Jeg tror såmænd ikke at IRL lukker og slukker Udfordringerne i detailhanddelens butikker er mange, men noget som internettet ikke kommer til at kunne de næste mange år, - er netop at røre og dufte og at have ekspedienten i butikken. Mine egne forretninger som jeg har haft i en årrække har slået alle rekorder i år. Vi har stort set fjernet alt backend og flyttet til frontend for nu at blive i computerjargonen, - og det kan ses på bundlinien. Jeg er netop nu sammen med nogle andre friske nye kræfter i gang med at løbe nogle fysiske butikker i gang her i Danmark, - og konceptet virker skam også herhjemme. Der er efter min mening ingen tvivl om at internettet ad åre bliver "discountbutikken" - mens det bliver langt mere trendy (og ">oplevelsesrigt) at handle i de fysiske butikker. For at komme dertil er der et enormt efterslæb i uddannelsen af butiksekspedienterne. Det er et lavtlønsområde med dårligt image, og det skal der rettes op på. Til gengæld er jeg slet ikke i tvivl om at du som kunde vil blive helt afhængig af dit daglige "fix" i butikkerne med de veloplagte ekspedienter og den fede stemning. Hvem gider at være en nærigrøv hele tiden? *glimt i øjet* Michael
|
Jeg tror faktisk på nummer 1. Måske ikke som den er præsenteret i hendes oplæg, men mere over i oplevelses genren.
Der er lavkonjunktur, og det kan man ikke bare ændre. Derfor vil antallet af butikker også blive tilpasset med den efterspørgsel, som der er i samfundet. Og det er meget naturligt.
Men hvis butikkerne i byerne gik sammen, og man på en eller anden måde, fik skabt en stemning, som f.eks i Tyskland til julemarkeder, handelsdage mm, hvor byen er stoppet med glade og købelystne mennesker, så ville butikkerne sagtens kunne overleve. Men det kræver butikkerne er up to date, og kan tilbyde kunderne de produkter, som disse efterspørger. Og så ville det nok gavne, hvis flere butikker tænkte i synlighed på nettet. Måske ik i form af webshop, men mere som info site, hvor events, nyheder mm kan præsenteres...