Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Just-kiosk.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
franchise eller egen kæde?

 

Hvad er forskellen mellem man har et franchise eller en "købmandskæde" hvor købmænd (eksterne) kan tilslutte sig og få de samme online muligheder som de kiosker der vil blive ejet af firmaet selv (interne)

 

Jens

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror ikke umiddelbart der er den store forskel. Man kan også selv eje en franchise butik, som man kan med det du kalder en "købmandskæde". Men igen, så afhænger det meget af det enkelte tilfælde, da dette køres meget individuelt, firmaerne imellem. Mange købmandskæder har dog den fordel, at man kan få lov til at have sine egne varer/produkter, udover det fælles sortiment - hvilet de fleste franchise koncepter ikke tillader.

// Jesper Skov

 

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved franchise bliver man mere bunden til selve konceptet - Er du selvstændig købmand, der bare køber dig ind i et koncept, får du lidt friere rammer - Så vidt jeg har forstået:-)


Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 03:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tror ikke du kan kategorisere det som du gør, med kun franchise og kæde.
Der findes mange forskellige former for kæde- og samarbejdsordninger, faktisk tror jeg at hver kæde har set eget koncept.
Tager du 7Eleven så har de et meget streg koncept, hvor indretning, varer, edb-system mm er bestemt af hovedorganisationen. Du kan ansøge om at blive franchise-tager og hvis de finder dig egnet kan du få lov at bruge mærket.
I McD er det lidt i samme stil, men der kan den enkelte ejer/franchise-tager fx selv bestemme priser (til et vist niveau) og de har så vidt jeg ved også mere indflydelse på indretningen mm.
I Interflora ejer man selv forretningen og bestemmer selv indretning, personaletøj og alt det andet. Man kan søge om at blive medlem og hvis ens forretning godkendes kan man blive medlem. Man har mulighed for at købe/få forskellige skilte mm med logo, men der er ikke noget som er obligatorisk.
Just-eat er lidt i samme stil, men køber vist et medlemskab og mig bekendt er der ikke nogle kvalitetskrav. Man har mulighed for at få/købe pizza-æsker og biler med logo osv med det enkelte pizzaria bestemmer selv priserne og størrelserne på maden.

Hvis det er fordi du er igang med at skabe et koncept så kast dig ud i en definering af hvad konceptet skal indeholde og ud fra Nikolaj Astrups forklaring kan du vel mere eller mindre selv bestemme om du vil kalde dit koncept for det ene eller det andet.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jeg er helt enig i at det er vanskeligt at kategorisere de forskællige kæder. Jeg vil dog forsøge alligevel.

Kapitalkæder er virksomheder der selv ejer alle enhederne og ansætter sine medarbejdere og ledere. Ex. CooP, Netto etc.

Frivillige kæder er virksomheder hvor enhederne vælger at knytte sig mere eller mindre fast til et koncept, som så varetager forskellige roller for virksomhederne. Matas var sådan en frivillig kæde, og Euro sko er. Meget ofte varetager fællesfunktionen f.eks. indkøbet. Det er kendetegnet for frivillige kæder at det er enkeltpersoner der er indehaver af butikken og at disse indehavere ejer en andel af faæælefunktionen.

Franchising tager det bedste fra begge systemer. Det er oftest enkeltpersoner der ejer butikkerne og franchisegiver der ejer konceptet og varemærket. McDonald''s, HTH, Bianco Footwear er alle ex. på franchising.

 

I frivillige kæder og i franchising må der på grund af konkurrencelovgivningen ikke aftales priser. Det er tilladt at sætte maximumspriser, men derudover er det ikke tilladt at fastsætte priser.

 

Håber det har bidraget til at få definitionerne på plads

 

Mange hilsner

 

Bo Zoffmann

 


Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusinde Tak for de gode forklaringer,
 

Nu har i jo bare sat mig i det dilemma. at jeg skal tilbage til forretningsplanen.

(lol)

 

Jens Lykke Nielsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)