Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af {Keyword:} og varemærker

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 142
Fra  ennovation Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg ville høre hvor vidt der er tilladt at bruge {Keyword:} funktionen i AdWords hvis man har et konkurrende firma som søgeord.

Lad os sige et af mine søgeord er "Konkurrent F", må jeg så anvende {Keyword:} funktionen så en annonce vil se ud som følgende:

Annonce start
Tekst linie 1 mit firma
Tekst linie 2 mit firma
Url... til mit firma


VH

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
http://www.demib.dk/google-keywords-brands-1239.html

I deMibs indlæg (og kommentarerne dertil) er hovedemnet om konkurrentens navn må bruges som trigger-keywords.

Det er som udgangspunkt OK at tilføje konkurrent-relaterede søgeord til sine AdWords annoncegrupper.

Kasper (trådstarter) spørger ind til det lovlige i at lade konkurrentens navn indgå i annonceteksten.

Det må man IKKE.

Så hvis man eksperimenterer med at annoncere "imod" en konkurrent, så hold for guds skyld nallerne fra dynamic keyword insertion i de pågældende annoncegrupper.

Læs evt. Kristian Holtes fine indlæg om (mis)brug af firmanavne i AdWords sammenhæng.

Mvh Troels.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skriver deMib også: "Men hvis det er en anden SEO virksomhed der gør det, som jeg intet har med at gøre, så strider det helt klart mod både de gamle og de nye regler"

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
Det skriver deMib også: "Men hvis det er en anden SEO virksomhed der gør det, som jeg intet har med at gøre, så strider det helt klart mod både de gamle og de nye regler"

Enig - det var bare godt sovset ind i kommentarer om alt muligt andet Smile

Men pointen er i hvert fald, at man heller ikke kan bruge dynamic keyword insertion som en lovlig undskyldning for, at konkurrentens navn pludselig dukker op i annoncetitlen.

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 142
Fra  ennovation Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Vores annoncer anvender ikke konkurrentens navn i titlen, derimod anvender vi det som triggerword - så vi kommer selvfølgelig frem på søgninger efter dem. Imellemtiden er jeg blevet kontaktet af deres advokat som skriver følgende:

I henhold til dit vedhæftet link kan jeg blot konstatere, at omend Google bestemmer meget, så bestemmer de ikke hvorledes varemærkeretten tolkes i dansk og europæisk ret. Der er flere domme fra både danske domstole og EU-domstolen, der bekræfter, at en annoncørs mulighed for at gøre brug af en andens velkendte varemærke som søgeord er udelukket.

Det skal således fastholdes, at X retsstridigt har anvendt min klients varemærke. Såfremt der efter tirsdag den 15. november 2011 kl.12.00 fortsat vil være reklamer for X ved søgninger på min klient, vil jeg straks anmode fogedretten om at nedlægge fogedforbud.

Min klient forbeholder sig fortsat ret til at opkræve ethvert tab, som min klient har lidt hos X, ligesom min klient forbeholder sig ret til at kræve et vederlag for X uberettigede udnyttelse af min klients navn.

Hvordan skal jeg forholde mig til dette?

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

ennovation:
Der er flere domme fra både danske domstole og EU-domstolen, der bekræfter, at en annoncørs mulighed for at gøre brug af en andens velkendte varemærke som søgeord er udelukket.

Ovenstående er bluff, eller i hvert fald en kraftig overdrivelse.

Der findes mig bekendt ikke domme, der klart bekræfter det ulovlige i det som du har gjort.

Havde jeg selv modtaget et tilsvarende brev, så havde jeg bedt advokaten rende og hoppe - og så satset på, at en dommer ikke kunne tvinge Google til at udlevere oplysninger om hvilke søgeord, som jeg har liggende på mine kampagner.

Disse oplysninger har du så allerede udleveret...

Så med mindre du vil gå foran og hjælpe os andre med at få afklaret retstilstanden på området, så ville jeg nok trække pipen ind (læs: pause konkurrentens søgeord) og i stedet bruge annoncekronerne på at annoncere for dit eget brand i stedet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk ikke, at du - jura eller ej - tjener penge på dine konkurrentrelaterede søgeord.

Mvh Troels.

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 142
Fra  ennovation Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en relativ lille branche så vi får faktisk en del gode klik igennem på vores konkurrent kampagne. Men for mig er det lige så meget en principsag. Konkurrenten prøver altid at spille med musklerne - så det er sku ikke fair.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også selv principsager.

Det gælder bare om ikke at have for mange, for så ryger fokus fra det vigtigste, nemlig kunderne...

Hvis din konkurrent har større muskler end dig, så er måske ikke i en direkte fight (retssag), at du skal forsøge at bekæmpe dem.

Jeg troede egentlig, at var SEO branchen du skrev om, men når du skriver "relativ lille branche", så har jeg vist gættet galt.

Mvh Troels.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)