Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette firma i Norge, men arbejde fra Danmark

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ved at starte et firma i Norge sammen med min bror. Vi starter det i Norge, da det er der de fleste kunder indenfor vores branche er. Min bror bor i Norge, men jeg bor selv i Danmark.

Vores firma laver nogle små computere, som indebærer at jeg skal lodde nogle forskellige komponenter sammen. Det betyder at vi skal have indført disse komponenter (typisk fra USA) i Danmark hvor jeg så skal bearbejde dem, hvorefter at de samlede computere skal sendes til kunden. Hvordan og hvorledes kan det bedst foregå mht. moms og told? Og er der nogle problemer med at jeg bearbejder tingene her i Danmark på vejne af det Norske firma?

Vil det give mening at stifte et Dansk firma til formålet som handler udelukkende med det Norske for at få papirarbejdet i orden?

mvh,

  Nikolaj Fogh

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil nok være en god ide og have en virksomhed i dk pga. moms, told, osv fordi ellers vil det jo blive fordyret med 25% i moms fordi du jo ikke kan trække det fra.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 07
Indlæg ialt: 498
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også overveje om det kan betale sig at hente varene til Danmark, før de bliver sendt videre til Norge, da Norge er uden for EU, risikere du at skulle betale told for varene både når de kommer til Danmark, og når de kommer til Norge.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at varerne skal bearbejdes af mig før de kan sælges videre.

Det ville nu også have været lettere hvis Norge kunne tage sig sammen og komme med ind i EU :)

Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 07
Indlæg ialt: 498
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

nfogh:
Det ville nu også have været lettere hvis Norge kunne tage sig sammen og komme med ind i EU :)

Det skal du nok ikke regne med kommer til at ske, Norge har alt for mange penge, så de sagtens kan klare sig uden hjælp fra nogen andre :)

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Spændende projekt! Jeg sender dig lige en privat mail.

Mvh

Jørgen

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Norge kommer aldrig med i EU. De skal bare følge mange af de love fra EU pga. samarbejdet med EEC lande som de er som også Schweiz er.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag. Men kan huske i gamle dage var der nogle som havde toldlager hvor det ikke blev indfortoldet eller det kom på carne. Jeg kan huske at vi transporterede varer fra Topsil fra Norge til DK og retur efter de havde forarbejdet det. Der var jo også en regel alt efter hvor meget det bliver forarbejdet at det kunne skifte oprindelse land. Prøv at kontakte dit toldcenter.

Men det er jo alt efter værdien på varen om det kan betale sig.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg nu opretter et I/S firma i Danmark som producerer og sælger udelukkende til mit norske firma, er jeg så sikret imod at hæfte hvis noget går galt?

F.eks. Jeg laver et produkt i mit danske firma som jeg sælger til mit Norske. Det norske firma sælger produktet videre til en kunde. Produktet fejler og skaber en masse problemer. Kunden rejser krav mod det norske firma, og det går neden om og hjem. Kan kreditorerne så gå videre til leverandøren af produktet (mit danske I/S firma), og derved gøre at jeg hæfter personligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

nfogh:
Hvis jeg nu opretter et I/S firma i Danmark som producerer og sælger udelukkende til mit norske firma, er jeg så sikret imod at hæfte hvis noget går galt?

Hvis du mener økonomisk sikret, så nej. Du skal i stedet lave et ApS, så kan kreditorerne ikke komme hente tilgodehavende hos dig personligt. I et I/S hæfter du personligt.

MVH

Thomas

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det også sådan hvis alt salg til andre foregår igennem mit norske AS selskab?

Mit I/S hæfter jeg personligt for. Men den eneste kunde jeg vil have i mit I/S selskab vil være mit norske AS selskab. Hvis jeg får kæmpestore erstatningskrav kan jeg vel bare vælge at lade AS selskabet lukke, og ikke lave nogle krav mod mit I/S selskab. Eller er det muligt for kreditorerne at gå videre til mit I/S selskab for at inddrive pengene?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)