Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringsloven: Må eller må man ikke bede om mailadresse i forbindelse med en online-konkurrence?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hornslet
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg mener, det hele tiden har været lovligt at bede om mailadresser i forbindelsen med konkurrence med formålet efterfølgende at sende reklame. Bare man oplyser, at forbrugeren bliver tilmeldt et nyhedsbrev ved deltagelse i konkurrencen. Men med et nærmere tjek i markedsføringsloven er det en anden snak. Forbrugeren skal have købt en vare i forbindelse med tilmelding til nyhedsbrev. Den går ikke i forbindelsen med deltagelse i konkurrencer.  Hvordan vil I fortolke det? Hvad regler gælder der i forbindelse med online-konkurrencer?

Paragraf 6

Modtageren af reklamen skal tidligere have købt en vare eller en tjenesteydelse hos den erhvervsdrivende. Adresser afgivet i forbindelse med modtagelse af en gratis gave, gratis rådgivning, deltagelse i konkurrencer eller lignende kan ikke danne grundlag for markedsføring via elektronisk post i medfør af stk. 2. I disse tilfælde må den erhvervsdrivende i stedet indhente et egentligt samtykke (se afsnit 10). Det forhold, at kunden efterfølgende benytter sig af en eventuel fortrydelsesret, betyder ikke, at den erhvervsdrivende ikke længere kan udsende reklamer. Kunden må i dette tilfælde benytte sig af muligheden for selv at frabede sig fremtidige reklamer.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Har kunden købt en vare så må du godt sende reklamer via mail ang lignende produkter uden samtykke fra kunden.  Derimod ska et nej respekteres.

Er det derimod email fra konkurrencer så ska du have kundens samtykke til at du må sende reklamer og den giver de når det medvirker i konkurrencen.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 1022
Fra  SONNURMEDIA Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at ved 99,99% af alle online konkurrencer  giver man ved deltagelse samtykke til at blive tilmeldt et eller flere nyhedsbreve. Det skal selvfølgelig tydeligt fremgå hvilke nyhedsbreve man giver samtykke til at modtagelse og indhold, samt mulighed for at afmelde sig. Alle har selvfølgelig hver sin tolkning af hvor tydeligt det skal stå. Nogen mener at det er nok at det samtykket står i betingelser i en popup og andre ikke.

Stifter af SONNURMEDIA  - Alt indenfor webudvikling 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:

Har kunden købt en vare så må du godt sende reklamer via mail ang lignende produkter uden samtykke fra kunden.  Derimod ska et nej respekteres.

Er det derimod email fra konkurrencer så ska du have kundens samtykke til at du må sende reklamer og den giver de når det medvirker i konkurrencen.

Det er vigitgt at poientere at det skal være let at framelde sig - der skal være et link i mailen. Jeg har så set fantasifulde forsøg på omgåelse (Nybolig Erhverv) som krævede at man så skulle bruge en loginprocedure for at kunne framelde sig mail. Det er jeg ret sikker på er ulovligt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:

Har kunden købt en vare så må du godt sende reklamer via mail ang lignende produkter uden samtykke fra kunden.  Derimod ska et nej respekteres.

KUN, hvis det i forbindelse med købet har været muligt at frasige sig sådanne mails.

 

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Marianne: Jeg tillader mig at supplere de gode svar, der allerede findes her i tråden.

Den tekst, du citerer vedrører ikke direkte den situation, som du står i.

Det er lovligt at stille som betingelse for deltagelse i en konkurrence, at deltageren samtykker til at modtage markedsføring fra din virksomhed. Du skal her som altid huske at gøre det klart for deltageren, at deltageren giver sit samtykke - og til hvad. Deltageren skal aktivt give sit samtykke, eksempelvis ved at checke en boks af.

§ 6, stk. 2 i markedsføringsloven angår en lidt anden situation. Her taler vi om kunder, der køber. I de tilfælde er det lovligt at sende kunderne mails om tilsvarende produkter, hvis ikke kunderne har frabedt sig at modtage disse mails, enten ved købet eller efterfølgende. I den situation er det altså ok at have en boks, der er checket af i forvejen.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Hornslet
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres gode svar. Et held at det stadig er lovligt. Så nu er jeg mere rolig igen og klør på ;)
Det lyder bare sådan i paragraffen, at det er noget fy. "Adresser afgivet i forbindelse med modtagelse af en gratis gave, gratis rådgivning, deltagelse i konkurrencer eller lignende kan ikke danne grundlag for elektronisk post". Men når lige denne paragraf kun gælder ved køb, er jeg mere rolig. 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte, KLAR Advokater:
og til hvad

Og det er her de fleste går galt i byen, så havde været fint hvis du havde specificeret det nærmere.

Det er ikke altid at folk der afholder konkurrencer om f.eks. en Iphone også leverer mobiltelefoner, hvorfor det ikke nødvendigvis er nok at sige ja tak til reklamer fra virksomheden.

Og er det en virksomhed med mange forskellige varetyper, f.eks alt fra bildæk til hundeshampoo, så må den virksomhed ikke sende mails med tilbud fra alle de kategorier. Der skal man være tilmeldt interesse i hundepleje, i nogle tilfælde er interesse for hunde ikke nok hvis man virkelig går til yderligheder.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)