Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyret medarbejder stjal

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

En ansat tog kundes kontaktbetaling (ca. 9.000,- kr) for udført anlægsarbejde med hjem trods at han fik besked om at aflevere beløbet til hans forsatte. Den ansatte blev ved (over 3 dage) med at komme med undskyldninger for at det var ham umuligt at komme og aflevere pengene. Så blev det aftalt at pengene skulle indbetales på virksomhedens bankkonto. Det påstår den ansatte at han har sørget for. Men det er ikke sket. Den ansatte er politianmeldt for tyveri af pengene, men det er ikke en sag politiet prioritere, så der kan gå lang tid før de får efterforsket, fx skal de have kundens vidneudsagn og sikkert et print af sms-korrespondance som tydeligt viser at den ansatte digter historie på historie og ikke refundere pengene som han lover.

Sideløbende med denne sag, hvor den ansatte melder sig syg pga påstået færdselsuheld som er en af årsagerne til at han ikke kan komme med pengene afskedes den ansatte pga den sædvanlige sæsonbetonede nedgang i aktiviteter for virksomheden. (Op imod hver vinter afskedes alle eller næsten alle medarbejdere hvert år).

Den fyrede medarbejder nægter sig først fyret. Han truer med 3F osv., idet han ikke mener at han kan afskedes under sygdom. Virksomhed kontakter 3F for at spørge om vi gør noget galt. 3F har ikke den pågældende organiseret hos sig...

Det kan ydermere oplyses at:

  • Sygdom/uheld/skade ikke er dokumenteret, fx med lægeerklæring eller andet.
  • Arbejdstøj, sko, nøgler, udleveret værktøj etc ikke er returneret til virksomhed trods løfte (SMS) om dette. Der står i ansættelseskotrakt at det skal returneres til virksomhed ved ansættelsesforholdets afslutning.
  • Der mangler diverse værktøj fra arbejdsbil og værksted, som man kunne mistænke den tidligere medarbejder for også at have stjålet...

Spørgsmål :

  • Er det ikke ok at fyre medarbejedere (uanset tyverisag)?
  • Skal vi kontakte hans kommune omkring vores mistanke om socialt bedrageri, idet kan vel modtager sygedagpenge fra kommunen uden at være syg?
  • Kan vi sende ham en faktura på arbejdstøj, nøgler, etc? Og videre til inkasso osv.?
  • Hvad skal vi forvente, hvis tyven ikke kan eller vil betale pengene tilbage?
  • Kan vi få politiet til at ransage hans hjem for pengene, andre stjålne effekter, osv.?

Mvh

Irreteret arbejdsgiver

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aquami:

  • Er det ikke ok at fyre medarbejedere (uanset tyverisag)?
  • Jo det er helt i orden, når det skyldes manglende arbejde/ordrer(du må bare ikke umiddelbart ansætte en ny samme dag - hvor lsng tid der skal gå afhænger af indkommende opgaver
  • Skal vi kontakte hans kommune omkring vores mistanke om socialt bedrageri, idet kan vel modtager sygedagpenge fra kommunen uden at være syg?
  • Nej det vil være dumt at optrappe situationen, når I er direkte part i ovennævnte sag
  • Kan vi sende ham en faktura på arbejdstøj, nøgler, etc? Og videre til inkasso osv.?
  • Nej det kan I ikke - I kan besøge ham derhjemme og bede om at få alle effekter udleveret
  • Hvad skal vi forvente, hvis tyven ikke kan eller vil betale pengene tilbage?
  • I har politianmeldt sagen - tal med jeres forsikring - Hvis manden bliver dømt får I måske erstatning fra Staten hvis manden ikke selv er i stand til at betale - det er jeg dog ikke sikker på, men bliver han dømt, skylder han jo i hvert tilfælde pengene, og I kan iværksætte inddrivelse, det er nok bedst at tale med en advokat om dette. Eller evt. jeres arbejdsgiverforening eller brancheforening.
  • Kan vi få politiet til at ransage hans hjem for pengene, andre stjålne effekter, osv.?
  • Ja det burde de gøre, når I har politianmeldt ham - og der er tungtvejende beviser, det bør gå sin gang hos politiet -ryk dem lidt i ørerne på den pæne måde, det betaler sig bedst. Få fat i den person som har med sagen at gøre, istedet for blot at stille dig tilfreds med vagthavende.

En trist historie - 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han ikke kommer med en lægeerklæring hvis der står i din ansættelse kontrakt at den skal indleveres efter eks. 3 dage. Og du skriftligt har bedt efter den pr. alm. brev og R brev kan du bortvise ham.

Jeg mener at du kan tilbageholde løn hvis du har kvittering for at han har fået de forskellige effekter er udleveret.
Ville gøre det alligevel hvis det ikke er lovligt også hvis hans fagforening er af en anden holdning så må i tage den ad den vej.

Har selv haft en sag med en medarbejder som havde lånt til en bil og mente at da han stoppede så var det min bil jeg holdte penge tilbage og fagforeningen lederne kom med div. krav men jeg havde kopi af reg. bevis og bank overførsel så jeg kunne modbevise at det var deres medlem som ikke talte sandt. Jeg havde også video bevis på at deres medlem prøvede at tiltvinge sig adgang til firmaet kl 23.00 den sidste arbejdsdag hvor firmaet lukkede kl 17.30. Men låsen var skiftet så han kunne ikke komme ind kun køre rullegitter op og ned. Det var lidt sjovt at se han forsøgte havde jo regnet med det. Og så var han ikke mand nok til at komme selv da jeg havde 3 butikker prøvede han i de 2 andre hvor han vidste jeg ikke ville være og han sendte sin Far ud til mig. Jeg ved ikke hvad han var bange for. Tøsse dreng.

Ville aldrig blande kommune ind i det. Få en underskrevet dokument fra din kunde at han havde betalt din medarbejder måske med kopi af bank udbetaling. Så kan du anmelde han for bedrageri. Jo mere du gør af politiet arbejde jo hurtigere er de. Har også desværre haft en sag med falske underskrifter der var politiet ude hos han indenfor en uge hvis han ikke var kommet selv. Men forvent ikke for meget af domstolen andet end samfunds tjeneste. Han havde lavet for 150.000 hos mig samt lavet en bankgaranti om til at dække noget andet end det aftalte på 200.000 han fik maks straf på 120 timer samfunds tjeneste. Jeg følte mig til grin men dommeren mente det var en hårdere straf end fængsel fordi han på den måde mistede sin fritid med hans familie.

Du får aldrig politiet ud og hente dine effekter det må du tage med civil søgsmål. Eller fratrække/tilbageholde det i lønnen.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Det er desværre en værre tidsrøver at skulle slås med sådan et kriminelt udskud...

Jeg har i øvrigt rykket efter hans ugesedler på mange måder, mundtligt og skrifligt - men ingen ugesedler er kommet, så reelt har jeg ikke hans timer for sidste lønperiode. I den periode havde jeg ydermere udbetalt ham et lønforskud, som den naive flinke chef jeg er. Så render han med penge, tøj, udstyr osv som tak. Jeg frygter at komme på kant af en eller anden fagforening (tror dog ikke på at han er medlem af én), så jeg har ikke tilbageholdt løn. Blot indberettet et estimeret timetal til lønbureau og bedt dem tratrække acontolønnen.

Jeg har lyst til at køre ham igennem den helt store mølle med alt hvad der kan gøre med advokater, sagsanlæg, politi, kommune, skat, osv - men det er trods alt kun 9.000 kr han har taget samt lidt værktøj og tøj, sko, etc. Man må spørge sig selv om man gider det....

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)