil den er profitabel.

Den høje punktafgift kombineret med den høje kvantitet er den store synder hvad angår start investeringen.

Mit spørgsmål er nu, er det overhovedet realistisk for mig, at låne ovenstående beløb til start af virksomhed. Jeg er blevet garanteret af producenten, at skulle det ske at jeg står med nogle varer som ikke kan afsættes, køber en importør i et andet EU-land dem til samme pris jeg har betalt. Banken har altså, såvidt jeg vurderer det, sikkerhed i mine aktiver. Forudsat at min forretningsplan er god og realistisk, lyder det så helt umuligt? 

En anden mulighed er, at få mine forældre til at kautionere. De har en god økonomi og ligger inde med rigelige mængder likvider, så burde fra bankens synspunkt være stort set risikofrit at låne ud til mig, forudsat at mine forældre indvilger. Nogle der har erfaringer med det?

Endvidere vil jeg da gerne vide folks meninger omkring de tilbudte priser for levering. Jeg har skrevet rundt til diverse shipping/speditørfirmaer for at få en pris fra dem.

Spørg endelig, hvis I mangler flere oplysninger.

mvh

Emil

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emil,

 

Vi har lige hjulpet en drikkevarer importør i gang med et projekt der lyder meget som dit, og de havde store problemer med at skaffe finansiering, så helt nemt bliver det nok ikke.

Deres løsning jeg da lige synes du skal overveje, var at få en lille sending (tror de fik 1200flasker eller sådan noget) og så få dem solgt ind i danske butikker, og da de så kunne præsentere en faktura, fra en dansk kunde var det noget nemmere at gå i banken og få lavet en mellem finansiering, og de slap for lager osv.

Der er en del fordele i den model, kunne jo være du kunne overveje noget lign.

 

I forhold til om det er realistisk for en studerende at låne 500.000 tror jeg det ikke, selv med sikkerhed i varelageret, tror jeg ikke banken vil, men hvis dine forældre kan låne pengene og så låne dem videre til dig kan man sikkert godt lave en konstruktion den vej.   

Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Sansir:

Hej Emil,

 

Vi har lige hjulpet en drikkevarer importør i gang med et projekt der lyder meget som dit, og de havde store problemer med at skaffe finansiering, så helt nemt bliver det nok ikke.

Deres løsning jeg da lige synes du skal overveje, var at få en lille sending (tror de fik 1200flasker eller sådan noget) og så få dem solgt ind i danske butikker, og da de så kunne præsentere en faktura, fra en dansk kunde var det noget nemmere at gå i banken og få lavet en mellem finansiering, og de slap for lager osv.

Der er en del fordele i den model, kunne jo være du kunne overveje noget lign.

 

I forhold til om det er realistisk for en studerende at låne 500.000 tror jeg det ikke, selv med sikkerhed i varelageret, tror jeg ikke banken vil, men hvis dine forældre kan låne pengene og så låne dem videre til dig kan man sikkert godt lave en konstruktion den vej.   

Tak for svaret!

Udgangspunktet med min handel er først at lancere produktet i klub/bar miljøet samt på universiteterne til deres forskellige fredagsbarer mm. En lancering i butikkerne ser jeg ikke som realistisk før noget tid, da jeg ikke vil have råd til reklame mm., og derfor vil have svært med at skabe omtale. Omvendt er mit produkt så konkurrencedygtigt, hvad angår prisen, at det burde være noget der får folk til at spærre øjene op, når de ser prisen i et supermarked.

Det bliver selvfølgelig noget dyrere pr. flaske med en ordre på fx 1.000 flasker, da jeg ikke vil kunne købe direkte at producenten, men fx vil være tvunget til, at købe i butikkerne. CIF prisen ligger på 3,51kr. pr. flaske, hvor hvis jeg skal købe udenom firmaet kommer til at betale i omegnen af 5kr. pr. flaske og det er uden levering til Danmark. 

Men ang. lånet. Med sikkerhed i varelageret og at mine forældre indvilger i kautionere, lyder det så stadig urealistisk? En anden mulighed er selvfølgelig at låne pengene af mine forældre.

Jeg vil rigtig gerne snakke med jer, så snart jeg får nogle flere oplysninger fra min producent hernede. Der er helt sikkert nogle udgifter jeg har skudt for højt eller for lavt samt nogle jeg har glemt.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg tvivler meget på at nogen vil låne dig penge, da det lyder som et super risikabelt projekt, du har jo ingen garanti for at folk vil købe dit produkt.  Har du lavet en markedsundersøgelse af produktet ? test / prøve smagning blandt potentielle Kunder ?   har du selv noget slagserfaring.

 

Ravn 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Abroad:
Med sikkerhed i varelageret

Det er de færreste banker der er interesseret i at rode rundt med pant i et varelager. For bankens pant skal være effektiv skal du i princippet have frataget rådigheden over dette.

Jeg tror din bedste mulighed er et direkte lån fra dine forældre til at starte op på. Som Sansir er inde på. Det er noget lettere at skaffe finansiering, når man først har bevist at man sælge varen.

/Henrik

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Abroad:
Det bliver selvfølgelig noget dyrere pr. flaske med en ordre på fx 1.000 flasker, da jeg ikke vil kunne købe direkte at producenten, men fx vil være tvunget til, at købe i butikkerne. CIF prisen ligger på 3,51kr. pr. flaske, hvor hvis jeg skal købe udenom firmaet kommer til at betale i omegnen af 5kr. pr. flaske og det er uden levering til Danmark. 

 

Selvfølgelig bliver det dyrere pr flaske Smile Men med 1000 flasker kan du altså komme rundt i samtlige universiteters fredagsbar mange gange, og skulle det vise sig at de ikke vil købe så har du altså ikke mistet mere end 5-10.000... (det svarer til en skiferie og så er du videre... står du pludselig med en gæld på 500.000kr kommer det til at påvirke dit liv negativt i flere år)

Du skal naturligvis gøre fuldstændig som du vil, men hvis det var mig så ville jeg bruge 10.000kr på at undesøge om der var et marked inden jeg brugte 500.000kr af mine forældres penge...any day and twice on sundays. (og hvis den Koreanske eksportør er seriøs, så kan de også godt sende en mindre sending, det er jo ikke ligefrem ulovligt men det er en anden historie)

Altså hvis dine forældre er meget kredit værdige så kan de sikkert godt låne pengene, og hvis de tror så emget på dig og ideen at de vil låne pengene videre, så kan det sikkert godt lade sig gøre (om du så vil blande forretning og famillie på den måde skal du lige overveje i forhold til det kan bliver nogle kedelige julefrokoster hvis du har kostet dem 500.000kr :-) ) Men det kan du vel bare få dem til at kontakte deres bank og spørge om? Det bliver dem der skal låne pengene, som studerende bliver du ikke godkendt til at låne 500.000 det vil jeg næsten garantere.

Bare mine 5 cent

Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Sansir:

Abroad:
Det bliver selvfølgelig noget dyrere pr. flaske med en ordre på fx 1.000 flasker, da jeg ikke vil kunne købe direkte at producenten, men fx vil være tvunget til, at købe i butikkerne. CIF prisen ligger på 3,51kr. pr. flaske, hvor hvis jeg skal købe udenom firmaet kommer til at betale i omegnen af 5kr. pr. flaske og det er uden levering til Danmark. 

 

Selvfølgelig bliver det dyrere pr flaske Smile Men med 1000 flasker kan du altså komme rundt i samtlige universiteters fredagsbar mange gange, og skulle det vise sig at de ikke vil købe så har du altså ikke mistet mere end 5-10.000... (det svarer til en skiferie og så er du videre... står du pludselig med en gæld på 500.000kr kommer det til at påvirke dit liv negativt i flere år)

Du skal naturligvis gøre fuldstændig som du vil, men hvis det var mig så ville jeg bruge 10.000kr på at undesøge om der var et marked inden jeg brugte 500.000kr af mine forældres penge...any day and twice on sundays. (og hvis den Koreanske eksportør er seriøs, så kan de også godt sende en mindre sending, det er jo ikke ligefrem ulovligt men det er en anden historie)

Altså hvis dine forældre er meget kredit værdige så kan de sikkert godt låne pengene, og hvis de tror så emget på dig og ideen at de vil låne pengene videre, så kan det sikkert godt lade sig gøre (om du så vil blande forretning og famillie på den måde skal du lige overveje i forhold til det kan bliver nogle kedelige julefrokoster hvis du har kostet dem 500.000kr :-) ) Men det kan du vel bare få dem til at kontakte deres bank og spørge om? Det bliver dem der skal låne pengene, som studerende bliver du ikke godkendt til at låne 500.000 det vil jeg næsten garantere.

Bare mine 5 cent

Super fint med noget konstruktiv kritik, så kan jeg da få vurderet grundene til, at jeg overhovedet overvejer en så stor investering :)

Ang. markedsundersøgelse.

Jeg har tidligere arbejdet i barmiljøet i nogle år og har derfor nogle gode kontakter, både i København hvor jeg bor samt i Jylland hvor jeg kommer fra.

Jeg bor pt. i Seoul, Korea. Alene på mit universitet er vi 300 udvekslingsstuderende fra hele verden, 1/3 er nok europæere. Dette er blot et af mange universiteter i denne storby, hvor tilfældet er det samme for alle - mange europæiske udvekslingsstuderende. Vi er tyve danskere samlede herovre spredt på 3 universiteter og en af de ting vi har til fælles er, at vi alle er enige om, at min omtalte drikkevare smager godt og er billig sammenlignet med udbuddet i Danmark. Dette synspunkt deles af omkring 80-90 % af de europæiske studerende, hvilket fik mig til at tænke. De fleste mænd foretrækker, at drikke det rent eller "skylle" det ned med noget, mens størstedelen af pigerne blander det (dog ikke de danske piger). Alt i alt er produktet i hvert fald en succes blandt udvekslingsstudenterne. Dette kan selvfølgelig have flere forklaringer, smager det godt udelukkende fordi man er i godt lag, langt hjemmefra og en del af et nyt fællesskab, eller er smagen egentlig bare god - svært at sige.

Om ikke andet havde jeg i sidste uge besøg af svigerfamilien, som selvfølgelig skulle agere testpersoner, 4 ud af 4 var enige, det smager reelt set godt (2 piger på hhv. 18 og 23 samt deres forældre). Med sig hjem fik de så mange flasker loven tillader og skal så over den næste måned tage det med til fester i målgruppen 16-30 år. At svigerforældrene midt i halvtredserne så også tog flasker med for til uddeling og prøvesmagning i deres omgangskreds var et uventet plus.

Under deres besøg diskuterede jeg ofte min idé med min svigerfar som var varm fortaler for at det skal prøves af. Jaja, fint at svigerfar siger god for den, hvad skulle det betyde? Manden er ejer af flere meget succesfulde virksomheder og jeg vil betegne ham som en fremragende iværksætter, hans mening tæller i hvert fald for mig.

Tilbage til tallene og det handler om - profit og salgsstrategi. Produktet skal konkurrere på pris og smag. I min optik (ja, smag og behag er forskellig) har produktet en bedre smag end konkurrenterne på det danske marked. Ved indkøb af en container, vil jeg nå breakeven ved en pris der er 30-40 % lavere end konkurrenterne. Ved blot en lille avance kan jeg altså lave profit, såfremt at folk kan lide det. 

Hovedargumentet for at købe mit produkt er altså value for money. De får mere alkohol for pengene sammenlignet med køb af konkurrenternes produkter, derfor også den forholdsvist unge målgruppe. Argumentet med mere alkohol for pengene tiltaler nok mest mændene, men endnu en fordel ved produktet er det meget lave kalorieindhold sammenlignet med andet spiritus. Det kan i hvert fald bruges som et salgstrick til kvinder samt personer der tænker på sundheden når de drikker. Men marketing skal nok vente lidt endnu indtil jeg får undersøgt finansieringen først. 

At købe 25.000 flasker er selvfølgelig at springe i med begge ben, og jeg har derfor også vendt scenariet med producenten. Producenten har tilbudt, at såfremt produktet ikke kan sælges køber en tysk samarbejdspartner gerne lageret ind til indkøbsprisen. Omvendt vil en startinvestering på kun 1.000 flasker være en god idé, da jeg på den måde kan få undersøgt det danske marked og popularitet ordentligt.

Og ang. fredagsbarer på universiteter kan jeg informere om, at den beværtning med den største torsdagsomsætning i Århus er handelsskolens torsdagsbar, så man skal altså ikke undervurdere størrelsen, og så elsker vi studerende jo billige ting :)

Håber det kastede lidt mere lys over mine tanker, ser frem til at høre jeres.

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Abroad:
De får mere alkohol for pengene sammenlignet med køb af konkurrenternes produkter

Det lyder jo lidt mærkeligt for alkohol koster næsten ikke noget at producere, men det er punkafgiften der gør produktet dyrt.

Har du taget højde for både alkohol / evt sukkerafgift samt flakepant og emballage afgift ?

 

Mvh

Ravn

Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Punktafgiften er medregnet (alkohol). Jeg har dog ikke tjekket en evt. sukkerafgift, må jeg lige gøre. Flaskepant er indberegnet. Emballage afgift var ikke medregnet, er er nu tilføjet, tak for det. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligeledes er det vigtigt at alle ingrediencer er lovlige at bruge i DK.  Husk også på at du skal have en tilladelse fra fødevarestyrelsen for lovligt at kunne importere fødevare fra lande udenfor EU.

Indeholder produktet fedt skal du jo ogå tage højde for  den nye fedt afgift.

 

Mvh

Ravn

 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)